Proaspăt înfinţata revistă Caţavencii mizează pe fidelitatea publicului, noua echipă redacţională Academia Caţavencu, pe forţa brandului şi Kamikaze pe independenţa editorială şi pe investigaţii. Toate cele trei publicaţii susţin că umorul lor e cel mai mai bun.
Una are numele, alta are echipa iar alta susţine că n-are mogul. Este vorba de cele trei săptămânale autohtone de satiră politică care vor apărea de azi înainte: Academia Caţavencu, Caţavencii şi Kamikaze.
EVZ a stat de vorbă cu reprezentanţii celor trei publicaţii, pentru a vedea în paginile căreia dintre ele sălăşluieşte adevăratul spirit al caţavencilor. Caţavencii, tiraj iniţial de 150.000 de exemplare "M-am întors la locul crimei", spune Mircea Dinescu, care a fost numit preşedinte la Caţavencii, revista fondată de foştii membri ai Academiei Caţavencu care şi-au strâns condeiele şi s-au mutat sub umbrela lui Dinu Patriciu. Mircea Dinescu a intrat în echipa Academia Caţavencu în 1991 şi a deţinut acţiuni la revistă până în 1997, când le-a vândut lui Sorin Ovidiu Vântu.
Avantajul cel mai mare al Caţavencilor în faţa celorlalte două publicaţii este echipa, care şi-a demonstrat umorul în cei 20 de ani de activitate, spune Mircea Dinescu: "Un ziar de satiră politică nu se poate face fără umor, oricât de mulţi bani ai băga. Umorul e un dar, pe care nu toţi jurnaliştii şi scriitorii îl au. Am sentimentul că la Academia Caţavencu a fost o fabrică de tineri jurnalişti cu simţul umorului foarte bine dezvoltat".
Mircea Dinescu spune că se bucură de competiţia dintre cele trei săptămânale de satiră şi speră că cititorii de până acum ai Academiei Caţavencu îi vor urma la Caţavencii. "În 1997, când mi-am vândut acţiunile, Academia Caţavencu avea un tiraj de 140.000 de exemplare. Între timp a venit criza, care a subţiat portofelele cumpărătorilor, însă a rămas o anumită categorie de populaţie care cumpără genul acesta de publicaţii. Sper că cititorii ne vor urma", schiţează Dinescu aşteptările pe care le are de la public.
Nu se teme de Kamikaze, "revista cu câţiva oameni care au fugit de aici" şi nici de noua echipă redacţională a Academiei Caţavencu, despre care spune că nu are nicio legătură cu brandul sub care scrie. "Degeaba îţi iei o conservă pe care scrie compot de piersici dacă înăuntru e chisăliţă de prune", atrage atenţia Dinescu.
Primul număr din Caţavencii a apărut în 150.000 de exemplare, iar tirajul va fi ajustat ulterior în funcţie de reacţia publicului, spune preşedintele revistei.
Kamikaze, satiră amestecată cu investigaţii "Suntem independenţi şi putem scrie orice despre oricine. Din punctul meu de vedere, avem un umor mai bun şi mai proaspăt. Ceilalţi s-au cam blocat în anii ’90", schiţează atuurile Kamikaze Cătălin Prisăcariu, redactor-şef adjunct al publicaţiei.
Revista Kamikaze este deţinută de investitorul la bursă Adrian Andrici şi este alcătuită din foşti jurnalişti ai Academiei Caţavencu, care au părăsit redacţia în martie 2010, acuzând presiuni editoriale.
Prisăcariu admite că Academia Caţavencu şi Caţavencii au o putere financiară mult mai mare şi beneficiază de reţele de distribuţie mult mai bune, însă mizează pe faptul că ocupă o nişă unică pe piaţa media românească, cea de satiră împletită cu investigaţii.
