Constantin Cerbulescu, președinte ANPC: "Ordonanța 50 a făcut foarte bine. A avut drept scop crearea unei relații transparente între bănci și clienți''

În goana lor după credite, românii nu s-au mai uitat la ce contracte semnează cu băncile, care au putut astfel să introducă tot felul de clauze.

Acum, OUG 50/2010, care transpune în legislația națională prevederile unei directive europene, va face "curățenie" printre contractele încheiate în anii de "isterie a creditării”și va impune, în primul rând o relație transparentă între bănci și clienți. Până una alta, însă, peste 2.500 de sesizări la adresa băncilor au fost depuse deja la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), de la intrarea în vigoare a ordonanței, a declarat pentru EVZ președintele instituției, Constantin Cerbulescu.

EVZ: Câți clienți ai băncilor au venit până acum, de la adoptarea OUG 50/2010, să se plângă la ANPC? Care sunt problemele cel mai des întâlnite? Constantin Cerbulescu: Din 21 iunie și până azi sunt peste 2.500 de clienți care au făcut sesizări la noi. Ei reclamă comisioanele din contractele de credit, pe care le consideră abuzive, majorări ale dobânzilor, ori unii spun că au achitat toate ratele, dar s-au trezit figurând ca rău-platnici.

De ce în România s-a luat decizia de a se impune băncilor să modifice și contractele în derulare? Noi am considerat, la fel și guvernul, aprobând ordonanța, că România e un caz mai deosebit. Am discutat și cu reprezentanți ai Comisiei Europene, care ne-au spus că directiva poate fi extinsă. Știți foarte bine ”isteria” creditelor solicitate de români. Aplicarea ordonanței doar din momentul apariției nu putea să rezolve mare lucru.

Avem acum peste 150 de procese în justiție cu băncile din cauza clauzelor abuzive din contracte. La intervenția inspectorilor ANPC, am depistat o multitudine de clauze abuzive, instanța fiind singura în măsură să le rezolve. Din cele 160 de dosare, 16 au fost soluționate, și toate în favoarea noastră.

Se mai aplică retroactiv prevederile legii și în altă țară? Nu am făcut o cercetare de piață.

Din punctul dumneavoastră de vedere, OUG 50 a făcut mai mult bine sau mai mult rău? A făcut foarte bine. A avut drept scop crearea unei relații transparente între bănci și clienți. Consumatorii români, din dorința de a accesa credite în anii anteriori, fie să-și cumpere locuințe, electrocasnice, televizoare etc., erau fericiți că luau împrumuturi, fără să citească cu atenție și fără să fie corect informați asupra repercursiunilor, existau tot felul de contracte cu diverse prevederi.

Acum, contractul este standardizat, unic, cu clauze precise, caractere mari, iar băncile sunt obligate să dea oamenilor contractele să le poată studia. În plus, s-au redus comisioanele de rambursare anticipată de la 3-4-5% la 0,5-1%.

Ordonanța face băncile să dea statul în judecată, adică tot contribuabilul va plăti... E problema băncilor. Să vedem ce o să fie, nu avem de unde să știm acum.