Alte doua tari pontice trec prin framantari legate de atributiile si modul de alegere a presedintelui.
In Ucraina, presedintele Iuscenko a cerut dizolvarea parlamentului - Constitutia ii permite. Motivul initial era ca o parte dintre deputatii partidului sau au migrat la partidul promoscovit al premierului Ianukovici.
Acesta s-a opus categoric dizolvarii, iar Curtea Constitutionala nu s-a grabit sa se pronunte. Presedintele a gasit atunci alt motiv de dizolvare a parlamentului in noua sa componenta: nu s-a intrunit la timp.
Premierul a trebuit sa negocieze: vor avea loc alegeri anticipate. Nu imediat, cum dorea presedintele, ci la toamna, caci Ianukovici trebuie sa stranga fonduri, iar comunistii si (mai ales) socialistii stau prost in sondaje.
Alegerile nu vor rezolva mare lucru. Reprezentarea parlamentara a partidelor va ramane cam aceeasi. Mai important, nu se va schimba nici raportul de forte dintre presedinte si parlament - principala cauza a crizei. Rezolvarea ei depinde de o improbabila intelegere intre partide; sau de un referendum.
Spre referendum pare sa mearga si Turcia, tot pentru a schimba Constitutia. Presedintele, perceput a fi garantul statului laic, este ales de parlament. Pentru a impiedica alegerea unui reprezentant al partidului moderat proislamic AK, opozitia a lipsit din parlament. AK a ripostat reusind sa adune destule voturi pentru a impune alegerea sefului statului prin vot direct si anuntand alegeri anticipate.
Secularistii se mobilizeaza pentru o lupta acerba: un milion de oameni au demonstrat la Istanbul, alt milion, la Izmir. Cu atat mai mult cu cat sunt toate sansele ca primul sef de stat ales prin vot direct - daca se va ajunge acolo - sa fie tot candidatul islamistilor, ministrul de externe, Gul.
Actualul presedinte, al carui mandat expira, poate respinge o singura data votul pentru schimbarea Constitutiei. AK va incerca sa obtina din nou acelasi sprijin in parlament. Sau atunci, modificarea va fi supusa unui referendum. Se vede ca nu suntem singurii la Marea Neagra preocupati de Constitutie si, mai ales, de tot ce tine de presedinte.