Astăzi vom readuce, în prim plan, o parte din aceste personaje şi vom reveni permanent pe măsură ce vor fi întrezărite şi cunoscute toate tentaculele CARACATIŢEI.

Începem cu nişte concluzii – articolul nostru a deranjat tocmai pentru că, în momentul de faţă, păpuşarul şef de care am vorbit şi rândul trecut, Narcis Neaga, se pregăteşte să obţină un mandat pentru conducerea CNAIR, ţineţi-vă bine, pentru o perioadă de 4 ani, plătit cu sute de milioane din taxele cetăţenilor, prin invocarea, de ochii lumii, a guvernanţei corporative a întreprinderilor publice.

FOTO: Narcis Neaga

Cine a stabilit criteriile de selecție

Suntem spectatori şi suporteri la cel mai scandalos meci ai cărui singuri câştigători sunt directorul general şi membrii Consiliului de Administraţie, alături de toţi ceilalţi coechipieri. OUG 109 din 2011 le oferă actualilor jucători posibilitatea de a încasa bani fie că ocupă funcţiile, fie că vor fi nevoiţi să se retragă înainte de a le expira mandatele „câştigate” printrun proces de selecţie aparent transparent.

Narcis Neaga este cel mai vehement suporter pentru semnarea unui contract, dar nu de autostrăzi, ci a ordonanţei privind managementul corporativ, întrucât şi-a aranjat lucrurile încă din vara lui 2018, când oferea asigurări că va realiza cel puţin 100 de kilometri centenari. Nu i-au ieşit promisiunile, fiind finalizaţi doar 60 de kilometri. Puțin pentru o țară cu atâția „faraoni” ai autorstrăzilor!

Criteriile de selecţie pentru viitorul director ce ar trebui să pună în aplicare o strategie de absorbţie a mai bine de 5 miliarde de euro din fonduri europene, până la sfârşitul anului 2021, au fost stabilite chiar de Narcis Neaga. O „coincidență” mai ales că ele au fost scrise în așa fel încât să se plieze pe CV-ul pe care l-aţi citit în primul episod, publicat de EVZ în ediția din 16 martie: „Faraonii autostrăzilor din România. O piramidă controlată de politiceni şi multinaţionale”. Astfel că întreaga procedură de selecţie, al cărei anunţ a fost accesibil doar cunoscătorilor din CNAIR, se anunță a fi o mascaradă, un circ prin care clovnul vrea să devină acrobat! Praf în ochi şi blat la cel mai înalt nivel!

Până la sfârşitul lui 2019 nu se vor putea recepţiona nici măcar 100 de kilometri de autostradă

Sfântul Graal, mandatul pe 4 ani, a fost scos la licitaţie în ianuarie a.c., de către liderul PSD Liviu Dragnea, încercând să obţină cel puţin 200 de kilometri de autostradă până la sfârşitul anului pentru a linişti comentariile legate de lipsa de eficiență a guvernului PSD. Lista investiţiilor asumate ar cuprinde autostrăzile Lugoj – Deva, Sebeş – Turda, Tg. Mureş – Ogra – Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău – Borş, capetele autostrăzii Sibiu – Piteşti, jumătate din drumul expres Craiova – Piteşti şi recent mediatizata centură a metropolei Bacău.

Pentru că am trecut de jumătatea lunii martie 2019, iar o bună parte din sectoarele de autostradă nu fac obiectul unor contracte semnate cu firme de construcţii, fie ele şi „de casă”, precum Tirrena Scavi, Astaldi, Porr, Aktor şi Impresa Pizzarotti, vă propun ca temă de gândire dacă nu ar trebui ca cei 6.000 de angajaţi ai CNAIR să meargă ca să lucreze în şantiere, pentru că nici în cele mai optimiste planuri, până la sfârşitul lui 2019 nu se vor putea recepţiona nici măcar 100 de kilometri de autostradă.

Cum se gândește ministrul Răzvan Cuc că ar putea realiza norma de 180 kilometri pe care şi-a asumat-o într-o intervenție publică făcută cu jumătate de gură, în condiţiile în care, pe data de 02 martie a.c., la semnarea contractului pentru Centura Sud a Capitalei, cu firma turcă ALSIN ALARKO, directorul general Narcis Neaga concluziona, după un calcul realizat cu creionul pe hârtie, că ar fi nevoie de 50 de luni? Ce să mai zicem de acele contracte încă nesemnate până în prezent?!

