Ce nu au voie să facă proprietarii de mașini. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial și intră în vigoare astăzi

Ce nu au voie să facă proprietarii de mașini. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial și intră în vigoare astăzi Sursa foto: Ahiva EVZ

Începând de luni, 29 mai, proprietarii de mașini nu mai au voie să facă acest lucru. Legea nr. 142 din 24 mai 2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România a fost publicată deja în Monitorul Oficial.

Vineri a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 142 din 24 mai 2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România. Aceasta va intra în vigoare luni, 29 mai, și le interzice proprietarilor de mașini să efectueze modificări la kilometrajul automobilului.

Articolul 2 alin. (1) precizează că „este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul”.

„În sensul prezentei legi, prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul.

Ne puteți urmări și pe Google News

În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizați în acest sens”, se mai arată în actul normativ.

Noua lege pune capăt metodelor de păcălire folosite de samsarii auto

În articolul 4 din Legea nr. 142 din 24 mai 2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România sunt prezentate obligațiile operatorilor economici autorizați:

„a) să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestații efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus prestației în cauză;

b) să transmită către RAR informații legate de repararea și/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicației acestuia înainte de intervenție, precum și după intervenția efectuată;

c) să transmită informații către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum și la principalele operații de reparații pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.

Potrivit legii menționate, „operatorii economici autorizați care dețin abilitare din partea producătorului autovehiculului respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia, suplimentar față de obligațiile menționate la art. 4, sunt obligați să transmită către RAR, cu ocazia primei prezentări a autovehiculului în rețeaua de reparații a producătorului respectiv sau la solicitarea expresă a RAR, informațiile existente deja în baza de date a producătorului respectiv cu privire la istoricul indicației odometrului pentru autovehiculele care au fost anterior înmatriculate în alte țări”.

Proprietarii de mașini care nu respectă legea riscă amenzi mari

În articolul 12 al legii sunt prezentate și modurile în care sunt pedepsiți proprietarii de mașini care dau înapoi kilometrajul. Acțiunea nu este considerată o infracțiune, însă este pedepsită cu amenzi cuprinse între 2.000 și 30.000 de lei.

„(1) Constituie contravenții, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracțiuni, și se sancționează cu amendă următoarele fapte:

a) nerespectarea prevederilor art. 3-5, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei; b) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei; c) transmiterea unor informații eronate de către personalul stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate, atelierelor pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, operatorilor economici autorizați, al producătorilor de vehicule rutiere, reprezentanților acestora, importatorilor sau distribuitorilor de vehicule rutiere noi, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei; d) nerespectarea prevederilor art. 11, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.

(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către personalul RAR împuternicit în acest scop de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

(3) Contravențiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare”, se precizează în articolul 12 al legii cu privire la registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România.