Editura Evenimentul si Capital

Cepraga: "Muzica străină era interzisă de Revelion"

bad41e329b355bcc2f76ba5f16a5c460
Autor: | | 5 Comentarii | 0 Vizualizari

Una dintre "veteranele" spectacolelor organizate de Anul Nou la TVR, regizorul muzical Alexandra Cepraga, îşi aminteşte de restricţiile impuse în programele din comunism.

Televiziunea Română organiza primul spectacol-maraton de Revelion între 1956-1957, „un program din cântecele şi din jocurile noastre româneşti”, aşa cum anunţa crainica, înainte de a închina un pahar de şampanie în cinstea privitorilor. Puţini dintre cei care au stat, de-a lungul timpului, în spatele camerelor, pentru un program special în seara dintre ani, mai lucrează încă la postul public. Regizorul muzical Alexandra Cepraga, un profesionist cu vechime de 35 de ani în TVR, şi Titus Munteanu - cu 43 de ani petrecuţi la postul naţional de televiziune - sunt doi dintre „veteranii” spectacolului de Revelion care mai lucrează şi acum în divertisment. EVZ: Vă mai amintiţi primul Revelion TVR la care aţi lucrat? Alexandra Cepraga: Era un tronson care s-a făcut în anul 1975 spre 1976, se numea „Istoria valsului”, iar regia era asigurată de Alexandru Bocăneţ, cu care am lucrat foarte mult din momentul în care m-am angajat. Protagonistul principal era pe atunci tenorul Ludovic Spiess, am avut orchestră mare în studio, am făcut înregistrări, suportul muzical, cu balet, cu costume frumoase, cu scenografie. Bocăneţ lucra cu soţia lui, Doina Levintza, care a avut o scenografie absolut specială, erau oameni care ştiau să trateze imaginea alb şi negru de aşa manieră încât să nu uiţi niciodată această compoziţie. De altfel, comparativ cu filmările de acum, cele în alb şi negru rămân perfect în picioare, nicio clipă nu par depăşite şi vreau să cred că nici sunetul de atunci nu era mai prejos, deşi acum tehica este mult mai avansată în ceea ce priveşte editarea sunetului. Atunci se mergea foarte mult pe sunetul live, pe sunetul de instrumente calde, nu electronice. La primul revelion la care am lucrat făceam echipă cu Angela Similea, cu Olimpia Panciu, era în perioada aceea la modă trioul Marius Ţeicu, Olimpia Panciu şi Mihai Constantinescu. În alţi ani, Titus Munteanu a mai menţinut ideea de trio şi a făcut Revelioane cu Alexandru Arşinel, cu Radu Gheorghe şi Corina Chiriac. Cum se organizau atunci programele? În ceea ce priveşte meseria mea de regizor muzical, nu am întâmpinat dificultăţi. Problemele erau legate de timpul de emisie, de anumite lucruri pe care cenzura le peria. La un moment dat, chiar am vrut să merg mai departe, ca producător, ca redactor. O prietenă m-a sfătuit să renunţ la ideea asta, pentru că în meseria mea nu se prea putea băga nimeni, în timp ce în celelalte domenii, orice şef putea să spună orice aberaţie şi trebuia să faci ca el. Nu-i plăcea nu-ştiu-cine, spunea „Acesta nu intră pe post!”. „Păi da, dar e un moment foarte bun”, ai fi încercat să-l convingi. „Nu intră şi nu se mai discută” - ţi-ar fi zis, în timp ce mie nu putea să-mi zică nimeni că un artist nu a cântat bine sau să-mi spună să-l fac să sune prost. Şi atunci am stat puţin pe gânduri şi nu mi-a părut rău. Perioada marilor şlagăre Dar despre restricţiile regimului? Era interzisă muzica străină, într-adevăr. Erau foarte mulţi muzicieni care orchestrau superb, erau foarte mulţi compozitori. Asta a fost bine, a fost un stimulent ca producţia de muzică uşoară românească să fie foarte bogată. A fost o perioadă în care apăreau marile şlagăre, care acum, din păcate, nu se mai regăsesc în muzica actuală. Mulţi artişti au spus că forma de constrângere pe un anumit domeniu a dezvoltat, de fapt, şi mai mult sentimentul artistic. Era ideea că un poet sau un muzician în suferinţă creează mai mult decât unul care are orice. Tot în felul acesta, perioada aceea a fost foarte prolifică, ţin minte, Marius Ţeicu, la fiecare săptămână venea cu 2-3 piese splendide. Şi Marcel Dragomir făcea