Patiserii români scot pe piaţă circa 7,5 milioane de cozonaci, în perioada Sărbătorilor Pascale, de zece ori mai mulţi decât într-o lună obişnuită din an, dar la preţuri similare cu cele din 2011, situate între 4 şi 20 de lei.
"Preţurile din acest an la cozonaci şi pască nu vor suferi niciun fel de modificări faţă de anul trecut, deoarece piaţa este în stagnare şi nu ştim cum vor evolua vânzările din cauza puterii scăzute de cumpărare a românilor. Practic, în acest an am fost obligaţi să ieşim cu oferte mai ieftine decât anul trecut deoarece au apărut cozonaci din Bulgaria la 3 lei bucata", a declarat preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu, citat de Agerpres.
Acesta a precizat că mărcile proprii dezvoltate de retaileri s-au strecurat şi pe piaţa cozonacilor tradiţionali din România, dar şi în coşul de cumpărături al românilor, fiind preferate într-o proporţie destul de mare comparativ cu oferta ambalată provenită din import.
"Cozonacii din import nu sunt pe gustul românilor" "Peste 80% dintre consumatorii români preferă cozonacii tradiţionali în defavoarea celor ambalaţi din import, care sunt cumpăraţi mai mult pentru cadouri, decât pentru consumul propriu, fiindcă sunt mai scumpi, au o perioadă mare de garanţie şi nu sunt chiar pe gustul tradiţional românesc", a adăugat Aurel Popescu.
Deşi piaţa este în stagnare, şeful ROMPAN a precizat că în această perioadă se vând în medie de zece ori mai mulţi cozonaci şi pască decât într-o lună obişnuită din an.
Cei mai mari producători de cozonaci
Titan, Boromir, Vel Pitar şi Dobrogea sunt companiile care scot pe piaţa internă cele mai mari cantităţi de cozonaci, în jur de 30% din oferta totală, în timp ce din import ajung anual pe piaţa românească în jur de 500.000 de cozonaci.
ROMPAN reuneşte circa 280 de producători din industria de morărit şi panificaţie, cei mai importanţi fabricanţi din domeniu, asigurând la nivel naţional, peste 70% din producţia de pâine şi produse făinoase şi în jur de 40 - 45% din cea de panificaţie.
În România activează în jur de 5.000 de agenţi economici înregistraţi în industria de panificaţie şi alţi 2.500 în cea de morărit, numărul angajaţilor din sector cifrându-se la 35.000. Valoarea pieţei de morărit şi panificaţie este estimată la 1,8 miliarde de euro, în scădere faţă de anii trecuţi cu circa 200 de milioane de euro.