Hotelierii maghiari au oferte speciale pentru turiştii români. Centre de wellness, construcţii medievale, aqualanduri sau terase istorice sunt doar câteva dintre atracţiile Ungariei.
În ultimii ani, ungurii au declanşat o adevărată revoluţie turistică, al cărei scop este acela de a-i determina pe români, în special pe cei care locuiesc în zona de vest a ţării, să-şi petreacă weekendurile sau concediile în Ungaria.
Ofertele hotelurilor, în limba română
Oferta patronilor maghiari se axează pe minivacanţe, ieşiri la sfârşit de săptămână sau concedii şi cuprinde o gamă variată de servicii: wellness, spa, aqualand, festivaluri sau vizite la obiective istorice.
În plus, turiştii români îşi pot organiza singuri sejurul, fără a fi nevoiţi să apeleze la tour operatori sau agenţii de turism. Asta pentru că ungurii şi-au dat seama că turiştii români şi-au schimbat comportamentul de consum şi nu mai vor să audă de excursii în grupuri organizate, puse la punct de agenţii.
„Dacă înainte de aderarea României la UE, românii veneau în vacanţe în Ungaria prin agenţii, pentru că aşa le era mai accesibil (pur şi simplu intrau mai uşor în ţară dacă făceau parte dintr-un astfel de grup), după 2007, putem spune că turiştii români s-au schimbat radical. Au înţeles că oferta Ungariei le este foarte accesibilă pe cont propriu, iar hotelurile şi-au pus pe web ofertele şi preţurile, inclusiv în limba română, şi au început să-şi promoveze last-minute-urile. Apoi, odată cu criza, au scăzut preţurile atât de mult încât ofertele să fie şi mai atractive”, explică Julia Soos, directoarea reprezentanţei Magyar Turiymus ZRT din Cluj-Napoca.
Aderarea la UE a dublat numărul turiştilor
- Potrivit statisticilor, la începutul anilor 2000, în jur de patru milioane de români tranzitau Ungaria, iar aproximativ 120.000 rămâneau cel puţin o noapte la hotel sau pensiuni.
- După aderarea României la UE, numărul românilor care au intrat în Ungaria aproape că s-a dublat, iar al celor care s-au cazat cel puţin o noapte la un hotel sau la o pensiune ungurească a ajuns, în 2008, la aproape 350.000, potrivit cifrelor furnizate de Magyar Turiymus ZRT.
- În 2009, în ciuda crizei şi a problemelor financiare, românii au continuat să viziteze Ungaria, numărul oficial al celor care s-au cazat măcar o noapte în Ungaria fiind de 7,783 de milioane.
Creşterea fluxului turistic este explicată de specialiştii din domeniu prin faptul că românii au început să „guste” ieşirile de două-trei zile. „Ne-a lipsit multă vreme posibilitatea de a ne hotărî dimineaţa şi de a pleca undeva, în afara ţării, pentru o zi, două sau trei de relaxare ori distracţie”, spune Julia Soos.
Astfel, Ungaria a devenit cea mai la îndemână opţiune, mai ales pentru locuitorii din vestul ţării. Spre exemplu, timişorenii fac două ore până la Szeged, iar arădenii o oră. Ca să nu mai vorbim de faptul că, în mai puţin de o oră, bihorenii pot savura delicatesele oferite de o cofetărie veche de 100 de ani din Gyula.
Clădirea în care funcţionează cofetăria este un muzeu din 1840, iar toate dulciurile sunt preparate manual.
Cazare la preţuri începând de la 11 euro pe noapte
Cea mai importantă strategie de atragere a turiştilor practicată de hotelierii maghiari este aceea a preţurilor mici pentru o noapte de cazare. Spre exemplu, în Gyula, oraş care trăieşte tot mai mult din turism, există nouă hoteluri şi 357 de apartamente sau case particulare care pot fi închiriate. Iar tarifele pornesc de la 11 euro pe noapte (3.000 forinţi - n.r.).