la fel. Care erau reacţiile publicului după un Revelion la televizor? Erau foarte multe comentarii. Acum, fiind mai multe posturi şi mai multe oferte, şi gusturile s-au diversificat, şi publicul s-a împărţit pe preferinţe. Atunci, fiind o singură televiziune, Revelionul era aşteptat cu nerăbdare şi mulţi dintre cei care pierdeau programul, vroiau să vadă în reluare sau să revadă… Constrângerea şi faptul că erau numai două ore de emisie, oamenii erau foarte dornici şi să audă emisiuni de varietăţi şi de muzică, de dans şi de balet. Ce pot să spun, că la vremea aceea se făceau programele cu tot sufletul, toţi artiştii veneau de drag şi nu aveam limită de timp să iasă cât mai bine, nopţi în şir am lucrat cu Dida Drăgan şi cu Angela Similea, cu Corina Chiriac şi cu Mirabela Dauer. Era extraordinar tot ce pornea din ele. Acum întrebarea este „Cât îmi dai?”. Şi de aici începe toată drama, nu înseamnă că nu ar merita, dar cred că nu e primul lucru. Eu sunt de modă mai veche, cred că întâi trebuie să dai totul şi eventual apoi să ţi se ofere ceva în schimb. Primul Revelion în libertate Cum v-aţi pregătit pentru primul Revelion de după ’89? Am făcut chiar în ’89 spre ’90 nişte piese foarte frumoase. A venit Doru Căplescu cu o piesă, au venit toţi artiştii şi a fost aşa, o piesă cu multe voci, cu multe sentimente, fiecare dorea să exprime cât mai mult. La 12 noaptea, toată lumea a apărut cu lumânări, a fost ceva foarte deosibit. Aveam senzaţia că este libertate nelimitată şi atunci a trebuit să facem cât mai mult şi cât mai spectaculos. Dar şi libertatea asta are nişte limite, nu poţi să mergi până la capăt. Au fost nişte perioade de încercare, s-a exagerat un pic, între timp s-au mai aşezat lucrurile. Am avut un Revelion, la un moment dat, a fost un director care a dorit să se facă revelionul aici, în televiziune, în diverse platouri, în direct. A fost un calvar Revelionul acela! Se tot comutau transmisiile pe post, n-a fost o reuşită. Apoi, multe Revelioane le-am făcut în direct, se întâmplau multe evenimente în Bucureşti, în faţa Teatrului Naţional, la Romexpo, celebrele „Vanghelioane”. A fost ceva ce aţi simţit că trebuie să schimbaţi, mă refer la revelionul din ’90? În primul rând vestimentaţia şi faptul că băieţii umblau cu agrafe în păr. Până atunci nu aveau voie să apară cu plete. La acel Revelion am scos agrafele şi am schimbat vestimentaţia. Ce părere aveţi de Revelioanele realizate astăzi, atât la televiziunea publică, cât şi la televiziunile comerciale? Eu sunt un om fidel Televiziunii Române, şi ceea ce se întâmplă aici, chiar dacă nu este întotdeauna pe gustul tuturor, urmăreşte o anumită rigoare şi o anumită calitate. Nu socotesc ca audienţa să fie un criteriu, vizavi de calitatea unei emisiuni, adică, dacă publicul agreează lucruri de prost gust, nu înseamnă că televiziunile trebuie să se coboare la acel nivel. În acest context, cred că Televiziunea Naţională nu ar trebui să-şi facă acest calcul de audienţă, pentru că Televiziunea Naţională trebuie să-şi menţină un anumit standard de calitate. „Asta cere publicul” sau „publicul consumă ceea ce i se dă”? A doua variantă. Educaţia se face după o anumită rigoare şi pe cât posibil fără compromisuri. Ce face de Sărbători un om care se îngrijeşte, de atâţia ani, de sărbătorile altora? În general nu prea am avut sărbători, cam în toţi anii am lucrat. Crăciunul a fost mai relaxat, că nu totdeauna a fost în direct. Când nu lucrez, mă odihnesc, ne întâlnim cu prietenii. Mă uit şi la televizor, dar foarte puţin. Ce face fiica dumneavoastră, Kitty Cepraga? Cum aţi evalua traseul ei profesional, ca specialist? Ea şi-a finalizat cursurile în Italia, a făcut şi un curs de televiziune, probabil că va lucra la un moment dat într-o televiziune. Deocamdată cu actoria... nu este o meserie foarte comodă, azi ai ce face, mâine nu ai. Ea iubeşte meseria asta şi vrea să facă ceva de calitate. CARIERĂ 35 de ani la Televiziunea Română

