Cât pierde România din noul buget european pentru infrastructură, pentru că nu a fost în stare să finalizeze proiectele vechi

Noul buget european pune la dispoziţie României circa 5,1 miliarde pentru infrastructură. Mai bine de 3 milioane de euro vor merge către finalizarea proiectelor de autostrăzi, drumuri şi căi ferate pe care ţara noastră nu le-a putut finaliza în actualul exerciţiu financiar ce se încheie la final de 2015.

Aproape 60% din noile fonduri care erau menite pentru noi proiecte de infrastructură vor merge către faza a II-a a proiectelor pe care autorităţile nu le-au putut termina la timp. Pentru lucrările în zona rutieră, proiectele "vechi" vor mânca nu mai puţin de 1 miliard de euro din totalul de 2,65 miliarde de euro fonduri europene alocate, potrivit hotnews.ro.

Patru proiecte de autostradă, revizuirea studiului de fezabilitate Sibiu - Piteşti şi mai multe proiecte de reabilitare de drumuri naţionale vor lua circa 1 miliard de euro din următorul ciclul financiar european pentru că nu au putut fi terminate până în acest an, termenul limită pentru cheltuirea banilor europeni nerambursabili din exerciţiul financiar european 2007-2013.

Proiectele "fazate" sunt cele care, nefiind gata până acum, vor fi trecute cu o a două "fază" de implementare şi în următorul exerciţiu financiar. Aceasta este soluţia pe care autorităţile române au găsit-o la problema proiectelor de infrastructură întârziate şi care riscă să piardă finanţarea europeană nerambursabilă pentru că nu sunt gata la timp.

Fără soluţia "fazării", România ar fi fost în situaţia nu numai de a continua pe banii proprii investiţiile nefinalizate la timp, ci să deconteze chiar din buzunarul propriu lucrările deja făcute pe aceste proiecte europene.

Cele mai mari proiecte "fazate" pe rutier sunt autostrăzile Sebeş - Turda, Lugoj - Deva, Câmpia Turzii - Târgu Mureş şi centura ocolitoare a Bacăului (parte din autostrada Moldova). Toate aceste proiecte au început cu greu şi au fost tergiversate de nenumărate ori, majoritatea încă din stadiul licitaţiilor. Pentru că nu vor fi gata la timp (31 decembrie 2015), ele vor înghiţi 788 de milioane de euro din noile fonduri europene care, teoretic, erau menite pentru proiecte noi.

Pe sectorul feroviar sunt "fazate" circa 1,7 mliarde, în condiţiile în care în POIM 2014-2020 sunt alocate "doar" 1,4 miliarde pentru lucrările la calea ferată. Proiectele feroviare care din start erau necesar să fie terminate în ciclul financiar 2007-2013 şi se întind acum în noul exerciţiu financiar însumează circa 410 milioane de euro.

Pe lângă proiectele feroviare, în lista celor "fazate"intră şi lucrările pentru metrou. Circa 120 de milioane de euro vor "fazati" pentru proiectul de metrou M4 şi M2, în timp ce metroul M5 din Drumul Taberei apare separat cu circa 160 de milioane de euro bani europeni din faza a II-a.