Un nucleu dur, bazat pe prietenii și cumetrii

Să revenim la visul lui Narcis Neaga ca director general al CNAIR. Visul acestuia nu e să facă autostrăzi în România. E mult mai ambițios, ca în celebrul banc în care cineva îți arată un râu și te întreabă dacă vezi podul care nu există.

Primul pas va fi să şteargă urmele ilegalităţilor comise la cârma companiei. Chiar dacă justiţia e şchioapă şi se mişcă cu viteza melcului, pare că mai sunt instituţii insensibile la „muşchii” sistemului construit de Dragnea & Co. Astfel că Narcis Neaga, în momentul de faţă este cercetat penal în dosarul 6083/P/2016 de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, şi asta nu din voinţa procurorilor, ci prin stăruinţa Curţii de Conturi, aşa cum rezultă din sursele oficiale puse la dispoziţia publicului de Ministerul Justiţiei.

„Faraonii autostrăzilor lovesc din nou”

Aşadar, prin simularea unei selecţii bazată pe profesionalism, Narcis Neaga vrea să-şi păstreze echipa cu cei mai buni jucători din piaţă, luând în calcul pentru noua componenţă a Consiliului de Administraţie al CNAIR, pe Messi şi Ronaldo ai afacerilor underground, consilierul guvernamental – Costin Mihalache şi mâna dreaptă a lui Ioan Rus – Marius-Mihuţ Piţigoi. Este un nucleu dur, bazat pe prietenii străvechi, cumetrii, dar, mai ales, pe istoria nescrisă în CV-urile celor menţionaţi (prietenii ştiu de ce spun acest lucru), prin care Narcis Neaga va controla practic tot ce se va întâmpla la CNAIR.

FOTO: Costin Mihalache

 Ce înseamnă asta?…. „La vremuri noi, tot noi” sau „Faraonii autostrăzilor lovesc din nou”, spuneţi-i cum vreţi, dar situaţia la compania de autostrăzi este neschimbată chiar dacă au fost un infinit de organigrame. La ce se bobinează acum? Doar grupurile de aceeaşi culoare ştiu asta… fără a se gândi la o lipsă de continuitate în gestionarea marilor proiecte de autostrăzi.

Marius-Mihuţ Piţigoi, mâna dreaptă a lui Ioan Rus

Să îi luăm pe rând, pentru a face cunoştinţă, dacă mai era cazul, cu cei doi noi coechipieri ai lui Neaga:

Marius-Mihuţ Piţigoi s-a calificat în echipa câştigătoare pentru Consiliul de Administraţie al CNAIR prin experienţa de dealer auto, dar, mai ales, din postura de mână dreaptă a lui Ioan Rus, fost ministru al Transporturilor şi al Afacerilor Interne şi stâlpul Grupului de la Cluj.

Marius-Mihuţ Piţigoi este cunoscut ca patronul din umbră al grupului COLINA MOTORS, care derulează afaceri în domeniul vânzărilor de maşini, fiind dealer autorizat Ford. În realitate, acesta ar fi un paravan pentru afacerile derulate de Ioan Rus, care, de altfel, au făcut deliciul multor pagini de presă scrisă ca urmare a investigaţiilor realizate pe la începutul anilor 2000 de Acţiunea Populară, al cărei purtător de cuvânt era Mugur Ciuvică. Esenţa investigaţiilor indicau atunci cum Marius-Mihuţ Piţigoi scotea din ţară banii obţinuţi din afacerile lui Ioan Rus, prin intermediul a patru firme off-shore, Uphall, Rosenlew, Romcar Auto Limited şi Markview Holdings, abonate, la momentul respectiv, la contracte cu instituţiile statului. Totodată, Piţigoi a condus mult timp holdingul auto al lui Ion Ţiriac. Probabil, modul abil în care Piţigoi s-a jucat de-a v-aţi ascunselea cu banii prin conturile firmelor off-shore l-a recomandat pentru fi cooptat în echipă, pentru că, după cum ştiţi deja, este vorba de bani mulţi şi de foarte multe interese. Putem presupune că a fost și legal, pentru că nimeni nu s-a sesizat. Sau nu…

Implicat într-un scandal de corupție

Pițigoi a dovedit că are experienţă încă din 2012, când a avut succes în câştigarea parodiei de selecţie de oferte organizată la EXIMBANK, pentru schimbarea flotei de maşini a celei mai profitabile băncii de stat, pe care a dotat-o cu autoturisme Ford Focus.

