Cotidianul israelian de limbă engleză Jerusalem Post dezvăluia, pe 18 decembrie 2016, identitatea strategilor electorali care au gândit campania PSD de la ultimele parlamentare câștigate în mod zdrobitor de partidul celor trei trandafiri.
Jerusalem Post anunța că strategii israelieni Moshe Klughaft și Sefi Shaked i-au ajutat pe social-democrații din România să înregistreze o victorie răsunătoare, grație unei campanii ”agresive și creative”.
Strategii PSD
Potrivit Jerusalem Post, Moshe Klughaft (un apropiat al dreptei israeliene) era deja cunoscut datorită succesului său în calitate de strateg al Bayit Yehudi, formațiunea ortodocşilor naţionalişti sionişti. De asemenea, s-a ocupat și de un proiect al rezerviștilor, în 2006, după cel de-al doilea război din Liban, dar și de o campanie (lansată de fostul președinte Shimon Peres) care viza importanța studiului matematicii. La rândul său, Sefi Shaked s-a ocupat de campaniile premierului Benjamin Netanyahu și ale președintelui Shas, Arye Deri. Este căsătorit cu o româncă, Luca Firănescu. Alături de Moshe Klughaft și Sefi Shaked, de campania electorală a PSD s-au mai ocupat Asad Eisin (fost strateg al Partidului Muncii din Israel, dar care a lucrat și pentru lideri politici din Serbia) și Lior Chorev, care a mai avut o experiență în România, alături de Eyal Arad.
O campanie atipică pentru România
Jurnaliștii Jerusalem Post susțineau că PSD s-a orientat spre strategii israelieni datorită reușitei și experienței acestora în domeniul campaniilor politice realizate prin intermediul noilor media: ”Campania pentru PSD a schimbat imaginea partidului într-o alternativă mai tânără, patriotică”. În acest sens, ziariștii enumeră o serie de măsuri care au dus la succesul electoral al partidului celor trei trandafiri. Klughaft și Shaked au folosit mesaje care provin în mod tradițional de la partidele de dreapta, pentru a îmbunătăți imaginea PSD, formațiune de centru-stânga. Sloganul ales de ei a fost ”Îndrăznește să crezi în România!”. Au folosit videoclipuri cu tineri care spuneau că au încredere în România, în contrast cu anunțuri de tip negativ, care susțineau că alte partide nu cred în viitorul țării. În videoclipurile electorale, unii dintre tineri răspundeau în timp ce efectuau un test de detectare a minciunilor. Alte mesaje creative prezentau cetățeni în vârstă care îi invitau pe tineri să voteze viitorul țării. ”Astfel de mesaje au fost foarte diferite de alegerile anterioare din România”, au explicat jurnaliștii Jerusalem Post, care au menționat că Moshe Klughaft și Sefi Shaked au refuzat să ofere un interviu publicației.