Măsura plăţii TVA la încasarea facturii anunţată de Guvern este una bine-venită deoarece are ca scop rezolvarea problemelor de cash-flow ale societăţilor şi reducerea evaziunii fiscale. Dar implementarea acestea fără o strategie detaliată de aplicare poate să afecteze indirect mediul economic, potrivit Luminiţei Ristea, partener CRG Nexia.
Guvernul trebuie să stabilească normele de aplicare prin care să clarifice cum vor ţine contribuabilii evidenţa fiscală dar şi cui se va aplica această măsură.
"Dacă Guvernul va aplica măsura, aşa cum a anunţat, de la 1 ianuarie 2013, atunci organele statului ar trebui sa elaboreze cat mai repede norma de aplicare şi sa ofere contribuabililor transparenţă şi o cât mai bună informare în legatură cu aplicarea măsurii", spune consultantul Nexia. Efecte secundare pentru contribuabili
Nimeni nu vorbeşte despre dezavantajele care pot să apară, precum şi despre costurile suplimentare la care vor fi supuşi agenţii economici, se menţionează în comunicatul Nexia.
Trebuie menţionat că implementarea acestei măsuri poate genera o creştere a activităţilor contabile a societăţilor. "În general agenţii economici cu cifre de afaceri sub 500.000 nu sunt dispuşi să investească în servicii contabile şi fiscale de calitate, adesea evidenţa contabilă fiind deficitară. Odată cu aplicarea noii măsuri vor fi obligaţi să-şi suplimenteze activitatea contabilă şi implicit să plătească suplimentar pentru astfel de servicii, altfel riscând amenzi în urma controalelor fiscale", precizează Luminiţa Ristea.
Totodată, dacă TVA-ul va fi plătit la încasare, atunci agenţii economici vor trebui practic să ţină două evidenţe fiscale: cea prezentă şi cea legată de încasări, care trebuie raportate separat.
"Fără un mecanism bine pus la punct, această dublă raportare va îngreuna controlul sistemului de plată al TVA. Întrebarea este cum vom raporta TVA-ul firmei în ROL-ul fiscal al contribuabilului? La facturare (conform contabilităţii de angajamente) sau la plată/încasare conform contabilităţii de casă? O gestiune slabă a sistemului poate genera necorelaţii între înregistrările din contabilitate, jurnalele de TVA, deconturile de TVA şi fisa fiscală a contribuabilului", consideră Luminiţa Ristea. Cine are dreptul să beneficieze de facilitate?
O altă neclaritate a măsurii este baza de calcul a cifrei de afaceri de 500.000 euro pentru societăţile la care se aplică această măsură.
"În mecanismul de aplicare a măsurii va trebui specificată data de referinţă la care se consideră cei 500.000 euro, ca cifră de afaceri. Logic, ar trebui ca data de referinţă să fie 31.12.2011 întrucât situaţiile financiare sunt finalizate pana in 31 mai din anul următor. Ce se întâmplă totuşi cu societăţile care au raportat la 31.12.2011 o cifra de afaceri de 500.000 euro, dar până la momentul aplicării măsurii (ex. 1.01.2013) au depăşit cifra de afaceri de 500.000?", se întreabă consultantul Nexia.
Totodată, atrage aceasta atenţia, sistemul informatic este extrem de important în implementarea noii măsuri fiscale. Reprezentanţii statului trebuie să informeze contribuabilii dacă softurile actuale vor fi schimbate sau updatate şi cu ce costuri. Există posibilitatea ca softurile mai vechi sa nu poata fi adaptate acestor schimbări, generând costuri suplimentare pentru contribuabili, în condiţiile în care sunt modificate.