Companiile îşi achită datoriile după mai bine de o lună

Firmele româneşti au de încasat datorii de la colaboratori în medie de 15% din cifra de afaceri anuală, potrivit unui studiu realizat de compania EOS Group, unul dintre liderii pieţei de management al creanţelor din Europa şi SUA, prezentă în România începând cu 2002.

Companiile din Polonia şi din Rusia stau mai bine din acest punct de vedere, cu o cotă de datorii de încasat de numai 10%, respectiv 12%. În schimb, firmele greceşti au de primit, în medie, creanţe de 25% din valoarea afacerilor derulate.

Ca valoare a creanţelor, aproape o treime dintre societăţile româneşti cuprinse în studiu au de recuperat sume de cel puţin 10.000 de euro. Însă valoarea medie a datoriilor clienţilor firmelor româneşti se ridică la 5.000 de euro, similară cu cele din Polonia şi Rusia, dar cu mult sub datoriile de până la 10.000 de euro pe care le au de recuperat companiile greceşti. 2% din creanţe nu pot fi recuperate În România, creanţele sunt achitate către companii într-un termen mediu de 36 de zile, comparativ cu Polonia, unde termenul este de 32 de zile, arată studiul citat. Dacă în Rusia durează în medie 78 de zile până sunt plătite datoriile, grecii sunt cei mai toleranţi şi acordă un termen de 105 zile pentru recuperarea creanţelor.

Societăţile chestionate din România recuperează la termen datoriile în proporţie de 67%. De asemenea, atunci când se întârzie plăţile, perioada cuprinsă între finalul termenului de plată stabilit şi intrarea banilor în cont este, în medie, de 34 de zile.

Aproximativ 2% din totalul creanţelor pe care le au de primit pe parcursul unui an sunt declarate nerecuperabile de către companii. Până să le treacă datoriile pe care le au de încasat de la colaboratori la capitolul pierderi, firmele din România aşteaptă, în medie, 100 de zile. Soluţie: plata în avans 40% dintre societăţile chestionate susţin că, în ultimii doi ani, comportamentul de plată s-a îmbună tăţit, având aşteptări pozitive şi pentru perioada următoare.

Majoritatea firmelor verifică bonitatea clienţilor înainte să încheie un contract. Ei se informează în special de la bănci, baze de date şi de la Camerele de comerţ.

Cea mai răspândită măsură de prevenire a creanţelor nerecuperabile în rândul firmelor autohtone este solicitarea plăţii în avans şi plata în numerar la livrarea mărfii sau la prestarea serviciului.

De asemenea, una din două companii chestionate consideră că managementul riscului şi al creanţelor va deveni din ce în ce mai important pe parcursul următorilor doi ani.