Munca de la distanță în companii IT – de la avantaje la dezavantaje

20 Jan 2022
Munca de la distanță în companii IT – de la avantaje la dezavantaje

Ultimii doi ani au adus o schimbare de paradigmă pentru companiile din întreaga lume, mai ales pentru companiile care dezvoltă tehnologie. Munca de acasă a devenit normă, dar dezbaterea continuă cu privire la avantajele și dezavantajele acesteia.

2022 vine cu date importante privind munca de la distanță. Dincolo de aspectul pandemic care a forțat companiile să adopte această modalitate pentru a proteja sănătatea angajaților, atât executivii, cât și angajații au văzut diverse avantaje.

În momentul de față, 16% din companiile din întreaga lume muncesc de la distanță într-o proporție de 100% și nu este deloc greu să găsești o companie cu birouri în multiple țări cu angajați din diverse geografii care nu s-au întâlnit vreodată. Cu toate acestea, 44% din companiile de la nivel global nu acceptă munca de la distanță.

Contextul este unul complicat, în care management-ul trebuie să ia decizii pentru viitorul firmelor. Angajații consideră în proporție de 77% că sunt mai productivi când sunt de acasă, dar și că au un raport între relaxare și muncă mai bun, conform Findstack.

Dar provocări exista. Conform unui sondaj realizat de compania de social media Buffer, cele mai obișnuite plângeri ale angajaților privind munca de acasă sunt incapacitatea de a se deconecta după orele de birou (22%), singurătatea (19%) și comunicarea deficitară (17%).

Daniel Metz, președinte al Board-ului NTT DATA Romania spune că momentan a fost încântat să lucreze de acasă, dar că există și aspecte negative ale acestui lucru.

„Au fost multe avantaje. Totuși, trebuie să ne gândim că noi suntem niște ființe sociale. Noi putem performa și ne simțim bine având alți oameni în preajmă. Cred că oamenii care nu vor mai veni la birou, la un moment dat, vor avea un sentiment de singurătate”, consideră acesta.

Care ar fi totuși avantajele și dezavantajele muncii remote în industria IT, dar care se pot aplica și în alte domenii?

Mai mult timp pentru viața personală

În momentul de față angajații caută din ce în ce mai mult un program flexibil și posibilitatea de a avea un echilbru între muncă și viața personală. În absența activităților tradiționale, cum ar fi ieșitul în oraș cu colegii, vacanțele în țară sau peste hotare, relaxarea în cluburi și restaurante, angajații simt din ce în ce mai multă presiune.

Conform Flexjobs.com, unul dintre avantajele muncii de la distanță e faptul că ar putea permite, teoretic, o mai bună flexibilitate a programului. Astfel, angajații pot începe munca după un calendar agreat cu angajatorul, pot alege ore, dar pot avea și activități personale, cum ar fi inclusiv posibilitatea de a-și duce copii la școală sau alte cursuri.

Un studiu al companiei EY arată că jumătate dintre angajați la nivel global ar alege să-și dea demisia dacă nu li s-ar permite să aibă flexibilitate în alegerea orelor sau programului atunci când muncesc de la distanță.

„Pandemia a arătat că flexibilitatea poate funcționa atât pentru angajați, dar și pentru angajatori. Munca flexibilă este noua metodă de convingere a atragere a talentelor”, spune Liz Fealy, EY Global People Advisory Services Deputy Leader.

Un birou așa cum îți dorești și mai puțină navetă

Un alt avantaj pe care-l menționează angajații după doi ani de muncă de la distanță este faptul că nu mai au presiunea navetei zilnice către birou. Un studiu realizat în 2018 arăta faptul că un muncitor din Marea Britanie petrece un an și 35 de zile pentru drumul înspre și de la birou, conform unui articol

De asemenea, în Statele Unite durata medie a navetei este de 27 de minute pentru un singur drum. Așadar, aproape o oră, în medie, pentru a ajunge la birou. Din acest motiv, pandemia a deschis drumul către munca de acasă și recâștigarea teoretică a acestui timp. Din acest motiv, angajații sunt greu de convins să revină la birouri în ciuda unor avantaje pentru munca în echipă.

