Ceaiul, ultima armă electorală a laburiştilor

Premierul britanic Gordon Brown vrea să se apropie de oameni pentru a le obţine votul, înaintea alegerilor ce vor avea loc în maximum două luni.

Oamenii obişnuiţi din toate colţurile Marii Britanii sunt invitaţi să pună ceainicul pe foc. Premierul Gordon Brown ar putea veni personal în vizită pentru a bea o ceaşcă de ceai, dar mai ales pentru a transmite în mod direct mesajul laburist, înaintea alegerilor legislative ce vor avea loc, cel mai probabil, în luna mai, scrie „The Guardian”.

Strategia electorală, care presupune întâlniri ale lui Brown cu lideri ai comunităţilor locale chiar în sufrageria acestora, a fost deja testată în câteva rânduri în Chatham, lângă Londra, şi Llanelli, Ţara Galilor.

Laburiştii, aflaţi la guvernare, la sfârşitul a trei mandate consecutive, speră astfel să mai reducă din diferenţa care îi separă de conservatorii lui David Cameron - nouă procente, potrivit ultimelor sondaje de opinie privind intenţia de vot.

Vizitele în comunităţile locale ar trebui să îl mai ajute pe Brown să îşi îmbunătăţească imaginea. Lipsa de popularitate şi de carismă a premierului afectează serios şansele de succes ale laburiştilor în alegeri.   O strategie diferită pentru o atitudine diferită

Intenţia laburiştilor, explicată de un politician din partidul lui Brown, pentru „The Guardian”, este clară: „Trebuie să încercăm ceva diferit pentru a reacţiona la atitudinea publicului faţă de politicieni”.

În lumina furtunosului scandal al cheltuielilor nejustificate din bani publici ale parlamentarilor, atitudinea publicului faţă de politicienii din Regat nu este una binevoitoare. Acum, spun strategii laburişti, politicienii trebuie să îi convingă pe liderii de opinie din comunităţile locale de bunele lor intenţii. Aceştia, la rândul lor, urmează să îi convingă pe ceilalţi concetăţeni.

Modelul Obama

Contactul direct cu cetăţenii nu reprezintă un lucru neobişnuit pentru politicienii britanici sau pentru militanţii care îi susţin. De fapt, participarea la dezbaterile locale sau campaniile „din uşă în uşă” sunt elementecheie ale operaţiunilor electorale. În timpul campaniei, cetăţenii primesc vizitele activiştilor de partid până în ziua alegerilor.

Laburiştii au aprofundat însă strategia care presupune abordarea directă a cetăţeanului şi au învăţat de la cei mai buni: echipa de campanie a lui Barack Obama, actualul preşedinte al SUA. Într-un interviu acordat recent „The Guardian”, coordonatorul campaniei laburiste, Douglas Alexander, a spus că a purtat discuţii cu echipa lui Obama timp de un an.   „Elementul- cheie folosit de ei în această epocă a atitudinii cinice faţă de politicieni este discuţia directă. Obama a înţeles organizarea comunităţilor locale şi discuţiile de la egal la egal mai bine decât oricare alt candidat recent, iar noi vom aplica această lecţie”, a spus Douglas Alexander.