Cluj Fashion Week, pe urmele marilor festivaluri de modă

Cluj Fashion Week (CFW) s-a născut într-o perioadă în care în România se anunţa că nu va avea loc niciun alt festival şi se doreşte să devină, după această primă ediţie care urmează să se petreacă la Cluj, în perioada 14-17 aprilie, un eveniment de modă aparte atât ca structură, cât şi ca amploare, a cărui plus de valoare va fi asigurat de prestigiosul critic de modă Diane Pernet.

Deşi poate mulţi s-ar fi aşteptat ca locul desfăşurării festivalului să fie Bucureşti, organizatorii Nana Fashion Agency şi Avanpremiere Concept au decis să aleagă pentru ediţia princeps Clujul, motivul fiind, dincolo de cel al amplasamentelor spectaculoase şi al libertăţii de mişcare, acela al tradiţiei şi supremaţiei deţinute de Academia de Artă şi Design din Cluj, care a dat cele mai grele nume din moda românească. Construită ca şi Soiree de la Mode, In Memoriam Alexander McQueen, Săptămâna Modei de la Cluj nu îşi propune să surclaseze alte evenimente de gen, ci să revitalizeze moda din România care, aşa cum declara partenerul festivalului Laszlo Forany, „are nevoie de refresh atât din punct de vedere al atitudinii, cât şi al stilului de creaţie”. CFW pune astfel împreună colecţiile de modă pentru toamnă/iarnă 2010-2011, cu expoziţii de fotografie de modă şi life-style, workshop-uri, instalaţii, video, film, muzică, teatru şi expoziţii de artă contemporană, devenind astfel un eveniment cultural complex.

Simbioză

„Cluj Fashion Week pune moda în relaţie cu celelalte arte”, spune Alin Gălăţescu, directorul artistic al festivalului. Dacă ar trebui să alegem un număr al evenimentului, acela ar fi 20. Se iau 20 de creatori de artă contemporană, împreună cu 20 de fotografi de modă şi life-style, li se adaugă 20 de designeri de accesorii, apoi cei 20 de designeri vestimentari, la care se completează, pentru un plus de valoare, cu câte un nume mare din domeniile complementare. Fotografie, film şi artă contemporană

Prima dintre cele trei expoziţii care vor fi vernisate în cadrul festivalului, „Living Art”, îşi propune să panorameze tendinţele actuale a peste 20 de artişti plastici români – pictori, sculptori şi graficieni. „La două decenii de la Revoluţie, în perpetuu proces de aliniere la tendinţele occidentale, arta tânără românească se structurază în funcţie de trei tendinţe majore: arta ludică, satira socială şi analiza critică a contextului”, explică Alin Gălăţescu. Invitaţi speciali vor fi Miguel Villalobos şi Graham Tabor, doi mari creatori de fotografie şi instalaţii, prezenţe notorii în cadrul festivalului de modă şi fotografie de la Hyeres. S-a mers pe selecţie Deşi aflat abia la prima ediţie, evenimentul a atras un număr mare de designeri români şi străini care şi-au anunţat intenţia de a participa. Mergând pe criteriul selecţiei, organizatorii  s-a bucurat de interesul a numeroşi designeri atât din ţară cât şi de peste hotare, astfel că în cele cinci zile de la Cluj  vor defila pe podiumul de 20 de metri pătraţi colecţii a  20 de designeri autohtoni, secondaţi de creatori din Franţa, Ungaria, Austria, Corea şi Japonia. Întrucât esenţa manifestării este lumea modei româneşti, în toată complexitatea ei, pe catwalk vor defila creaţii vestimentare semnate de designeri care reflectă fie maturitatea modei româneşti – Silvia Şerban, Agnes Toma, Wilhelmina Arz sau Carmen Secăreanu – ori viitorul acesteia – Alexandra Calafeteanu, Mihaela Cirlugea, Raluca Coman sau Lulu’Ah.

„Până acum, nume mari ale modei autohtone au reprezentat doar un pariu al meu cu realitatea, o încredere şi un instinct de descoperitor de valori în fază  incipientă sau de potenţial, câştigat în cele mai multe cazuri”, a spus Alin Gălăţescu. Diane Pernet, marele nume de la CFW Creatoare, stilistă, costumieră, fotograf în timpul anilor 80 la New York, jurnalist, Diane Pernet este considerată un icon în moda internaţională. Fondatoare a celui mai important festival video din lume, ASVOFF, ea va fi prezentă în calitate de invitat la CFW, în cea de-a doua zi a festivalului. „Moda a ţâşnit din dulapul cu costume de cinema şi a devenit subiect a propriului film. În prezent, designerii colaborează din ce în ce mai intens cu regizorii care le folosesc talentul creator din prezentările de pe catwalk”, spune complexa Diane Pernet.

A Shaded View On Fashion Film (ASVOFF), ajută această emergenţă prin furnizarea unei platforme de promovare şi coeziune pentru producţiile cinematografice dedicate modei. ASVOFF este o competiţie a lungmetrajelor, dar şi a producţiilor de scurt-metraj sau a documentarelor, din care nu lipsesc instalaţiile pentru a exemplifica potenţialul vast şi extraordinar al acestui gen cinematografic în plină ascensiune, care este filmul de modă. Cluj Fashion Week marchează cea de-a doua vizită în România a lui Diane Pernet, după cea de anul trecut din Bucureşti. „La finalul anului trecut am vizitat Bucureştiul pentru prima dată. Am găsit un oraş fascinant...”, a spus prestigiosul critic de modă.

Fără buget alocat

Deşi declară că i-ar fi plăcut să existe generoşi care să aloce un buget acestei prime ediţii a festivalului de modă, Alin Gălăţescu spune că finanţarea va exclusiv din parteneriate. Totuşi, organizatorii vor reuşi să asigure integral toate facilităţile atât pentru designerii prezenţi în cele cinci seri, cât şi pentru invitaţi.