CERN: particula noua de la “ca un boson Higgs” la “un boson Higgs”

higgs_01

In iulie 2012, experimentele ATLAS si CMS de la CERN au anuntat existenta unei noi particule elementare. Toate proprietatile noii particule masurate atunci erau aceleasi cu ale particulei elementare prezise de modelul matematic care explica de ce particulele elementare au masa, anume bosonul Higgs.

Pe 14 martie 2013, la conferinta Moriond, aceleasi experimente au anuntat ca au masurat inca doua proprietati ale particulei. Cum si acestea sunt tot cele prezise pentru bosonul Higgs, inseamna ca noua particula este cu certitudine un boson Higgs. Experimente viitoare vor trebui sa determine daca noua particula este bosonul Higgs prezis de teoria actuala a fizicii particulelor elementare, Modelul Standard, sau este doar unul din mai multi bosoni Higgs prezisi a exista de teorii care extind teoria actuala, de exemplu teoriile supersimetrice.Cautarea experimentala a bosonului Higgs are o importanta covarsitoare pentru fizica particulelor elementare, domeniul stiintei care studiaza ingredientele elementare ale Universului si reteta dupa care ele se combina pentru a crea materia din Univers asa cum o stim noi. Particula Higgs a fost prezisa teoretic in 1964, acum 49 de ani, de mai multi fizicieni, dar mai ales de Peter Higgs in Scotia, pentru a explica de ce particulele elementare au un numar de kilograme, adica de ce au masa. Daca nu ar avea, acestea ar zbura prin Univers mereu la viteza maxima posibila, anume viteza luminii. Atunci particulele elementare nu ar putea sta impreuna pentru a crea particule compuse, care apoi sa formeze atomi. Astfel, noi nu am exista. Cum in stiinta experimentul este judecatorul suprem al validitatii unei teorii stiintifice, cunoscuta si sub numele de model matematic al naturii, a fost datoria fizicienilor experimentatori sa raspunda la intrebarea daca exista sau nu acesta particula boson Higgs.Generatii de fizicieni experimentatori au cautat existenta acestei particule la experimente din intreaga lume in ultima jumatate de secol. Pe masura ce energia acceleratoarelor de particule crestea si particula nu era observata, fizicienii conchideau ca particula ori nu exista, ori exista si are o masa mai mare decat energia acceleratoarelor lor. Tocmai de aceea s-au creat mereu acceleratoare de particule cu energii tot mai mari. In sfarsit, in ultimii zece ani au aparut primele sperante, cand acceleratorul Tevatron din SUA si accelerator LHC din Europa au avut energia suficienta pentru a observa o particula ca bosonul Higgs, daca acesta ar exista. Acceleratorul Tevatron din SUA a observat indicii pentru existenta particulei Higgs, iar acceleratorul LHC din Europa a observat o noua particula elementara in vara lui 2012. Intre timp, colectand si analizand o cantitate de date experimentale de doua ori si jumatate mai mare, apoi rafinand precizia analizei datelor, experimentele ATLAS si CMS au anuntat masurarea a doua noi proprietati ale noii particule: spinul si paritatea. Spinul noii particule este zero, iar paritatea este pozitiva. Este exact cum trebuie sa fie un boson Higgs, caci exact asa este si vidul, spatiul gol. Ori teoria spune tocmai ca si atunci cand spatiul este vid, este plin de campul Higgs, adica de foarte multi bosoni Higgs. Cu acestea, este clar ca noua particula este “un boson Higgs”, iar nu doar “ca un boson Higgs”, cum se stia in vara lui 2012. Autorul acestui articol considera ca de acum creste sansa ca Peter Higgs, de la care care s-a dat numele particulei, sa primeasca premiul Nobel in decembrie 2013.Comunicatul de presa al CERN este atent la nuante. Fata de asta vara cand spunea ca s-a descoperit o particula “ca un boson Higgs”, acum spune ca s-a descoperit “un boson Higgs”. Este un mare progres, dar mai este de lucru pana a spune ca este “bosonul Higgs”. Ce inseamna aceasta? Pot exista mai multi bosoni Higgs? Teoria actuala a fizicii particulelor prezice existenta unui singur boson Higgs, anume bosonul Higgs. Exista insa teorii noi care au plecat de la teoria actuala si au extins-o, teorii care prezic mai multi bosoni Higgs, dintre care unul ar avea proprietati foarte asemanatoare cu ale bosonului Higgs din Modelul Standard. Pentru a putea discerne intre aceste doua cazuri, fizicienii vor trebui sa masoare precis cat de des este produsa noua particula si cat de des se descompune in alte tipuri de particule. Aceste numere vor putea discerne intre existenta unui singur boson Higgs sau mai multe. Comunicatul de presa al CERN este aici* Adrian Buzatu este doctor in fizica particulelor elementare de la universitatea McGill din Montreal, Canada. In prezent este cercetator asociat (postdoctorand) la University of Glasgow, Regatul Unit. Atat la doctorat (acceleratorul Tevatron din SUA) cat si in prezent (acceleratorul LHC de la Geneva) studiaza cautarea experimentala a bosonului Higgs. A scris mai multe articole de popularizare despre fizica particulelor in general si bosonul Higgs in particular, ce pot fi gasite aici: http://www.adrianbuzatu.com/ro_outreach.html.

CUTREMUR in televiziunea din Romania! A demisionat, acum cateva minute! Mesaj transant al vedetei TV