Vă răspunde Mihai Titichi, șef serviciu juridic, Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România.
Alina, Slobozia: Am 30 de ani și sunt însărcinată. Mi-am făcut analizele la două centre medicale și mi-au pus diagnostice diferite. Unii mi-au zis că am hepatită B, ceilalți că nu am. Acum încerc să aflu care este adevărul, mi-e frică să nu fie pusă în pericol și sănătatea copilului. Unde pot să-i reclam pe cei de la centrele medicale care mi-au greșit diagnosticele? Consumatoarea poate depune o reclamație împotriva medicilor care au realizat analizele fie la Colegiul Medicilor din România (telefon 021.413.88.00, e-mail: office@ cmr.ro), fie la Ministerul Sănătății Publice. Cristian , București: Am o Skoda Roomster fabricată în 2007, care a fost în garanție până în decembrie 2008. Cu o lună înainte, am fost la service pentru că duzele ce stropesc parbrizul nu mai funcționau. Mi-au spus că trebuie înlocuite și că va trebui să plătesc atât duzele, cât și manopera, pentru că au garanție doar 10.000 km, fiindcă „așa vrea importatorul”. În final, le-am plătit eu. Am rugămintea să scrieți în ziar despre ce asigură garanția la mașini. Legea nr. 449/2003 stabilește în sarcina vânzătorului o obligație de a remedia orice lipsă de conformitate apărută în cadrul termenului de doi ani, luând în considerare produsul finit. Situația produselor complexe, incluzând elemente care suferă un anumit grad de uzură prin utilizare, a provocat unele discuții după adoptarea legii. Cea mai echitabilă soluție, facilitată și de recenta modificare a legii 449/2003, este ca termenul de garanție legală pentru aceste părți componente să fie redus la durata medie de utilizare. Totuși, pen tru a se putea prevala de acest termen redus, vânzătorul/producătorul ar trebui să prevadă în documentele în so ți toare ale produsului care sunt aceste elemente “consumabile” și care este durata medie de utilizare pentru fiecare dintre ele. În cazul prezentat, consumatorul nu a fost informat asupra regulilor stabilite de importator, prin urmare măsurile de remediere ar fi trebuit luate fără a-i impune costuri suplimentare.
În sprijinul cititorilor În fiecare miercuri, veți putea citi în pagina de protecție a consumatorului povești ale românilor care au fost înșelați și soluții la problemele lor. Puteți adresa întrebări și reclama abuzuri la consumator@evz.ro sau la numărul 021.202.2000