Catastrofă aviatică. Rudele deplâng moartea pasagerilor, autoritățile suspectează un atac terorist

Catastrofă aviatică. Rudele deplâng moartea pasagerilor, autoritățile suspectează un atac terorist

O cursă aeriană a companiei EgyptAir, cu 56 de pasageri și 10 membri ai echipajului la bord, s-a prăbușit, ieri, în largul insulei grecești Karpathos. Autoritățile iau în considerare mai multe cauze posibile ale incidentului - printre care atentatul terorist sau o defecțiune tehnică

Cursa aeriană EgyptAir MS804 a decolat de pe Aeroportul Charles de Gaulle din Paris miercuri seara, la ora 23.09, cu destinația Cairo, și a pierdut contactul cu radarul la ora 00.45 (GMT), la 20 de km după ce a intrat în spațiul aerian egiptean. După speculații referitoare la dispariția avionului, autoritățile franceze și cele egiptene au anunțat că aparatul s-a prăbușit și sunt căutate rămășițele acestuia. „Un atac terorist este mai degrabă cauza posibilă a accidentului”, au spus experții în aviație, citați, aseară, de presa internațională.

FOTO:Traseul urmat de avionul Airbus A320, dinspre Paris la Cairo, în noaptea de 18 spre 19 mai (SURSA: BBC)

Ne puteți urmări și pe Google News

Rămășițe, în mare

Un căpitan de marină, implicat în operațiunea de căutare a epavei avionului, a postat imagini pe Facebook cu o vestă de salvare găsită plutind pe mare. Tarek Wahba, angajat al companiei de transport maritim Maersk din Alexandria, a anunțat că vesta și o bucată din fuselajul avionului au fost găsite, fără a da detalii exacte privind locația, dar grecii nu au confirmat informația.

O nouă criză a aviației egiptene din ultimul an, după ce ISIS a bombardat un avion rusesc în Sinai

Controlorii de trafic greci au încercat să ia legătura cu avionul Airbus A320, când acesta traversa spațiul aerian elen, dar n-au primit niciun răspuns. Când a ajuns în spațiul egiptean, aparatul a virat brusc și apoi a căzut de la o altitudine de 11.270 de metri în Marea Mediterană.

Atentat terorist

Ministrul aviației civile din Egipt, Sherif Fathi, a declarat că dispariția pare a fi mai degrabă un incident terorist, decât o problemă tehnică, dar nu se poate spune cu siguranță acest lucru, pentru că este nevoie de fapte, nu de supoziții.

Fathi a explicat că la bordul avionului se aflau trei gărzi de securitate, dintre care doi erau veterani. Pilotul avea la activ 6.000 de ore de zbor, dintre care 2.101 pe acest tip de avion, iar copilotul avea 4.000 de ore de zbor. Aparatul era exploatat din 3 noiembrie 2003, zburase 48.000 de ore, iar controlul de mentenanță a fost făcut miercuri, în Cairo.

În timp ce echipele de căutare acționau în zona Mediteranei, au apărut informații despre probleme de securitate pe aeroportul parizian. Mai mult de 50 de angajați au avut permisele de securitate anulate, în 2015, din cauza contactelor pe care le aveau.

FOTO: Rudele devastate ale victimelor avionului prăbușit FOTO:AGERPRES

Victime inocente

La bord s-a aflat un student din Ciad, care învăța la Academia Militară din Saint Cyr, care tocmai își pierduse mama și mergea acasă, pentru înmormântare. Ministrul de Externe kuweitian a spus că pasagerul Abdulmohsen al- Muteiri se afla în avion, dar nu a dat detalii despre el. Avionul zburase în Tunisia și s-a întors în Cairo, înainte de a merge la Paris. A preluat pasagerii de pe Aeroportul Charles de Gaulle și se întoarcerea la Cairo, când s-a prăbușit.

Incidente aeriene egiptene

Cu toate accidentele aviatice înregistrate, călătoria cu avionul este cea mai sigură. Mai mult de 3,5 miliarde de oameni au zburat în siguranță în 2015, conform IATA. Anul trecut, 122 de avioane s-au prăbușit, 898 de oameni pierzându-și viața, o proproție mică față de numărul total al pasagerilor. Deși au avut loc două accidente majore: prăbușirea avionului A320 al Germanwings, în martie, și a cursei A321 Metrojet în octombrie, anul 2015 a fost cel mai sigur din istoria aviației.

Precedente

Dispariția avionului MS804 vine la două luni după ce cursa MS181 a aceleiași companii, EgyptAir, a fost deturnată de un cetățean, care a amenințat că se aruncă în aer, cu o centură „explozibilă”, care ulterior s-a dovedit a fi falsă.

● În 1999, EgyptAir 990, un aparat Boeing 767, a fost prăbușit de co-pilot, în timpul unui zbor de la New York la Cairo, făcând 217 victime. Oficialii egipteni au negat că ar fi fost vina copilotului.

● În 2002, zborul 843 al EgyptAir, un Boeing 737-566, s-a prăbușit, în condiții meteo nefavorabile, lângă Tunis, ucigând 14 dintre cei 62 de pasageri.

● În 2009, oficialii UE s-au declarat îngrijorați de „deficiențele sistemelor de siguranță” ale flotei egiptene și au anunțat că vor monitoriza compania. Ulterior, inspectorii UE au precizat că s-au făcut progrese semnificative, dar mai există temeri privind mentenanța și ingineria aeronautică.

● În iulie 2011, un Boeing 777-200 a fost evacuat pe aeroportul din Cairo, după un incendiu în carlingă - pasagerii au supraviețuit, dar aparatul a fost distrus total.

● Linia aeriană a fost implicată într-o conflict de muncă, 224 din cei 850 de piloți au amenințat că demisionează, din cauza salariilor și a condițiilor grele de muncă.