Ce consideră CCR în neregulă în legea pensiilor speciale

CCR. Sursa foto: Razvan Valcaneantu EEC

Judecătorii CCR au decis, în unanimitate, că proiectul de lege care vizează supraimpozitarea pensiilor speciale, în cazul judecătorilor și procurorilor, precum și recalcularea celor aflate în plată și creșterea vârstei de pensionare a magistraților, adoptat de Parlamentul României la sfârșitul lunii iunie, conține dispoziții neconstituționale.

Beneficiari, la rândul lor, de astfel de pensii speciale, judecătorii Curții Constituționale consideră că legea prin care aceste venituri ar trebui să scadă este neconstituțională. „A admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție și a constatat că dispozițiile art.I-IV, art.XIII alin.(5) și (6) și art.XV din Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu și a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, precum si anexele nr.1-3 la aceasta sunt neconstituționale”, se arată în comunicatul CCR.

Ce neregulile acuză CCR în legea privind pensiile magistraților

Mai exact, CCR spune că proiectul de lege privind pensiile de serviciu ale magistraților prezintă dispoziții neconstituționale. Printre acestea se numără diminuarea bazei de calcul a pensiilor de serviciu din sistemul justiției și omisiunea reglementării dispozițiilor tranzitorii referitoare la creșterea ponderii vechimii efective în funcție și a vârstei de pensionare necesare acordării pensiei de serviciu.

Aceste aspecte afectează principiul independenței justiției în mod substanțial. De asemenea, legea încalcă cerințele de calitate prin absența reglementărilor clare, precise și previzibile cu privire la actualizarea pensiilor de serviciu și eliminarea creșterii cu 1% a valorii de 80% care se aplică asupra bazei de calcul a pensiei de serviciu pentru fiecare an care depășește vechimea standard de 25 de ani.

„Judecătorii, procurorii, judecătorii de la Curtea Constituțională, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție și de la Curtea Constituțională, precum și personalul de specialitate juridică prevăzut la art. 221 alin. (1), cu o vechime de cel puțin 25 de ani realizată numai în aceste funcții se pot pensiona la împlinirea vârstei standard de pensionare conform esalonării prevăzute în anexa nr. 4, și pot beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media indemnizațiilor de încadrare brute lunare și sporurile cu caracter permanent, din ultimele luni consecutive de activitate, stabilite conform esalonării prevăzute în anexa nr. 3”.

Curtea Constituțională a remarcat și că recalcularea pensiilor de serviciu aflate în plată afectează securitatea juridică prin încălcarea principiului de neretroactivitate a legii. Securitatea juridică cere și impune o protecție a garanțiilor referitoare la conservarea drepturilor dobândite prin emiterea deciziei de pensionare.

„Curtea a mai observat ca partea necontributivă a pensiei de serviciu poate face obiectul unei impozitări distincte față de partea sa contributivă condiționat de aplicarea acesteia tuturor categoriilor de beneficiari ai pensiilor de serviciu, fără distincție.

Legea criticată introduce o astfel de impozitare, însă, nu stabilește cu claritate baza de impunere, ceea ce este contrar exigentelor de calitate a legii. Curtea a mai reținut că impozitarea nu poate avea un caracter sancționator, pentru că se ajunge practic la o regândire și restructurare indirectă a însăși bazei de calcul a pensiei de serviciu”, se mai arată în comunicatul emis de CCR.