Controlorul de trafic responsabil pentru accidentul de pe Otopeni din 2007, condamnat la un an cu suspendare

Controlorul de trafic Didina Grama, acuzat de neglijenţă în serviciu, ca urmare a aprobării, în 30 decembrie 2007, a decolării unei aeronave Boeing 737 fără să se asigure că pista e liberă, fiind la un pas de producerea unei catastrofe, a fost condamnat la un an de detenţie cu suspendarea executării.

Judecătoria Buftea a decis condamnarea la un an de închisoare cu suspendarea executării pedepsei în cazul Didinei Grama, pe care a obligat-o la plata a 10.000 de lei despăgubiri către stat, instanţa respingând acţiunea civilă a companiei Tarom. În decembrie 2009, la doi ani după accident, controlorul de trafic Didina Grama a fost trimis în judecată pentru neglijenţă în serviciu, ca urmare a aprobării, în 30 decembrie 2007, a decolării unei aeronave Boeing 737 (care avea ca destinaţie Sharm el Sheik), fără a se asigura dacă pista este liberă, astfel că avionul a tamponat o maşină de întreţinere, iar cei peste o sută de pasageri de la bord avionului au văzut moartea cu ochii, ei fiind evacuaţi pe uşile de urgenţă. Timp de un an, procesul, derulat la Judecătoria Buftea, s-a amânat din motive de procedură. Decizia Judecătoriei Buftea poate fi contestată la Tribunalul Ilfov, care va hotărî definitiv în acest proces.  Vacanţă de coşmar În 30 decembrie 2007, aeronava Boeing 737-300 aparţinând companiei Tarom, în care se aflau 117 de pasageri şi şase membri ai echipajului, a intrat într-un utilaj de întreţinere aflat pe pista de decolare a aeroportului "Henri Coandă". În urma accidentului, cei 117 pasageri, care urmau să ajungă la Sharm El Sheikh, au fost evacuaţi, fiind nevoiţi să stea mai multe ore în aeroport, până când au fost preluaţi de o altă aeronavă pentru a fi transportaţi spre destinaţie. Unii dintre pasageri au refuzat sa mai plece. În 31 decembrie 2007, ora 10.49, echipa de întreţinere a sistemului de iluminare a contactat Turnul de control pentru a obţine aprobarea de lucru, la ora 10.59.47. Turnul de control a cerut echipei de balizaj să elibereze pista, iar la 11.08.46 echipa de balizaj a fost reautorizată să reintre pe pistă. Evacuarea Aeronava implicată în accident a fost autorizată de Turnul de control să se alinieze pe pistă şi apoi să decoleze. A fost contactată şi echipa de întreţinere, formată din patru persoane şi două maşini, pentru a întreba dacă pista este liberă, însă, iniţial, nu s-a primit niciun răspuns, conform Raportului autorităţilor aeroportuare. La ora 11.28.11, echipa a comunicat că pista este liberă, după care un alt membru al echipei a spus contrariul. După ce a parcurs pe pistă aproximativ 600 de metri şi la o viteză de 177 de kilometri, aeronava a intrat în coliziune cu un autovehicul la nivelul motorului I şi a trenului principal stâng. În urma coliziunii, aeronava a ieşit de pe pistă şi s-a înclinat spre stânga. După oprirea aeronavei, pasagerii au fost evacuaţi, preluaţi şi transportaţi în Aeroportul "Henri Coandă", unde au stat câteva ore, până li s-a pus la dispoziţie o altă aeronavă cu care au plecat spre Sharm el Sheik. O parte dintre ei au refuzat să mai plece de frică. Ce a stabilit ancheta Evenimentul nu s-a soldat cu morţie, însă aeronava a avut afectate trenul de aterizare, jamba, fuselajul de pe partea stângă, motorul principal în totalitate, aripa stângă, precum şi deformări ale structurii şi pe celelalte părţi. Comisia de anchetă a stabilit că activitatea de întreţinere a sistemului de iluminat al pistei era aprobată de Turnul de control, dar că maşina aflată pe pistă nu avea la momentul impactului cu aeronava sistemul de semnalizare în funcţiune. Aeronava Tarom avariată la 30 decembrie 2007 era asigurată pentru suma de zece milioane de dolari. O parte dintre pasagerii din aceea cursă, 60 de persoane, au dat în judecată compania Tarom, cerând despăgubiri de câte 520.000 de euro. Tribunalul Bucureşti a respins cererile, inclusiv pe cea a Danielei Niţă, singura persoană care a suferit vătămări corporale.