Ce a făcut Gabriela Firea pentru traficul din București: „aglomerație, poluare, gropi”

GABRIELA FIREA

O analiză făcută după patru ani arată că „revoluția” promisă nu s-a născut.

Candidații din acest an la funcția de Primar General al Municipiului București au început deja să-și anunțe proiectele pentru mandatul pe care îl cer bucureștenilor și vrem să vedem care dintre ele sunt viabile și care par a fi doar promisiuni nerealiste. Astăzi, trecem în revistă activitatea primarului în funcție, Gabriela Firea, care are deja la activ un mandat. În mai 2016, în campania pentru alegerile locale, actualul primar al Capitalei, Gabriela Firea, lansa Programul de Guvernare Locală - Municipiul București 2016-2020. Încă din primele pagini de introducere, viitorul primar general promitea soluții concrete și rapide: „De dimineaţa, când stau blocaţi în trafic, până seara, când se întorc acasă şi nu găsesc un loc de parcare, bucureştenii se simt ca într-o cursă cu obstacole. Aglomeraţie, poluare, gropi, transport în comun cu probleme sau lipsa curăţeniei - multe dintre aceste probleme au soluţii concrete şi rapide.” Cu acest program a câștigat alegerile în 2016. Ce a promis Gabriela Firea Ne vom concentra astăzi pe capitolul dedicat traficului și vom atinge și tema relației dintre traficul auto și poluarea din București. Alegătorii bucureșteni sunt foarte atenți la soluțiile care țintesc îmbunătățirea circulației. Așa au fost, probabil, și la promisiunile Gabrielei Firea: • Noi piste ciclabile și un transport public integrat ca alternativă la automobile • Interconectarea multi-modală, la nivel regional, cu marile porți de acces internațional în oraș. • Continuarea proiectului parcărilor de tip Park&Ride, amplasate la toate porțile de intrare în oraș • Introducerea biletului unic de călătorie, valabil atât pe mijloacele de transport de suprafață cât și pentru metrou • Realizarea de benzi unice dedicate transportului public • Extinderea gradului de utilizare a transportului electric, în special a tramvaielor • Măsuri care să încurajeze utilizarea transportului în comun de către bucureşteni Programul a fost descris, la acel moment, de către actualul primar în funcție, ca o viitoare „Revoluție în trafic”. Ce a realizat Gabriela Firea Astăzi, traficul din București este exact ca acum patru ani: aglomerație, poluare, un timp mult prea îndelungat petrecut la volan sau în autobuzele STB pentru a ajunge la serviciu și, înapoi, acasă. Conform Asociației OPTAR, Gabriela Firea a dat în folosință, în mandatul său, doar 6 kilometri de piste de biciclete, iar asta ar putea să sune bine doar când citești această informație. Multe dintre pistele realizate sunt greu utilizabile, pentru că sunt întrerupte pe mai multe sute de metri și nu există soluții de fluidizare a traficului de biciclete în intersecții. Dar și dacă le acceptăm așa cum sunt, trebuie să spunem că, prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, Gabriela Firea se obliga să realizeze în București 60 de kilometri de piste de biciclete. Adică a reușit să facă doar 10%. Park & Ride, zero Să vedem însă cum stăm cu celelalte proiecte promise, de exemplu parcările de tip Park & Ride. Conform declarațiilor Gabrielei Firea, contractul pentru prima parcare Park & Ride a fost semnat abia în vara anului 2019, la trei ani de când Gabriela Firea și-a început mandatul. Din acest motiv, în acest moment, nu există nicio parcare Park & Ride realizată de Primăria Generală. Unica parcare de acest tip (intermodală) din București este cea de la Străulești, realizată însă de Metrorex. Și asta în condițiile în care parcările intermodale sunt eligibile pentru finanțare din fondurile europene, deci banii nu ar fi trebuit să fie un obstacol. Biletul unic de călătorie promis de candidatul Gabriela Firea în campania pentru alegerile din 2016 nu a fost introdus de primarul Gabriela Firea nici până acum, la finalul primului mandat, în 2020. Banda unică de transport în comun este o altă promisiune făcută pentru un trafic mai bun. În 2017, Gabriela Firea a avut o tentativă de introducere a benzii unice pe Șoseaua București-Ploiești. Prost gândit și executat, acesta a dus la blocarea traficului dinspre DN1 în doar câteva minute. În cele din urmă, s-a renunțat în aceeași zi la acest proiect. Ultima soluție a fost folosirea liniilor de tramvai. Aproape de final de mandat, fără alte idei, primarul Gabriela Firea a reușit, în cele din urmă, inaugurarea circulației autobuzelor pe câteva linii de tramvai, măsură pe care a promovat-o sub denumirea de bandă unică pentru transportul public. Din păcate, măsura este lipsită de efecte pe scală largă, deoarece nu toate liniile de tramvai se pretează la această soluție. Transport electric, zero Capitolul următor: extinderea gradului de utilizare a transportului public electric, prin achiziția de tramvaie și troleibuze. Promis în campania din 2016, obiectivul a rămas la stadiul zero. În acest moment, în București nu circulă niciun tramvai sau troleibuz nou, achiziționat în timpul mandatului Firea. În luna martie a acestui an, cu doar 3 luni înainte de data la care ar fi trebuit să se încheie mandatul, Primăria Capitalei a semnat cu asocierea turco-germană Bozankaya Otomotiv Marina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. - Sileo Gmbh contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze. Primul troleibuz va fi livrat, dacă totul merge conform planului, în luna noiembrie 2020, însă doar pentru omologare. Troleibuzele vor fi livrate abia după aceea, până în februarie 2022. În privința achiziției de tramvaie, până acum a fost anulată o licitație organizată de Primăria Capitalei, iar cea de-a doua a fost suspendată. O altă licitație organizată de primărie, de data aceasta pentru achiziția de autobuze electrice, a fost anulată și ea. Bilanț după patru ani După patru ani de mandat Firea, situația traficului în București nu s-a ameliorat, transportul alternativ nepoluant nu s-a extins și Bucureștiul nu are încă o rețea intermodală cu parcări de tip Park & Ride și conexiuni de transport public multimodal. Astăzi, în vara lui 2020, situația este la fel cum o descria Gabriela Firea în programul său din 2016: „De dimineaţa, când stau blocaţi în trafic, până seara, când se întorc acasă şi nu găsesc un loc de parcare, bucureştenii se simt ca într-o cursă cu obstacole. Aglomeraţie, poluare, gropi, transport în comun cu probleme sau lipsa curăţeniei”.