  • Alexandra Cepraga lucrează ca regizor muzical la TVR din 1974.
  • A semnat regia muzicală pentru numeroase emisiuni de divertisment precum „Steaua fără nume”, „Tezaur folcloric”, „Album duminical”, „Marius, Olimpia şi Mihaela - Un Trio Formidabil”, „Duelul Vedetelor”, „Careul cu 5 Aşi”, „Şcoala Vedetelor”, „Ploaia de stele”, „Bravo-Bravissimo”, „Top Super Hit”, „Faimoşii”, „Stele de 5 stele”, „O vedetă populară”, „Taverna”, „Garantat 100%” sau „O dată-n viaţă”.
  • A fost regizor muzical şi pentru diverse festivaluri, cum ar fi Concursul şi Festivalul Internaţional „George Enescu” Eurovision, Eurovision junior, Eurovision Young Musicians, Festivalul Internaţional Cerbul de Aur (toate ediţiile din perioada 1992-2005, 2008-2009), Festivalul Internaţional de canto Hariclea Darclée, Festivalul de muzică uşoară - Mamaia, Festivalul Mamaia.
  • Nici muzica de film nu îi este străină: a colaborat la coloana sonoră a filme de lungmetraj, alături de compozitori precum George Grigoriu, Radu Şerban, Temistocle Popa sau Ionel Tudor.
  • A fost în juriile unor festivaluri şi a lucrat la numeroase albume, colaborând cu artişti precum Johnny Răducanu, Teodora Enache, Sanda Ladoşi, Violeta Andrei, Elena Cârstea, Angela Similea sau cu Orchestra RadioTeleviziunii Române.

Descoperire MACABRA! Un politician roman, gasit in lacul Herastrau! Ce s-a intamplat cu acesta

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Media

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 11:32 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 19:42 Date importante din „Dosarul penal Kovesi”. Avionul pentru Popa a costat 130.500 euro, spune Parchetul General 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata 16:37 KOVESI insistă și declanșează RĂZBOIUL cu Adina FLOREA. Amănunte INCENDIARE 16:20 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 16:18 BREAKING NEWS. Ce LOVITURĂ pentru KOVESI!... A venit de unde se AȘTEPTA MAI PUȚIN 16:14 BREAKING NEWS: Laura Codruța Kovesi este DĂRÂMATĂ! Chris Terhes, despre candidatura lui Kovesi: Nu este eligibilă! 12:57 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9” 11:29 Kovesi și fuga de marile procese de la Înalta Curte. Comentariu de Simona Ionescu 11:29 DE CE este ROMÂNIA ASTFEL? Cazul Kovesi din perspectiva imposturii. Editorial de Dan Andronic 11:20 BREAKING NEWS. Avem NUMELE ZIARISTEI care a fost DATĂ AFARĂ de Sebastian GHIȚĂ la cererea Laurei Codruța KOVESI 11:12 Kovesi, TRĂDATĂ de Traian Băsescu: „Dacă atât a dus-o capul!” 10:20 Kovesi, fără SPP și salon oficial. FOTOGRAFIA care spune TOTUL despre fosta șefă a DNA 09:24 Fosta șefă a DNA, vizată în 19 dosare la Parchetul General 08:27 IMAGINI EXPLOZIVE cu Laura KOVESI. UNDE a fost SURPRINSĂ înainte de ZBORUL în JAKARTA. Breaking news