Circ pentru vize în America

Într-un teatru Off-Broadway, a avut premiera spectacolului « Străini cu talente extraodinare », în care Moldova apare cea mai nefericită ţară din lume. Piesa este scrisă de dramaturgul Saviana Stănescu.

Saviana Stănescu a deschis săptămâna aceasta sezonul de toamnă într-un teatru Off-Broadway (Women’s Project) cu “Aliens with Extrordinary Skills” (Străini cu talente extraordinare), o comedie neagră despre un clovn din Moldova, cea mai nefericită ţară din lume, care speră să obţină o viză de lucru în America făcând animale din baloane.

“Scriu iarăşi despre imigranţi în America”, spune Saviana Stănescu, “numai că de data asta personajele nu sunt din România. Nadia e din Moldova, dintr-o familie de clovni-artişti Sacharov (tatăl rus şi mama româncă, pentru că am vrut să spun ceva şi despre Moldova în acest fel... ) Apoi Borat - da, acelaşi nume ca în film, dar ca să arăt un personaj real - e din Rusia. Ei sunt cei doi imigranţi ilegali care au primit scrisori de deportare ». Aprecierea Moldovei drept cea mai nefericită ţară din lume nu îi aparţinei Savianei, ci jurnalistului american Eric Weiner, care în « The Geography of Bliss » pornise în căutarea celui mai fericit loc de pe pământ.

Şi autoarea textului, şi regizoarea Tea Algic sunt « aliens with extraordinary skills », iar textul este inspirat dintr-un eveniment real.

Pasul pe Off Broadway

Saviana Stănescu, poet, jurnalist şi dramaturg român, a plecat în Statele Unite în 2001 cu o bursă Fullbright. Viza ei O-1 semnifică faptul că este recunoscută de statul American drept un “alien of extrordiary ability », în cazul ei, în artă. Regizoarea Tea Algic a dobândit cartea verde după ce a fugit din Bosnia acum 10 ani. Spre deosebire de personajele din piesă, nici una dintre ele nu este urmărită de ofiţerii pentru imigraţie, dar amândouă trebuie să se asigure, de câte ori părăsesc teritoriul Statelor Unite, că actele lor sunt în ordine, ca să se poată reîntoarce. şederea Savianei Stănescu în America depinde de reînnoirea vizei sale anul viitor.

Saviana Stănescu nu este o prezenţă nouă pe scena de teatru newyorkeză, dar « Aliens with Extrordinary Skills » este prima ei apariţie Off-Broadway. În rezumat, după cum ne explică Saviana, “Off-Broadway este o treaptă mai sus de Off-Off-Broadway şi mai aproape de Broadway. Eu mi-am făcut déj? un nume în Off-Off, aşa că era timpul pentru Off », se joacă ea cu cuvintele. Prima experienţă răsunătoare în New York a fost “Waxing West” (premiul newyorkez pentru teatru innovator în 2007), la celebrul La MaMa, urmată de “Yokastas Redux”, la acelaşi teatru. La Teatrul TBG a spus « Flagstories », la Ontological Theatre a fost « Suspendida », la NYC Fringe Festival şi Manhattan Theatre Source a exemplificat un « Balkan Blues », iar la World Financial Center a declarat « I want what you have ».

« În Off Broadway teatrele au între 100-500 locuri şi ai de-a face cu producători comerciali de Broadway. Lucrezi cu actori de Broadway, casting agents, press agents, PR agents, oameni care văd piesa ta ca pe o întreprindere comercială. Trebuie să fii mai atent la a-ţi păstra integritatea aristică, pentru că nu mai ai control complet asupra procesului artistic, producătorul poate să-ţi ceară să tai o scenă sau să o modifici, spectacolul e văzut ca un produs, dar şi rezultatele finale sunt mult mai vizibile ».

 Actorii care joacă în spectacolul cu piesa scrisă de Saviana Stănescu sunt tineri, dar carierele lor teatrale, de film şi televiziune sunt în ascesiune. Fără să fi avut încă partituri tocmai semnificative, fiecare dintre ei a apărut în cel puţin un serial de televiziune cunoscut. Alţii şi-au încercat talentul şi în roluri mici de film. Seth Fisher, care interpretează rolul lui Borat, a apărut în « All My Children » şi « As the World Turns » ; Kevin Isola, interpretul americanului Bob, a apărut în “Law and Order”; la fel şi Gian-Murray Gianino, unul dintre ofiţerii de la imigrări; la fel şi Jessica Pimentel, interpreta dominicanei Lupita; Natalia Payne, interpreta Nadiei, urmează să apară anul acesta pe marele ecran într-o dramă romantică pe un scenariu al lui Tennessee Williams, « The Loss of a Teardrop Diamond ».

Inspirată de un fapt real

în 2006, cetăţeanul român Constantin Ciprian Durbălău, a fost arestat în aeroportul din Orlando pentru implicarea sa, împreună cu ukraineanul Kristo Ivanov, în obţinerea sau reînnoirea ileagală de vize pentru aproximativ 870 de persoane din Bulgaria, România, Rusia şi Ukraina. Cei doi au creat un circ fals şi aplicau pentru vize sub pretextul “străini cu talente extrordinare în circ”. Conform declaraţiei ofiţerului care a investigat cazul, reţeaua funcţiona din 1997, iar « taxa » pentru presupusele cotracte de muncă în companii mici de circ (evident, inexistente) era între 2000 şi 4000 de dolari de persoană. Se pare că Durbălău ar fi câştigat cam 125000 de dolari din ingenioasa întreprindere.

«Oamenii ăia n-aveau nici o legătură cu circul, spune Saviana, iar circul nici măcar nu exista decât ca website. Cei doi au fost arestaţi şi noii imigranţi au primit scrisori de deportare. Fiecare a trebuit să se descurce cum poate ca să rămână în America. Unii au rămas ilegal, alţii au plecat. Eu pornesc piesa de la doi dintre aceştia, numai că pe Nadia am făcut-o un clovn adevărat, care n-a ştiut că viza era falsă şi de-abia a ajuns in SUA».