Editura Evenimentul si Capital

Ceauşescu desena o Dacie cu zero piese din import

dc6d3b7ff401cb66b9f7c270ca248da2
Autor: | | 59 Comentarii | 0 Vizualizari

La începutul lui 1989, dictatorul afla cu stupoare că uzina de la Piteşti foloseşte încă lanţuri de distribuţie şi instalaţii de spălat parbrize din afară.

O coloană de maşini aproximativ identice ies în şir indian pe poarta fabricii, se pierd apoi pe şoselele patriei şi se odihnesc, într-un final fericit, în faţa unor blocuri identice. Dacia devine, fără drept de apel, maşina oficială a Epocii de Aur. Românii învaţă să-i ierte „micile” păcate: faptul că printre încheieturi pătrund apa şi frigul, că interiorul e de o zgârcenie scoţiană, faptul că tremură numai când aude de viteze mari. Are o personalitate ceva mai timidă, asta-i tot. Dă dovadă, în schimb, de îngăduinţă în multe situaţii-limită: e celebră acea minune tehnică prin care un ciorap de damă se transformă într-o curea de transmisie funcţională. Românul are o maşină ieftină, dar de treabă. Gluma aceea, cum că o Dacie îşi dublează valoarea după un plin, e doar o răutate. Chiar şi în câteva milioane de exemplare, automobilul Dacia e unic, pentru că-i de-al nostru. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu e primul care ştie asta, şi-i ceartă pe miniştrii adunaţi într-o şedinţă că încă importă câteva piese. Înainte să ajungă la inginerii de la Piteş ti, Dacia trebuie să fie o maşină corectă din punct de vedere politic. „Nu se poate una ca asta!”, tună şi fulgeră primul proprietar de Dacie al ţării, într-o şedinţă din 5 ianuarie 1989. În jur e o linişte care te-nfioară, iar capetele stau toate plecate. Nicolae Ceauşescu se referă la o serie de aspecte care pun în discuţie capacitatea economiei româneşti de a se „hrăni” cu propria mână. Tovarăşul are date precise care indică anomaliile: „În construcţia de maşini am luat autoturismul «Dacia». Mi-au venit tovarăşii cu 500 de dolari partea mecanică, mi-au zis aşa, că tabla este subţire. Sigur, nu este făcut bine. Trebuie să luăm cât ne costă şasiul, pe părţile principale, cât este în carcasă greutatea metalului, tot pe părţile principale. Să luăm metalul şi să vedem, de asemenea să luăm piesele principale şi să le vedem”. „Are 900 de kilograme şi trebuie să mergem în jos” Un virtual automobil este desfăcut pe masa de lucru a partidului, fiecare piesă este cântărită, apoi i se pune un preţ, sub ochii îngroziţi ai celor prezenţi. „Tovarăşii au prezentat aici că tot metalul se ridică la 650 de kilograme şi la preţul care s-a făcut reiese că tabla este aproape cu 0,30 de dolari. Oţelul costă 700-800 de dolari, ceea ce înseamnă echivalentul a 250 kg. E greu de închipuit că întregul metal are o greutate de 650 kg”, explică Ceauşescu. Calculul se complică atunci când intervin cele 80 de kilograme de garnituri: „Ar însemna să scoatem «Dacia» la 1.300 kg. Or, «Dacia» are 900 kg şi trebuie să mergem în jos”. Problema cea mare o reprezintă însă importurile: de neadmis! „Am constatat că se face şi un import de 60 de dolari. Vă pun în vedere că dacă aduceţi un dolar import, vă pedepsesc pe voi din comerţul exterior în primul rând. Cum puteţi să veniţi cu un import pentru «Dacia»? Văd aici că aveţi import de grund, de lanţ de distribuţie. 37 de dolari este grundul. Ce, noi nu facem grund în ţară? Să nu se mai aducă nimic din import! Nu se poate aşa ceva!”, consideră dictatorul. Instalaţia de spălat parbrize, în valoare de 10 dolari bucata, îl înfuria cel mai tare: „Nu ştim să facem instalaţia aceasta pentru şters geamurile?! (...) Trebuie luată şi cercetarea”. După un calcul simplu, făcut cu o seară înainte, cu toate modificările puse la punct, preţul unei Dacii virtuale scade brusc până la 1.700-1.800 de dolari, cu 30% mai puţin decât în fabrică. E Dacia visurilor lui Ceauşescu. "Se face un import de 60 de dolari. Vă pun în vedere că dacă aduceţi un dolar import, vă pedepsesc pe voi din comerţul exterior în primul rând. Cum puteţi veni cu import pentru Dacia?" Nicolae Ceauşescu, într-o şedinţă de lucru din 5 ianuarie 1989 DIFERENŢĂ Modelul „lux super”, pentru tovarăşi speciali E greşit să crezi că, din 1969, odată cu lansarea Dacia 1300, diferenţele de clasă socială se pierd în liniile rigide, tovărăşeşti, ale noului model. După doar un an, încep să iasă de pe liniile de asamblare versiunile îmbunătăţite, destinate tovarăşilor mai de soi. Astfel, alături de 1300L - „L” de la „lux”, bineînţeles -, este lansată şi varianta 1300LS - adică „lux super”, destinată cadrelor superioare ale partidului. Sunt, evident, serii limitate, o „fărâmă” din totalul de două milioane de exemplare Dacia 1300 vândute până în 1998. La un an după atingerea acestei cifre rotunde, compania franceză Renault preia fabrica de la Mioveni. În 2004, începe era Loganului, o altă maşină a poporului. Cu deosebirea că, de această dată, nu e vorba doar de poporul român. Patru ani mai târziu, vine vremea pentru Dacia Sandero. Vânzările noilor „specii” în Occident merg brici, mai ales în vreme de criză: în 2009, exporturile au fost cu 56% mai mari decât anul trecut. Creşterea este susţinută în special de programele tip „Rabla” introduse în acest an în câteva ţări vestice, care au stimulat în principal vânzarea de maşini.