În opinia lui Prisăcariu, pe piaţă nu există loc pentru trei săptămânale de satiră, însă crede că lupta nu îi va afecta, pentru că au un public propriu. În schimb, Academia Caţavencu şi Caţavencii se vor lupta pentru aceiaşi cititori, crede Prisăcariu. Noua Academie Caţavencu, în căutarea publicului Nici Denis Dinulescu, noul redactor-şef al Academiei Caţavencu, brand cumpărat de Dan Adamescu pentru aproape 900.000 de euro, nu se simte ameninţat de competiţie.
"E loc pentru fiecare, toate cele trei publicaţii îşi vor găsi nişa. Urmărim un public nou, alcătuit din tineri, care mai bine citesc Academia Caţavencu decât să plece la cules de căpşuni în Spania", spune Dinulescu.
"Tinereţea, veselia şi umorul" sunt atuurile pe care mizează noua echipă redacţională, alcătuită din zece oameni, printre care membrii fondatori ai formaţiei Aeroport, Luca Dinulescu (fiul lui Denis Dinulescu) şi Alex Tocilescu. Denis Dinulescu a promis că primul număr din noua Academie Caţavencu va apărea astăzi pe tarabe, la acelaşi preţ şi cu acelaşi număr de pagini. În schimb, pagina de internet catavencu.ro se afla, ieri după-amiază, încă sub ocupaţia vechii echipe, care au postat în deschiderea site-ului un clip de promovare pentru noul lor proiect, Caţavencii. În plus, ei s-au folosit şi de contul de Facebook al Academiei Caţavencu pentru a-şi promova noul proiect.
Dinulescu a precizat pentru EVZ că a fost înaintată o plângere către reţeaua de socializare pentru recuperarea contului. Vechea echipă a creat şi un nou site, catavenciionline.ro, unde Doru Buşcu a publicat un editorial în care a promis că publicaţia Caţavencii va avea un format mai degajat şi mai uşor de citit.
Şanse de supravieţuire
Toate cele trei titluri sunt desprinse din acelaşi trunchi şi majoritatea oamenilor implicaţi în ele n-au prea făcut altceva decât Caţavencu, punctează Iulian Comănescu, managing partner la compania de consultanţă media Comănescu.
"Până acum ne întrebam de ce avem numai o singură publicaţie importantă de satiră, acum ne întrebăm de ce avem trei. Pe de altă parte, mi se pare că şanse mai multe de a concura cu succes ar avea cineva care ar veni cu o formulă de revistă diferită. S-a văzut deja la prima schismă (lansarea Kamikaze) că diferenţierea e destul de dificilă", spune Comănescu, care a enumerate pentru EVZ avantajele fiecăreia dintre cele teri publicaţii: "Caţavencii înseamnă oamenii care, de bine, de rău, au obţinut până acum cel mai mare tiraj. Au ocazia să dovedească acum că acesta nu venea din inerţia cumpărătorului de la chioşc, ci din calităţile intrinseci ale produsului lor. Pentru Academia Caţavencu, Denis Dinulescu e şi el un atu, vine din vremurile legendare ale revistei. Am scris scenarii cu el, în anii '90, pentru Florin Călinescu şi a fost o experienţă interesantă. Rămâne să vedem cum se va simţi în peisajul media al anilor electorali care vin, dar până acum, Dan Adamescu pare genul de proprietar media prudent, care nu s-a implicat foarte vizibil în jocuri şi care ar putea oferi o susţinere destul de solidă revistei. Cât priveşte Kamikaze, am savurat câteva investigaţii duse cu succes la capăt".
În opinia lui Iulian Comănescu, succesul celor trei publicaţii se va măsura mai degrabă în abilitatea lor de a supravieţui pe piaţă decât în vânzări. "Istoria de până acum m-ar îndritui să spun că cel mai mare succes îl va avea Caţavencii. O spun însă numai cu o jumătate de gură şi mă gândesc şi la altceva: de fapt, «succesul» Academiei Caţavencu din ultimii ani a însemnat 20 şi ceva de mii de exemplare vândute şi un faliment".
- Care-s adevăraţii caţavenci: Caţavencii, Kamikaze sau Academia Caţavencu? | VIDEO