De asemenea, în ultimii doi ani oamenii au reușit să-și amenajeze birourile așa cum își doresc. Au liniște și un loc pe care îl pot considera al lor, plin de personalitate. Din acest motiv, va fi foarte dificil de motivat o întoarcere în masă la birou, mai ales după ce acestea au stat aproape goale timp de doi ani. Dincolo de acest aspect, multe companii au început să angajeze și din alte țări, iar angajații pot să se relocheze unde doresc.

Mai multă sustenabilitate personală și pentru companie

O statistică publicată de compania Viccarbe din Spania arată că munca de acasă poate să ducă la economii de peste 4.000 de dolari pe an, în funcție de geografie. De asemenea, Global Workplace Analytics arată că o companie de dimensiuni medii sau mare poate face economii de 11.000 de dolari pe an pe cap de angajat datorită muncii de acasă.

Acest lucru duce la sustenabilitate economică, dar putem discuta și de sustenabilitate pentru mediu. Dacă 3,9 milioane de oameni au lucrat de acasă în timpul pandemiei, asta a însemnat că 600.000 de mașini au rămas în parcare și nu au mai poluat. În termeni de gaze cu efect de seră, acestea au fost reduse cu 3 milioane de tone. Astfel, o companie care are în planul său sustenabilitatea, trebuie să se uite la aceste cifre.

Dezvoltarea Agile a companiilor are de suferit

Dar există și dezavantaje. Unul dintre cele mai importante este că modul de lucru al echipelor se schimbă. Pentru companiile IT, una dintre metodologiile cele mai întâlnire era cea Agile, prin care întâlnirile față în față și munca în sprinturi era încurajată. Practic, echipele reușeau să-și distribuie munca mai ușor.

Cu toate acestea, conform unui sondaj Forbes, 40% dintre developerii de la nivel mondial spun că sunt mai fericiți să lucreze de acasă. Echipele care au încercat să implementeze munca Agile de la distanță au descoperit și câteva elemente importante. Astfel, există un așa-numit „Zoom-fatigue”, o oboseală pentru întâlniri online. Iar din când în când munca online trebuie să semene cu cea offline, adică să aibă pauze sociale.

„Trebuie să există o igienă socială în fiecare zi. Aceste momente sociale pot fi folosite pentru a afla starea generală a echipei, cât de conectați sunt, ce fac în viața de zi cu zi”, menționează John Schwarz, cofondator al Visier, o companie de software analytics din Statele unite.

Un studiu McKinsey arată că munca remote poate fi un obstacol în calea unei echipe Agile. 80% din cei intervievați în cadrul sondajului spun că ar avea o relație mai bună cu colegii dacă ar exista mai multă comunicare informală. 43% consideră că mai mult timp față în față ar duce la relații mai bune.

Training în dezavantaj

Un alt minus al managerierii de echipe remote e faptul că training-ul nu mai poate fi la fel de eficient. Experții menționează de faptul că și online, membrii noi ai echipei trebuie să fie conectați cu angajații cu experiență pentru a înțelege cum merg lucrurile, dar trebuie acces și la cursuri online și training de calitate, care să poată fi urmărit și cuantificat.

Conform Infobase, este important ca fiecare companie medie sau mare să investească într-un sistem de Learning Management System prin care angajații noi să poate trece printr-un training eficient. De asemenea, trebuie descoperite platforme de learning experience, prin care interactivitatea cursurilor fizice să poată fi transmisă și online.

„Fiecare companie trebuie să creeze astăzi un calendar de training, împreună cu o metodă de a urmări rezultatele. Stabilește țintele, acei KPI importanți și evaluează permanent”, spune Patrick Dillon, CEO al Wise Digital Partners.