Rezultatul licitaţiei nu este surprinzător, având în vedere că presa vremii a relatat scandalul de corupţie privind numirea, contra cost, a lui Traian Sorin Halalai în fruntea EXIMBANK. Acesta din urmă a dat impresia că s-a revanşat, prin intermediul societăţii EximAsig (aflata în portofoliul EXIMBANK), întrucât această firmă a sponsorizat, cu o suma în euro cu patru zerouri, maşina de raliu a lui Victor Ponta, pusă la dispoziţie de COLINA MOTORS. Un subiect despre care Evenimentul Zilei a scris în acele vremuri.

Aşa că, în 2015, Marius-Mihuţ Piţigoi a fost uns de Ioan Rus ca membru în Consiliul de Administraţie al CFR SA, unde, deşi a avut o prezenţă ştearsă s-a remarcat ca unul din prietenii şi susţinătorii unui anume constructor italian. Bineînţeles, din acest cerc select face parte şi Narcis Neaga – probabil o coincidenţă. A avut această calitate până în martie 2019, iar, pentru „performanţa” obţinută în a contribui la aducerea căile ferate din România la starea deplorabilă în care se regăsesc în ziua de azi, a fost recomandat pentru un mandat de 4 ani şi la conducerea CNAIR.

 

Costin Mihalache, consilierul

 

Poziţia de „centru stânga” îi revine lui Costin Mihalache din mai 2018 când a ocupat funcţia de consilier de stat în aparatul de lucru al premierului Dăncilă, după ce anterior, ianuarie 2013, a fost numit consilier de stat la cancelaria primului ministru, Ponta.

În perioada noiembrie 2015 – martie 2018, Mihalache a fost consilier în cadrul CFR Electrificare SA. În 2011 a devenit membru în Consiliul de conducere al casei Româno – Chineze, iar în 2012 – 2013 a fost consilier al UGIR pentru relaţia cu China.

O primă concluzie este că acum ştim cu toţii cum ar fi putut chinezii să afle de parteneriatele publice-private demarate în România şi de autostrăzile ce vor fi cel mai probabil produse „Made in China”. Nici nu știi dacă să te bucuri…Nucleul de care vorbim va fi susţinut puternic şi de directorul economic al CNAIR, Ionuţ Maşala, care, de asemenea, s-a calificat pentru un post în Consiliul de Administrație. Acesta a „șutat” mingea la poartă direct dela mijlocul terenului încă din noiembrie 2018, când a dublat necesarul de buget al CNAIR, direcţionând bani doar către contractele derulate de firmele agreate de absolut toţi directorii care s-au succedat la CNAIR. O coincidență mai mult decât tulburătoare.

 

Constantin „Titi” Alecu, noul selecționer

Nu vă imaginaţi că Narcis Neaga duce lipsă de „selecţioneri” care stabilesc cu cine se poate face blaturi. Noul selecţioner în momentul de faţă este Constantin „Titi” Alecu, un personaj colorat şi singurul care deschide uşa lui Neaga cu cheia potrivită. Acest „nea Titi” este prezent de ani de zile pe holurile Palatului CFR pentru a-i aborda pe oamenii doritori să-şi recupereze banii muncii depuse. Vrei să mai ai cu ce să câştigi o lucrare sau să plăteşti salarii, fără a aştepta la rândul interminabil? Şefule, te ajută „Titi” Alecu! Ştie el pe unde să intre şi cu cine să discute! Dacă vrei să te convingi, te bagă şi la directorul general şi la toată lumea, dar cu condiţia să semnezi un contract micuţ cu firmele apărute peste noapte care îţi vând speranţă. Mai concret, Constantin „Titi” Alecu caută fraierul căruia să-i vândă aerul, să-l ducă pe „Aripile Vântului” SRL după ce a lucrat ani de zile pe şantiere de sute de milioane pe firmiturile lăsate de spanioli, italieni şi greci ce şi-au luat laptop-ul la subraţ şi au plecat.

