Cât de bine poate să-şi facă treaba un autoturism hibrid?

În teorie, un autoturism hibrid trebuie să protejeze atât planeta, cât şi buzunarul proprietarului. În practică, măcar deocamdată, succesul unei maşini cu propulsie alternativă (motor termic-unitate electrică) rămâne discutabil.

Iar aceasta se întâmplă din mai multe motive.

Mai întâi: investiţia iniţială o depăşeşte pe cea necesară achiziţionării unei maşini de dimensiuni similare şi cu o putere apropiată, dar echipată cu un motor "clasic", cu ardere internă.

Apoi: consumul real, obţinut în condiţii normale de trafic, se dovedeşte, ca în cazul oricărui vehicul "obişnuit", mai mare decât cel oficial, comunicat de producător.

În cele din urmă: amprenta poluantă a unui automobil hibrid nu este neapărat cea mai redusă. Destule modele cu motoare turbodiesel sau pe benzină de mici dimensiuni emit chiar mai puţin dioxid de carbon decât anumiţi hibrizi cu acte în regulă.

Deocamdată, singurele avantaje reale pe care le oferă deţinerea unui hibrid (altele decât acela, în realitate cât se poate de vulgar, care implică exhibarea unui mai mic sau mai serios interes ecologist) par a fi înlesnirile de tot felul oferite (deocamdată) de guvernele din lumea întreagă.

Una dintre ele, promovată de executivul de la Bucureşti - scutierea de la plata texei de poluare. Auris, cel mai proaspăt hibrid

Toyota Auris Hibrid (preţ unic: 24.200 de euro cu TVA), cel mai nou model cu propulsie alternativă pe care l-am testat, este substanţial mai ieftin ca faimosul coleg de gamă Prius (preţ minim: 27.256 de euro cu TVA), dar, în acelaşi timp, considerabil mai scump decât concurentul Honda Insight (preţ unic: 20.435 de euro cu TVA).

O comparaţie chiar cu gama Auris arată că cea mai accesibilă versiune pe benzină (1.33 - 99 CP) costă 14.537 de euro cu TVA inclusă. Cu aproape zece mii de euro mai puţin, aşadar, decât varianta pe care am condus-o zilele trecute.

Auris HSD (denumirea oficială, de la Hybrid Synergy Drive - sistemul alternativ de propulsie) este, în esenţă, un Prius care arată a... maşină.

A maşină compactă, se înţelege. Pentru că Toyota a transferat "binomul" motor pe benzină (1.8 litri, 99 CP)-unitate electrică (82 CP) utilizat de modelul său hibrid în gama pe care o deţine în segmentul C.

Puterea totală maximă de care dispune Auris HSD - şi care nu se calculează prin adiţionarea celor două cifre evidenţiate anterior - este de 136 CP. Oficial, nivelul emisiilor de dioxid de carbon se situează între 89 şi 93 g/km. Consumul mediu variază şi el, de la 3,8 la 4 l/km.

După preceptele "scrise" de întemeietorul dinastiei, Prius

Ca şi la Prius, de transmisie se ocupă o cutie automată CVT. Şi tot precum în cazul hibridului care a introdus în producţia de masă această tehnologie, sistemul HSD permite utilizarea exclusivă a motorului electric (la plecările de pe loc şi, pe distanţe limitate, atunci când se rulează cu viteze de croazieră, fără accelerări bruşte).

Atunci când nivelul de încărcare a bateriei este ridicat, se poate selecta modul 100% electric prin simpla apăsare a unui buton situat lângă maneta cutiei de viteze. Tot acolo, o altă tastă - Power - permite utilizarea întregii rezerve de putere a sistemului.

Există şuierat şi şuierat

Dacă în primul caz ne-am amuzat la auzul şuieratului discret (ca de troleibuz în miniatură) emanat de Auris (dovadă a faptului că doar unitatea electrică se afla la datorie), în cel de al doilea, ne-a suparat (ca de fiecare dată) râvna cutiei cu transmisie variabil continuă de a duce (şi ţine) motorul cu ardere internă la un regim înalt de turaţie (şi al său şuierat caracteristic - de data aceasta deloc hazliu).

Pentru exactitate, trebuie semnalat că, în majoritatea situaţiilor, Auris HSD garantează, totuşi, o ambianţă sonoră liniştitoare.

Consumul: mai mare decât cel oficial, dar cu felicitări

Am lăsat, intenţionat, la urmă rezultatele testului de consum. Nu am avut niciun şoc atunci când am constatat că valorile oficiale comunicate de producător nu s-au regăsit în indicaţiile computerului de bord. Chiar şi aşa, am fost mai mult decât satisfăcuţi de informaţiile primite.

Cel mai mic consum, înregistrat în oraş, la o oră cu trafic discret şi mergând "la consum", a fost de 5,1 l/100 km.

Mesajul afişat, pe display-ul central, în mai multe rânduri, la oprirea motorului - "Excellent", ne-a umplut de mândrie şi ne-a făcut să ne întrebăm dacă nu cumva nici măcar Toyota nu crede cu adevărat în consumul de 3,8 - 4 l/km.

Uimitor a fost însă rezultatul obţinut pe vârf de trafic, în modul "Power" (plus aerul condiţionat şi radioul aprinse). Într-o dimineaţă aproape geroasă în care trebuia să ajungem musai undeva în cel mai scurt timp posibil.

Sărăcuţul Auris HSD, chinuit cum, probabil, n-ar fi crezut că este posibil (în definitiv, i s-a transmis, nu-i aşa?, că va avea o clientelă fină, care pune binele comun înaintea urgenţelor, intereselor personale), bunul hibrid, aşadar, s-a descurcat cu un absolut incredibil 7,9 l/100 km. Ştim, pare greu de crezut.

Totuşi, aceasta este, de fapt, măsura faptului că invenţia promovată cu insistenţă şi destul success (nu neapărat în România) de Toyota face, până la urmă, sens.