„Avem o mare atenţie pentru români, tocmai pentru apropierea graniţelor dintre ţări. După aderarea României la UE, numărul turiştilor români a crescut foarte mult, în prezent românii reprezintă peste 80% dintre turiştii străini care vin aici. De aceea, avem materiale promoţionale în limba română, iar pagina web a oraşului este şi în variantă românească”, afirmă Perjesi Klara, primarul oraşului Gyula.
„În prezent, românii reprezintă peste 80% dintre turiştii străini care vin aici. De aceea, avem materiale promoţionale în limba română, iar pagina web a oraşului are şi o variantă românească.“ PERJESI KLARA, primarul oraşului Gyula Evenimente culturale în fiecare weekend
Românii care ajung în oraşul Gyula au la dispoziţie numeroase atracţii turistice. Unul dintre cele mai importante este cetatea, care datează din secolul al XV-lea.
Construită din cărămidă în stilul gotic, este singura cetate din Europa care se află în stare perfectă de conservare şi care nu a fost niciodată cucerită de invadatori.
Turiştii care vor să viziteze cetatea însoţiţi de cavaleri îmbrăcaţi în armură trebuie să plătească 4,5 euro, respectiv 2 euro dacă sunt elevi, studenţi sau pensionari. Şi nu în ultimul rând, între 15 mai şi 31 august, oraşul găzduieşte, la fiecare sfârşit de săptămână, câte un eveniment cultural.
STRATEGIE
În unele staţiuni maghiare, turiştii români reprezintă mai mult de jumătate din numărul vizitatorilor străini, motiv pentru care pot beneficia de o serie de reduceri de preţ
Şi autorităţile din oraşul Szeged pregătesc o serie de strategii care să le asigure succesul în rândul turiştilor români. Despre această tendinţă, reporterii EVZ au stat de vorbă cu Vezekenyi Peter, general manager al Hotelului Novotel din Szeged, şi cu Domeny Agnes, marketing managerul SZIN (Szegedi ifjusagi napok - Zilele tineretului din Szeged - n.r.).
Gândit ca un Woodstock maghiar, festivalul SZIN va avea loc pe malul Tisei, între 25 şi 29 august. Timp de cinci zile, pe scena festivalului vor urca formaţii recunoscute la nivel internaţional, cum ar fi Sugababes, Europe, Chicane, Scooter, Elite Force, Russkaja, Parov Stelar Band şi NOHA.
Preţul pentru cele cinci zile de festival este de 55 de euro, în care este inclus locul de parcare pentru autoturisme şi cel de campare, în cazul celor care vor să se cazeze la cort, în perimetrul festivalului.
Ofertă promoţională la festivalul SZIN
Organizatorii festivalului au pregătit o ofertă specială pentru români. „Targetul nostru sunt tinerii din România, pe care vrem să îi atragem la acest festival. Ne gândim foarte serios să coborâm şi mai mult preţul pentru românii care ar vrea să vină, deşi, chiar şi aşa, oferim accesul la toate aceste trupe foarte bine cotate cu bani cât un concert sau două în alte ţări. Timişoara şi Aradul, în principal, considerăm că sunt un mediu de unde ne putem atrage public important, pentru că venim cu o ofertă deosebită faţă de ceea ce se întâmplă acolo”, a declarat Domeny Agnes.
Festival de teatru
Managerul SZIN mai spune că românii pot să îşi cumpere la un preţ foarte bun şi bilete la Festivalul de teatru în aer liber din Szeged (Szegedi Szabadteri - n.r.), care are loc între 22 mai şi 22 august. Un abonament care permite accesul la fiecare reprezentaţie („My Fair Lady”, „Dosza”, „Carmen”, „Hair” plus un concert şi o gală de operă - n.r.) costă începând de la 20 de euro (5.400 de forinţi).
Festivalul de teatru va avea loc chiar în piaţa unde se află Domul din Szeged sau Biserica Făgă duinţei, unul dintre cele mai importante obiective turistice din oraş.