Canicula topeste milioanele tiristilor

Cantitatea de marfuri transportata in zilele de canicula este cu 50% mai mica decat in zilele obisnuite.

Fiecare zi de canicula inseamna pentru transportatorii din Romania sute de mii de lei pierduti din cauza restrictiilor impuse de autoritati. Daca anul trecut s-au inregistrat doar cinci zile caniculare care au atras dupa sine restrictii, anul acesta, transportatorii de marfuri se asteapta la cel putin 79.000 de lei pierduti pe fiecare transport facut in aceste zile.

Primele masuri luate anul acesta au fost anuntate la sfarsitul lunii iunie, cand Ministerul Transporturilor a impus interzicerea temporara a circulatiei vehiculelor de peste 7,5 tone, intre orele 11.00 si 20.00, pe drumurile nationale din 30 de judete.

„Fiecare restrictie, fiecare oprire a unui transport duce la pierderi pentru transportatori aproape de jumatate din valoarea comerciala a transportului. Daca intr-o zi normala o masina a unui transportator face cam 350 de kilometri, in medie, intr-o zi cu restrictii distanta parcursa poate ajunge la cel mult 200 de kilometri”, ne-a declarat presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Augustin Hagiu.

Acesta a precizat ca in cazul transporturilor cu marfuri neperisabile pierderile sunt si mai mari, cei mai afectati fiind transportatorii de materiale de constructii. „Cei care transporta combustibili sau alimente sunt scutiti de aceste restrictii, lucru discriminatoriu pentru firmele care se ocupa de distributia altor marfuri. Contractele depasite ca termen inseamna costuri pentru companii”, a mai spus reprezentantul FORT.

Singura „portita” a companiilor de transport ramane introducerea in contract a clauzei de incident fortuit, capitol la care poate intra si canicula. Caldura excesiva atrage si pierderi insemnate pentru importatori, care sunt obligati sa-si tina marfurile la vama sau sa-si distribuie produsele mult mai tarziu decat era programat si sa piarda bani buni din transporturile internationale. 

Vara grea si pentru navalisti Nici firmele care transporta produse pe Dunare nu au avut o vara usoara pana in prezent si nu vor avea nici in lunile urmatoare. Cotele mici ale Dunarii obliga transportatorii sa reduca la jumatate cantitatea de marfa incarcata pe barje, fapt ce le provoaca pierderi de milioane de lei lunar, potrivit lui Iordache Panaite, director al Diviziei Navigatie in Compania de Navigatie Fluviala Romana Navrom Galati. La sfarsitul lunii iunie,  cel putin 40%-45% din valoarea costului transportului se pierdea prin diminuarea cantitatii de marfa incarcate. Chiar daca reprezentantii companiilor nu au putut face o evaluare exacta, pierderile se ridica in acest moment la cateva milioane de lei.