Cui i-a lasat averea Karl Lagerfeld! Incredibil la cine ajung cele 250 de milioane de euro! Nimeni nu se astepta la ASA CEVA...

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Romania dupa 20 de ani

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
23:04 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 19:42 Date importante din „Dosarul penal Kovesi”. Avionul pentru Popa a costat 130.500 euro, spune Parchetul General 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata 16:37 KOVESI insistă și declanșează RĂZBOIUL cu Adina FLOREA. Amănunte INCENDIARE 16:20 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 16:18 BREAKING NEWS. Ce LOVITURĂ pentru KOVESI!... A venit de unde se AȘTEPTA MAI PUȚIN 16:14 BREAKING NEWS: Laura Codruța Kovesi este DĂRÂMATĂ! Chris Terhes, despre candidatura lui Kovesi: Nu este eligibilă! 12:57 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9” 11:29 Kovesi și fuga de marile procese de la Înalta Curte. Comentariu de Simona Ionescu 11:29 DE CE este ROMÂNIA ASTFEL? Cazul Kovesi din perspectiva imposturii. Editorial de Dan Andronic 11:20 BREAKING NEWS. Avem NUMELE ZIARISTEI care a fost DATĂ AFARĂ de Sebastian GHIȚĂ la cererea Laurei Codruța KOVESI 11:12 Kovesi, TRĂDATĂ de Traian Băsescu: „Dacă atât a dus-o capul!” 10:20 Kovesi, fără SPP și salon oficial. FOTOGRAFIA care spune TOTUL despre fosta șefă a DNA 09:24 Fosta șefă a DNA, vizată în 19 dosare la Parchetul General 08:30 Aducerea lui Nicolae Popa în țară – parte dintr-o mai amplă Operațiune politico-mafiotă. România lui Cristoiu 08:27 IMAGINI EXPLOZIVE cu Laura KOVESI. UNDE a fost SURPRINSĂ înainte de ZBORUL în JAKARTA. Breaking news 07:20 Sebastian Ghiță o ÎNFUNDĂ pe Kovesi în propriile minciuni: „Kovesi a avut nevoie de bani în plus și mi-a cerut.”