 

Ştefan Ioniţă, omul cu recepția

Să nu îl uităm pe Ştefan Ioniţă, care din poziţia de consilier al Ministrului Cuc şi director al CESTRIN – centrul se ocupă de verificarea lucrărilor la drumuri – va asigura legitimitatea recepţiilor promise de Narcis Neaga pentru anul 2019, confirmând prin analize efectuate asupra asfaltului si construcţiilor toate datele trunchiate de constructori în documentele oficiale.

De altfel, pe timpul guvernării PSD, conducerea CNAIR a fost asigurată neîntrerupt de Narcis Neaga şi Ştefan Ioniţă, ambii convenind asupra trio-ului ce nu a fost înlocuit din compania de autostrăzi, directorul economic – Ionuţ Maşala, directorul de achiziţii – Horia Nicolae şi directorul juridic – Andrei Filipescu.

Când lumea a fost stupefiată de prăbuşirea autostrăzii Orăştie – Sibiu, Narcis Neaga a trecut în funcţia de consilier al miniştrilor Transporturilor, iar Ştefan Ioniţă a preluat frâiele de director general.

Desprins ca din filmele americane cu poliţistul bun şi cel rău, în 2017 şi 2018, Ioniţă a ameninţat cu rezilierile contractelor bănoase pentru a-i da posibilitatea lui Neaga la un pressing agresiv asupra afaceriştilor străini care se mulţumeau cu contractele de miliarde de lei semnate pentru câţiva kilometri de autostradă.

Dovadă sunt şi aşa zisele investiţii de 3 miliarde lei lăudate în 2017 de Ioniţă privind Craiova – Piteşti, Podul suspendat de la Brăila şi Sibiu – Piteşti, pentru care firmele italiene, Tirrena Scavi şi Astaldi, au început să ceară, fără să fi început lucrările, despăgubiri ca urmare a lipsei exproprierilor şi a altor autorizaţii nelipsite oricărei construcţii. Sunt constructorii de vină pentru că nu s-au mișcat „magicienii” de la CNAIR? În opinia mea, meciul era vândut înainte de a începe…

FOTO: Ștefan Ioniță

„Ploieşti – Braşov”, pe mâna magicienilor

Ce probabilitate este ca la predarea – preluarea mandatelor de miniştri ai Transporturilor, din 2017 până în 2019, toţi cei trei miniştri, Stroe, Şova şi Cuc, să îşi aleagă aceeaşi consilieri: Narcis Neaga în rocadă cu Ştefan Ioniţă? Una singură! Ca cei doi să fie Messi și Ronaldo ai autostrăzilor, doi „magicieni” fără de care nu poate să înceapă nici un meci.

În timp ce Narcis Neaga s-a apucat de recepţionat lucrări şi declarat câştigătorii licitaţiilor lansate de Ștefan Ioniţă, la Guvern se ocupa de lansarea Parteneriatului Public Privat, nimeni altul decât Ştefan Ioniţă care, cel mai probabil a fost însărcinat de Narcis Neaga să creioneze contractul pentru autostrada Ploieşti – Braşov.

 V-am zăpăcit? Cam asta este intenția lor, nu a mea, cel care doar pune elementele cap la cap.

Nimeni altcineva nu poate derula proiectul „Ploieşti – Braşov” decât CNAIR, dar după ce se stabileşte câştigătorul corect de către minţile luminate din Guvern.

Copilul de suflet al lui Narcis Neaga, „Comarnic – Braşov”, i-a fost dat în grijă lui Ștefan Ioniţă care l-a botezat cu numele de „Ploieşti – Braşov”, dar fără a-i schimba destinul.

Despre aceste matrapazlâcuri şi multe altele, vom reveni într-un alt articol, unde vă vom prezenta modul în care acţionează CARACATIȚA AUTOSTRĂZILOR. De asemenea, vom diseca, cu mai multă acurateţe, rolul fiecărei persoane amintite în articolele noastre.

 

Te-ar putea interesa și: