Capitala şi vestul duc pe umeri economia ţării

Peste 50% din afacerile IMM-urilor sunt realizate în regiunea Bucureşti-Ilfov şi în judeţele din nord-vest.

Bucureşti-Ilfov şi judeţele din nord-vestul României fac peste jumătate din afacerile ţării. Firmele mici şi mijlocii din aceste zone realizează aproape 52% din cifra de afaceri din întreaga ţară, potrivit studiilor cuprinse în Carta Albă a IMM-urilor, realizată de reprezentanţ ii Consiliului Naţional al IMMurilor.

Conform documentului, regiunea Bucureşti-Ilfov produce 40,9% din cifra de afaceri totală, deţine 22,8% din totalul firmelor şi are IMM-uri mai puternice, cu afaceri medii pe firmă de 1,1 milioane de lei.

La polul opus se situează judeţele din sud-vestul României, care contribuie numai cu aproape 5% la cifra de afaceri totală a sectorului IMM.

Studiul arată că zona Bucureşti-Ilfov concentrează o mare parte din activitatea firmelor mici şi mijlocii din România: 47% din active, 45% din datorii, 23% dintre salariaţi, 33% din cheltuielile cu salariile şi 47% din profit.

Banii vin din comerţ

Domeniile în care activează 70% dintre firmele mici şi mijlocii, cele în care se învârt cele mai bănoase afaceri, sunt comerţul, construcţiile, serviciile pentru firme, industria alimentară şi transporturile terestre şi prin conducte. Sectorul comerţului este de departe cel mai preferat pentru derularea afacerilor: peste jumătate din cifra de afaceri totală este realizată de companiile care fac comerţ cu ridicata sau cu amănuntul. Din ce în ce mai mulţi întreprinzători susţin că mediul autohton de afaceri este favorabil: peste 51% dintre IMM-uri, comparativ cu 43% anul trecut, indică rezultatele unei anchete pe un eşantion de 1.256 de IMM-uri.

Anul acesta, situaţia este apreciată ca fiind neutră, de peste 28% de IMMişti, în timp ce aproape 20% dintre ei susţin că mediul de afaceri îi împiedică să se dezvolte.

Peste 7% din IMM-uri nu au computere şi nici site propriu şi nu folosesc internetul.

Firmele mici se împiedică de birocraţie

Aproape 70% dintre companiile chestionate văd creşterea vânzărilor pe piaţa internă printre principalele oportunităţi de afaceri în 2008.

Pe de altă parte, cele mai mari dificultăţi pentru companiile mici şi mijlocii sunt birocraţia (semnalată în 47,3% din cazuri), fiscalitatea excesivă (42,52%), forţa de muncă (35%), inflaţia (33,9%), întârzierea la plata facturilor (33,8%), dobânzile mari la credite (33,3%). Acestea sunt urmate de corupţie, scăderea cererii interne, creşterea salariilor, controalele excesive, instabilitatea leului, accesul greu la creditare, concurenţa produselor de import şi calitatea proastă a infrastructurii.