Restaurant design trends pentru 2022 cu arhitecții de la Pick Two Studio

“As an architect you design for the present, with an awareness of the past, for a future which is essentially unknown.” — Norman Foster

“Ca architect, creezi pentru prezent, fiind mereu conștient de trecut, și imaginând un viitor, care este, în definitiv, necunoscut.”, spunea Norman Foster, arhitect britanic contemporan, recunoscut pentru clădirile sale moderne, elegante, făcute din oțel și sticlă. 

Iar perioada 2020-2021 nu a făcut nimic altceva decât să pună la încercare această agilitate inerentă oricărui arhitect. Am fost – și suntem încă – martorii unei reconfigurări interesante și pe alocuri pilduitoare a obiceiurilor de consum, a nișelor de business, a vieții așa cum o știam. În acest context volatil, i-am abordat pe arhitecții de la PickTwo Studio – Radu Călin și Sebastian Mîndroiu și i-am provocat la o discuție despre trendurile lui 2022 în materie HoReCa și despre cum văd ei mișcările în design interior restaurant, mai ales că la final de 2021 “autorii” celor mai cool restaurante bucureștene, unde ai călcat cel puțîn o dată în viață ta, au lansat  Ghidul Investitorului în HoReCa – cum să îți construiești un hotel în mod inteligent (disponibil pe siteul lor picktwo.ro).

Așadar, iată ce am aflat la aceștia. 

“Anul 2021 vine cu noi speranțe și, bineînțeles, cu noi trenduri în designul interior al restaurantelor. Dacă 2020-2021 au fost pentru majoritatea lumii ani provocatori, în special pentru industria ospitalității, care a trebuit să se reinventeze, anul acesta sperăm ca lucrurile să înceapă să revină la firesc. 

Sigur, avem avantajul de a ne fi obișnuit deja cu volatilitatea, iar emoția și șocul momentului inițial au trecut. Știm cum e posibil să evolueze “valurile”, ceea ce e un mare plus, pentru că, dacă știi la ce să te aștepți, știi cum să construiești, cum să investești. 

Conceptul de sezonalitate în HoReCa s-a redefinit, s-a granulat și mai tare – sezonalitatea nu mai e doar dată de anotimpuri sau de sărbători, ci este dată și de vârful de val sau de perioadele de relaxare. Pur și simplu, o bună bucată de acum înainte, va fi nevoie să dezvoltăm ținând cont și de aceste variabile, alături de cele de siguranță și protecție, se subînțelege.” – ne spune Sebastian Mîndroiu, arhitect.

Confruntate cu provocări imense, sectoarele HoReCa se văd nevoite, în 2022, să apeleze la creativitate și ingeniozitate în proiectare pentru a crește atractivitatea și pentru a-și recupera investițiile. Strict gândit la nivel de trenduri, cei doi arhitecți consideră că în 2022 vom vedea, în amenajările de restaurante următoarele aspecte explorate. 

Sentimentul de apartenență. Designul interior, fiind influențat de cultură locală, poate oferi mesenilor un sentiment familiar și reconfortant al locului și al apartenenței. Acest lucru este apreciat mai ales atunci când socializarea a fost atât de restricționată. Probabil acest lucru se va răsfrânge și asupra materialelor folosite, în funcție de specificul restaurantului. Avem un restaurant grecesc, atunci de ce să nu folosim marmură de origine grecească? 

Diningul experiențial. Pe măsură ce foamea de socializare s-a activat, am început să cerem mai mult de la simplă experiență de a merge la restaurant. A devenit o ocazie în sine, de care mulți am fost deprivați, de aceea am dus-o, mental, la rang de experiență. Cei care iau masă în oraș se așteaptă la mai mult decât mâncare și servicii bune. Un meniu atractiv este doar punctul de plecare, milenii de astăzi caută o experiență mulți-senzorială care să fie un cross-over subtil între atmosfera, lumina și sonorizare sofisticată. 

Designul biofilic. Biofilia se traduce ca „iubire a naturii”. Termenul a fost definit de Edward O. Wilson drept „tendința înnăscută de concentrare asupra vieții și proceselor asemănătoare vieții”. Acesta propune să avem o predispoziție evolutivă, să recunoaștem și să ne raportăm la mediul natural. În lumea designului, Designul Biofilic se traduce ca un set de principii care să ne permită reconectarea cu lumea exterioară, fie că se realizează direct prin plante, prin texturi și materiale naturale, fie cu modele și forme pe care le recunoaștem din natură. Pornind de la a pune oamenii în centru atenției, spațiile care vor fi proiectate cu aceste principii de Design Biofilic pot ameliora stresul, pot stimula starea de spirit, îmbunătăți funcția cognitivă și creativitatea. Pe lângă vegetația sporită, designerii folosesc, de asemenea, lumina soarelui și materiale naturale pentru a crea medii primitoare. 

Mobilierul modular și flexibil. Stimulate de evenimentele recente și de redefinea sezonalității, amenajările interioare flexibile au devenit esențiale în restaurante pentru a controla fluxul de trafic și pentru a permite diferite set-up-uri. Partițiile decorative mobile ajută aici foarte mult, și pot fi, de asemenea, folosite pentru a crea secțiuni private destinate pentru mese exclusiviste.

Durabilitate. Sectorul HoReCa în sens larg poate avea impact pozitiv semnificativ asupra durabilității, și aici nu vorbim doar prin selecția materialelor folosite pentru design ci și prin alegerea furnizorilor durabili. Eliminarea deșeurilor alimentare joacă, de asemenea, un rol din ce în ce mai crescut în deciziile de consum și multe restaurante au deja zone special amenajate unde transformă resturile alimentare direct în compost. 

Posibilitatea de take-over. Se preconizează că  nivelul cheltuielilor online pentru livrarea alimentelor va crește de peste două ori mai repede decât cheltuielile totale pentru serviciile alimentare în următorii cinci ani. Designerii de restaurante trebuie să construiască zone de colectare pentru livrări iar aceste zone nu trebuie să deranjeze mesenii. Pot fi incluse și chioșcuri de colectare cu autoservire, element care influențează designul unui restaurant pentru că necesită o bună planificare a traficului și a spațiului.

Bucătării open-space: o bucătărie deschisă în care clienții se pot simți parte din acțiune și pot vedea felurile pregătite este o decizie îndrăzneață de design. Dar este o decizie care factorizează încrederea și trioul arome-sunete-imagini: vedem și auzim, deci vrem să gustăm, să încercăm, să consumăm mai mult.

Așadar, în încheiere, am adăuga că “În every crisis lies an opportunity. La nivel de societate, ne-a luat ceva să acceptăm acest aspect, însă, ce mă aștept de la 2022 este să ne comportăm mai agil față de tocmai aceste episoade de criză. Sunt firești în istoria omenirii și, la scară macro, ce ne demonstrează e că au adus cu sine schimbări și evoluție. Deschiderile spațiale combinate cu nevoia de protecție, deschiderea către natură, către reunirea contrariilor și depășirea limitei a ceea ce e posibil, mi se pare semn interesante la nivel de consum și se văd deja în zona de amenajări interioare. Mă aștept la multă inovația în design, deși nu cred că ne va fi mai comod din punct de vedere financiar decât ne-a fost în 2020 sau 2021. Un an cu provocări care au toate șansele să devină oportunități” – Radu Călin, cealaltă jumătate din PickTwo.