Creditele pentru populaţie vor creşte mai lent

Băncile se vor dezvolta mai puţin prin sucursale şi mai mult prin brokeri, internet banking şi oferirea de servicii prin telefon.

Creditele acordate populaţiei, persoanelor fizice autorizate şi microînteprinderilor vor continua să crească, în următorul an şi jumătate-doi ani, însă într-un ritm mai lent decât până în prezent, este de părere Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

Ritmul de creştere a creditării va scădea din cauza provizioanelor şi a restricţiilor impuse de bănci, cum ar fi reducerea creditării în valută, a declarat Gheţea, ieri, în cadrul seminarului Retail Banking, organizat de Finmedia.

În ultimii patru ani, veniturile băncilor din Europa de Sud-Est au crescut cu 14%, comparativ cu 4,7% în ţările din vestul Europei şi 2,9% în Europa de Nord, indică un studiu realizat de Roland Berger Strategy Consultants&EFMA, care însă nu a cuprins şi România.

Cea mai mare parte a creşterii (66%) a provenit, în Europa Centrală şi de Est, din majorarea dobânzilor, faţă de 51% în vestul Europei şi 41% în ţările nordice, unde creşterea a fost asigurată în mare parte de comisioanele bancare. Continuă lupta pentru clienţi

Studiul mai arată că băncile din Europa de Nord şi de Vest sunt mult mai eficiente în a genera venituri.

În timp ce un client din ţările din nordul Europei aduce un venit de 630 de euro pe an, iar unul din nord aduce 750 de euro pe an, un client din sudestul Europei aduce doar 205 euro, iar unul din Comunitatea Statelor Independente (CSI) - 110 euro. Dacă băncile din statele din nordul şi vestul Europei tind să crească veniturile de la fiecare client, cele din ţările CSI şi sud-est europene luptă pentru cât mai mulţi clienţi.

Bancherii români sunt de părere că strategia de dezvoltare a băncilor pentru perioada următoare trebuie să se bazeze mai puţin pe înfiinţarea de noi sucursale, în favoarea soluţiilor alternative cum ar fi internet banking, banking prin intermediul telefonului mobil, precum şi intermedierea prin brokeri. Potrivit lui Răzvan Munteanu, vicepreşedintele Raiffeisen Bank, „România a devenit subbancarizată din punctul de vedere al produselor, însă este suprabancarizată din punctul de vedere al reţelelor de sucursale“.