Centura Comarnic, dată unui constructor dubios. Cine este „Fierăstrăul Codrilor”. Video

Traian Larionesi este anchetat pentru fraudă cu fonduri europene Sursa foto: Captura video

Centura Comarnic, o investiție în valoare de aproape 48 de milioane de euro, a fost atribuită unui constructor controversat din Bistrița, Traian Larionesi, supranumit Fierăstrăul Codrilor, este inculpat pentru fraudă cu fonduri europene.

Centura Comarnic este un proiect finanțat din fonduri europene și implementată de Consiliul Județean Prahova, condus de Iulian Dumitrescu (PNL). Investiția a fost estimată la aproape 48 de milioane de euro, deși măsoară doar 6 kilometri.

Lucrările pentru Centura Comarnic au început la 6 noiembrie, când Iulian Dumitrescu a organizat o ceremonie de inaugurare a șantierului. Au fost prezenți, la festivitate, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și directorul CNAIR, Cristian Pistol.

Dincolo de festivismul electoral, specific politicienilor, apar lucrurile controversate legate de acest șantier. Nici liberalii și nici social-democrați nu se împiedică în asemenea detalii, precum cele pe care le vom prezenta mai jos. Și unii și alții sunt mai interesați de tăiat panglici decât de personajele dubioase cu care își asociază imaginea.

De altfel, este o caracteristică a politicii românești.

Centura Comarnic, în date tehnice

Contractul pentru investiția de aproape 48 de milioane de euro a fost atribuit în urma unei proceduri de licitație publică. Achiziția a fost derulată de Consiliul Județean Prahova, condus de liberalul Iulian Dumitrescu. Consiliul Județean a preluat lucrarea de la CNAIR.

Finanțarea investiției este asigurată prin Programul Transporturi 2021-2027, iar termenul de execuție de 24 de luni. Un termen cam nerealist pentru doar șase kilometri de drum ce urmează a fi construit. Poate, din acest motiv, autoritățile spun că ar putea fi redus la doar 12 luni, pentru deschiderea șoselei în noiembrie 2024.

Centura Comarnic va ocoli orașul și DN1 prin vest. Proiectul presupune construirea a trei poduri noi, dar şi dublarea podului peste râul Prahova de pe un drum județean. Se va mai amenaja un  pasaj peste râul Prahova și peste calea ferată Ploiești - Brașov. Iar la intersecțiile cu DN1, sunt prevăzute sensuri giratorii. Șoseaua va servi ca drum de descărcare a viitoarei autostrăzi.

Controversele din spatele contractului

Conform informațiilor dinSICAP, platforma guvernamentală de achiziții publice, din ofertele înscrise la licitație, doar una a îndeplinit criteriile de calificare. Este vorba despre cea depusă de o asociere de firme care a și câștigat lucrarea pentru Centura Comarnic.

Lider de asociere este Frasinul SRL, o firmă controversată la fel ca și omul de afaceri care o patronează, Traian Larionesi. Atât patronul cât și compania sunt judecate într-un dosar de fraudă cu fonduri europene. Dosarul pentru care sunt judecați Traian Larionesi și Frasinul SRL are la bază o anchetă din 2014 – 2015.

În octombrie 2022, Frasinul și Traian Larionesi au fost trimiși în judecată de DNA Cluj pentru fraudă cu fonduri europene. Prejudiciul estimat de procurori a fost de aproape 1 milion de euro. A fost vorba tot despre o lucrare pentru modernizarea infrastructurii rutiere.

Acest lucru nu pare să fi contat pentru comisia de evaluare a ofertelor pentru Centura Comarnic, de la Consiliul Județean Prahova. E drept că nici legea achizițiilor publice nu interzice participarea la licitații a firmelor sau oamenilor de afaceri inculpați.

Traian Larionesi la vânătoare Sursa foto: Facebook

Centura Comarnic atribuită unui afacerist poreclit Fierăstrăul Codrilor

Traian Larionesi este considerat de presa locală un apropiat al șefului CJ Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan. Supranumit, în zonă, Fierăstrăul Codrilor, a devenit cunoscut și datorită unui reportaj Pro TV din 2018. Jurnaliștii au arătat că un utilaj al firmei sale toca bușteni sănătoși, în pădure, și îi trasforma în rumeguș.

O firmă care a închiriat tocătorul de la Larionesi ar fi tocat buștenii sănătoși. Rumegușul nu trebuie declarat în platformă SUMAL (o aplicație a Romsilva de urmărire a materialelor lemnoase), dacă pleacă dintr-un depozit de cherestea. Declarația se face doar dacă provine din pădure. O hibă legislativă. Aceasta permite ca orice camion pornit ilegal din pădure și care nu este prins în flagrant să se transforme într-un transport legal.

El a fost implicat și în alte afaceri dubioase. Constructorul de pe Centura Comarnic a scăpat de acuzații de mită. Traian Larionesi a fost audiat doar ca martor într-un dosar care îl viza pe fostul șef al IPJ Bistrița, Ovidiu Mureșan. Procurorii au susținut că afaceristul i-ar fi dat polițistului o armă de vânătoare și un vehicul de teren.

„Comisarul şef Mureşan Ioan Ovidiu, împreună cu finul său, comisarul şef Hasnăş Roberto protejează activităţile ilicite desfăşurate de Larionesi Traian, împiedicând ofiţerii şi agenţii de poliţie din subordine să controleze mijloacele de transport care aparţin societăţilor comerciale controlate de acest om de afaceri sau împiedicându-i să aplice măsurile legale de sancţionare, în cazurile în care au fost contastate ilegalităţi”, arătau procurorii.