Ameninţarea crescândă a terorismului, soldată cu anularea ediţiei din acest an a Raliului Dakar, a însemnat o nesperată şansă pentru România.
Ţara noastră a fost transformată aproape peste noapte în gazdă a unui raliu off-road extrem de important. Organizatorii Raliului Dakar (Amaury Sport Organisation - Franţa) au decis oficial ieri ca Ungaria şi România să fie ţările primului rally-raid dintr-o serie menită să înlocuiască, în acest an, ruta iniţială (Lisabona-Dakar).
„Dakar Series Central Europe Rally“ este un eveniment major - pentru România, chiar epocal! -, care se va întinde pe 3.000 de kilometri, pe ruta Budapesta - Baia Mare - Sovata - Miercurea Ciuc - Debrecen - Veszprem - Lacul Balaton.
Nu lipsesc celebrii Peterhansel şi Despres
La startul competiţiei, programat pe 20 aprilie, se vor alinia circa 140 de maşini, 150 de motociclete şi 40 de campioane - în fapt, echipajele înscrise la Raliul Dakar, în frunte cu toată elita mondială a piloţilor. Nu vor lipsi campionii de anul trecut, celebrii Cyril Despres (la motociclete), Stephane Peterhansel (la maşini) şi Hans Stacey (la campioane). În cursă se vor înscrie şi români.
Potenţial turistic şi îngrijorări pentru competitori
„Este o competiţie organizată pentru a permite echipajelor să se achite mediatic faţă de sponsori. Nu se va plăti nicio taxă de înscriere“, a explicat ieri Gabriel Nicolae, membru al Team Dakar România, echipă înscrisă la Raliul Dakar.
„România a fost inclusă astfel într-un concept inventat acum, cu competiţii regionale. Vor mai fi, probabil, încă două curse, în afară de cea româno-ungară. Una în Europa Centrală şi o alta în America Latină“, ne-a detaliat Nicolae. Această primă ediţie, care se doreşte a deveni tradi- ţională, are un potenţial economic foarte arătos. Cu puţină organizare din partea autorităţilor, „Dakar Series“ poate fi transformată într-o atracţie care să atragă turiştii din toată lumea. Zonele prin care va trece traseul ar putea progresa economic, cu ajutorul acestei pârghii. Pe de altă parte, există şi probleme serioase. Uriaşa caravană va pune în mişcare nu numai sute de vehicule, ci şi peste 3.000 de oameni.
Conceptul întrecerii, declarat „adventure“, prevede printre altele înnoptarea la bivuac, în corturi, lucru care-i va pune la grea încercare pe competitori la sfârşitul lui aprilie, când în Munţii Carpaţi va fi foarte frig.
O altă îngrijorare majoră e furnizată de infrastructura sub orice critică a ţării noastre, care va fi pusă la grea încercare. E vorba nu numai de reţeaua de drumuri, ci şi de alte lucruri, cum ar fi asigurarea asistenţei medicale pentru eventualele victime (raliul are un grad ridicat de dificultate). Lipsa aeroporturilor, şoselelor, spitalelor, hotelurilor şi a altor caracteristici ţărilor civilizate vor fi însă acceptate de competitori, obişnuiţi din anii trecuţi cu vicisitudinile traseului prin deşertul african.