Ce afaceri ieftine se pot face pe timp de criză

Pentru românii cu iniţiativă, condiţiile economice grele pot însemna oportunitatea de a-şi schimba viaţa demarând un business. În 2009, puteţi profita de ieftinirile pe linie.

Persoanele care au un ban pus deoparte, iniţiativă, imaginaţie şi nu vor sau nu mai au unde să fie angajate pot profita de opor tunităţile crizei şi îşi pot începe o afacere în condiţii mult mai avantajoase decât ar fi făcut-o până anul trecut. Nu toate firmele se pot adapta condiţiilor dure de piaţă din acest moment. În mod special, au de suferit afacerile cu produse de lux.

În schimb, cele care se adresează unui consumator cu mai puţini bani au toate şansele să prospere. În aceste condiţii, atât spaţiile oferite spre închiriere, cât şi materialele de construcţii sau stocurile de produse sunt mai ieftine în această perioadă. Astfel, cu o sumă cuprinsă între 5.000 şi 35.000 de euro vă puteţi începe un business. Dacă este bine gestionat, vă veţi recupera investiţia în câteva luni şi veţi fi într-o poziţie bună în momentul când criza va trece. Francize „low cost”

Pentru o persoană care nu are o experienţă bogată în afaceri soluţia francizei este una oportună. Aceasta deoarece cel care intră în business primeşte, de obicei gratuit, toate cunoştinţele şi informaţiile de care are nevoie pentru a avea succes. Potrivit Ralucăi Stanciu, manager de francize la firma de consultanţă în domeniu CHR Consulting, anul acesta „se poartă francizele <>, adică acelea cu investiţii de start cuprinse între 5.000 şi 50.000 de euro.

Candidaţii la franciză sunt mult mai selectivi şi aleg cu precădere zona de consum, cea mai puţin afectată de contextul actual”. Cele mai căutate sunt francizele de alimentaţie, cum ar fi Gogoşeria Fiţoşica (investiţie de circa 6.000 de euro), Piadineria dr. Gusto (peste 15.000 de euro), patiseria Auguri (3.500 de euro), restaurantele La Mama (peste 35.000 euro), Ana Pan (circa 35.000 euro). Magazinul on-line, o idee de succes

O altă soluţie pentru deschiderea unui business o reprezintă un site original. Potrivit lui Varujan Pambuccian, preşedintele Comisiei de IT&C din Camera Deputaţilor, un profesionist creează un site contra unei sume de 7.000-10.000 de euro. În rest, este nevoie de o idee bună de afaceri şi de un grupţintă.

„Cel care deschide afacerea trebuie să studieze piaţa şi să răspundă unei nevoi din această perioadă, de bază, deoarece lumea va avea tot mai puţini bani”, a declarat el, pentru EVZ. Astfel, se poate porni la drum cu cel mult doi angajaţi, după încheierea contractelor cu distribuitorii produselor pe care le promovaţi. Chiar dacă nu veţi avea profit din prima lună, aveţi şanse mari să reuşiţi, în condiţiile în care jumătate din populaţia României are acces la internet, în special locuitorii din zona urbană, a adaugat Pambuccian.

INVESTIŢII

Energia poate atrage miliarde de euro

Datorită volumului mare de fonduri necesare şi oportunităţilor existente, energia este principalul domeniu care ar putea atrage investiţii în economia românească, spune Jean Constantinescu, specialist în domeniul energetic. Potrivit acestuia, focusul trebuie să rămână pe centralele clasice. „România are nevoie de tehnologii curate pentru centralele pe combustibili fosili, numai aici e nevoie de circa 10 miliarde de euro, dar investitorii sunt opriţi de stat”, a punctat Constantinescu.

Dacă ne referim la regenerabile, în România, în afară de eoliene, unul dintre domeniile de investiţii cu potenţial foarte mare este biomasa. Dinu Patriciu, care investeşte masiv acum în energie regenerabilă, media, imobiliare şi IT, spune că totul este volatil astăzi şi trebuie să fii foarte atent în ce domenii aloci banii. „O piaţă în viitor cred că va fi cea de folii solare, pentru că reduc consumul de energie”, a spus Patriciu, care deţine acţiuni la un astfel de producător din Anglia.

Foliile pot fi aplicate pe calculator, astfel consumul energetic scade cu 30%. Ce ar face Patriciu cu un buget de 50.000 de euro? „I-aş investi în companii puternice din industria alimentară, pentru că mâncarea se va scumpi, şi în farmaceutice mari, dar diversificat pe mai multe tipuri de acţiuni”, ne-a declarat Patriciu. (Teodora Vasâlca)