Cea mai mare provocare pentru profesori. Cum să țină orele de acasă

Cea mai mare provocare pentru profesori. Cum să țină orele de acasă

Trei milioane de elevi au rămas acasă, și vor mai sta o vreme, însă nu ”a venit vacanța cu trenul din Franța” ci materia trebuie parcursă în continuare. Sunt 180.000 de dascăli care, cumva, trebuie să se adapteze și să îi instruiască pe elevi. E stare de urgență și se impun măsuri. Indiferent că se descurcă sau nu cu internetul profesorii și învățătorii sunt primii chemați să se pună la punct.

O platformă online gratuită, recomandată de Ministerul Educației pentru elevii și profesorii stau acasă, are soluții simple. În primul rând, aceasta îi va ajuta  pe cei aproape 180.000 de profesori din România să se adapteze și să se familiarizeze cu predarea prin noile tehnologii, pentru ca astfel să poată continua lecțiile.

Chiar dacă pentru majoritatea dintre noi e  cel mai firesc lucru să folosim diverse rețele de socializare, 10 experți în comunicare au stabilit că dascălii au nevoie de ajutor. Odată accesată platforma Școala pe net vor învăța cum să aleagă cea mai optimă rețea de coalizare pe care să o folosească pentru a preda. Pentru început sunt trei variante prezentate. Facebook, Whatsapp, Zoom.

”E important ca profesorii să își învingă teama de ecran”

Ne puteți urmări și pe Google News

Urmează pasul al doilea. Profesori și specialiști în pedagogie împărtășesc tehnici și povești de succes pentru a ușura tranziția spre online în această perioadă. ”E important ca profesorii să își învingă teama de ecran și tehnologie acum, cel puțin până ne vom întoarce în siguranță înapoi în clasele noastre. Și facem ceea ce putem, cum putem, pentru a asigura educație și a fi împreună.

Pentru că digital, putem fi împreună și dacă deschizi acum camera să vorbești copiilor despre subordonata de caz, o să vezi că este ok să nu fii singur în fața ecranului. Și că nu trebuie să devii expert în Tik Tok sau live-uri, ci doar să vii spre elevii tăi în cel mai uman mod prin care poți în aceste momente. Iar acest mod este unul digital”, scriu dezvoltatorii platformei.

Până la urmă, românii nu inventează roata. Sisteme educaționale din întreaga lume trec zilele acestea prin nevoia de a se reinventa, dată fiind situația în care milioane de elevi își petrec zilele în casele lor, la fel și profesorii lor. Ideea e simplă: tehnologia nu doar că poate ajuta la învățare ci e esențială.

Testele scurte și dese cresc rata de învățare a elevilor

”Știi ce e ciudat? Că pentru mine este important ca în timpul lecțiilor virtuale, ei să vorbească și să îi aud – simt că asta îi provoacă, într-un sens bun, și pe elevii care nu sunt obișnuiți să vorbească așa mult – cum sunt elevii foarte buni la matematică și științe reale, obișnuiți să stea în banca lor și să rezolve problemele și exercițiile”, dezvăluie  Anca, profesor de matematică, după prima utilizare Skype.

Iată și un pont. Tot de la dezvoltatorii platformei. O echipă de cercetători de la Universitatea Harvard au ajuns la concluzia că intercalarea conținutului multimedia și a materialelor de învățare online cu teste scurte, la intervale de timp regulate, pot îmbunătăți implicarea elevilor. Cercetările au arătat că utilizarea acestor teste a redus aproape la jumătate (42%) distragerea elevilor, ceea ce a avut ca efect și creșterea considerabilă a notelor obținute de aceștia.

Centrul de Resurse în Comunicare, Asociația Techsoup, Teach for Romania, Seeding Knowledge Foundation, cu sprijinul Kaufland România și în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării au lansat „Școala pe Net”, o platformă multimedia gratuită, destinată cadrelor didactice care pot învăța mai ușor de la specialiști în educație și IT cum să utilizeze resurse online, utile în procesul de predare.

Pentru a face Școala pe net, profesorii nu trebuie să aibă cunoștine spciale

Inițiativa este o primă soluție concretă care ajută profesorii să se adapteze și să se familiarizeze cu noile tehnologii. Vestea bună e că profesorii nu trebuie să aibă cunoștine spciale pentru a putea fi activi pe platformă.

Aceasta le explică, pas cu pas, ce mijloace tehnice și pedagogice au la dispoziție pentru a ține cursurile online, cum își pot crea conturi pe diferite aplicații digitale și platforme de e-learning sau sau cum își pot adapta conținutul educațional folosind noile tehnologii, indiferent de nivelul abilităților tehnice pe care le au.

10 experți, la dispoziția dascălilor

În acest sens, 10 experți în domeniul educației și tehnologiei vor oferi asistență online profesorilor cu privire la adaptarea curriculei și a procesului educațional la predarea pe Internet. Aceștia vor răspunde la întrebările adresate de profesori și vor crea conținut relevant pe platformă, sub formă de articole, tutoriale video sau webinarii cu informații utile.

Conținutul va fi dezvoltat constant pentru a acoperi cât mai multe nevoi și pentru a îmbunătăți permanent procesul didactic. „Învățarea este un proces continuu care trebuie să se desfășoare și dincolo de pragul sălii de clasă. Rolul platformelor educaționale este acela de a menține contactul cu școala, de continuare a învățării de acasă.

Susțin diversitatea resurselor și a instrumentelor care pot contribui la succesul învățării și îi încurajez deopotrivă pe elevi și pe colegii mei, cadrele didactice, să utilizeze aceste resurse pentru dezvoltarea lor profesională și personală. Felicit pe toți partenerii care prin activitatea lor au dat dovadă că au înțeles mesajul: O Românie modernă nu poate fi decât o Românie educată”, declară Monica Anisie, Ministrul Educației și Cercetării.