Capitala României este astăzi cel mai poluat oraș din țară. Milioane de mașini stau blocate în trafic la orele de vârf, oamenii pierd zilnic ore din timpul lor, din acest motiv, iar aerul pe care îl respiră este extrem de poluat.
În jurul Bucureștiului ard gunoaiele ca în vremea Răscoalei de la 1907, iar parcurile și spațiile verzi dispar, sub ochii noștri. Imaginea apocaliptică nu este doar o figură de stil, ci o realitate dură pe care bucureștenii o suportă de ani buni.
Cu circa trei luni în urmă, condamnarea României la Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru eșecul de a reduce poluarea din Capitală a readus în atenția bucureștenilor problema aerului din ce în ce mai nociv pe care-l respiră. Cu doar jumătate de an în urmă, Institutul Național de Sănătate Publică atrăgea atenția că speranța de viață a bucureștenilor este cu patru ani mai redusă din cauza poluării din Capitală și remarca, pentru ultimul deceniu, o creștere a incidenței bolilor acute ale căilor respiratorii, a incidenței infarctului miocardic și a accidentelor vasculare cerebrale.
Principalul poluator
Unul dintre candidații la Primăria Capitalei, reprezentantul partidelor de dreapta, Nicușor Dan, consideră că e timpul să existe o abordare foarte serioasă cu privire la mediu și afirmă că Primăria Capitalei, condusă de primarul PSD, Gabriela Firea, este „principalul poluator din București” din cauza pasivității cu care tratează subiectul.
Argumentul candidatului Nicușor Dan pare să fie confirmat de realitate. Neglijarea situației mediului din București pe parcursul mandatului administrației Firea – PSD a adus problema poluării mediului în topul nemulțumirilor bucureștenilor, alături de aglomerația din trafic (care la rândul ei generează poluare) și starea sistemului de termoficare.
Cât de repede poate fi redusă poluarea din București
Nicușor Dan susține că rezolvarea problemelor de mediu trebuie să se desfășoare pe cinci direcții importante: combaterea activă a poluării, extinderea spațiilor verzi, investiții în eficiența energetică a clădirilor, managementul superior al deșeurilor și stimularea soluțiilor nepoluante de transport urban. Prin adoptarea unor măsuri consistente pe toate aceste direcții, Nicușor Dan se declară încrezător că poluarea din oraș se poate reduce cu 50% în următorii patru ani.
În ceea ce privește combaterea directă a poluării, candidatul dreptei la Primăria Capitalei susține că trebuie început cu lărgirea rețelei de stații de monitorizare și de senzori, pentru a exista informații corecte și detaliate privind zonele și factorii care afectează calitatea aerului.
Foarte importantă în opinia lui Nicușor Dan este monitorizarea severă a zonelor de risc de la marginea Bucureștiului, unde se știe că se ard ilegal deșeuri. O cooperare mult mai strânsă dintre Primăria Capitalei, poliție și Ministerul Mediului poate duce rapid la reducerea importantă a acestor arderi ilegale.
Praful de pe șantiere
O altă problemă despre care candidatul Nicușor Dan susține că trebuie rezolvată este cea a respectării standardelor de pe șantiere. Potrivit Agenției Europene de Mediu, pulberile în suspensie se numără printre cei mai importanți factori poluatori, care ne reduc speranța de viață. În București, valorile acestor pulberi au crescut alarmant, iar acest lucru se traduce prin faptul că le respirăm, într-o cantitate impresionantă, în special în orele pe care le petrecem în trafic. Conform legislației, praful și pulberile din construcții și demolări trebuie dispersate prin udare, pentru a nu polua aerul, numai că în prezent acest lucru nu se întâmplă.
Nicușor Dan mai spune că, în același timp, vor trebui responsabilizați proprietarii terenurilor și imobilelor degradate, care reprezintă și ele un factor important în poluarea aerului, cu astfel de pulberi. Ei pot lua măsuri active care să limiteze impactul negativ de mediu generat de aceste spații.
Centura Verde a Capitalei și pădurea urbană
Nicușor Dan reamintește faptul că există un proiect aprobat încă din 2017 de Consiliul General al Municipiului București, prin care se prevăd acțiuni de împădurire în zonele periferice ale Capitalei, dar el nu a fost pus în practică. El consideră că Bucureștiul are nevoie de o Centură Verde și că există terenuri la marginea Capitalei (dar și în localitățile limitrofe) care pot fi folosite pentru un astfel de proiect.
De asemenea, Nicușor Dan consideră că e absolut necesar un management mai bun al spațiilor verzi din Capitală, ceea ce presupune existența unui Registru al Spațiilor Verzi corect întocmit și actualizat. Cu un astfel de instrument se poate împiedica mult mai eficient asaltul asupra spațiilor verzi din București.
Unul dintre proiectele inedite ale lui Nicușor Dan este plantarea unei păduri urbane, pe un teren de circa 20 de hectare, care se află în spatele stadionului Ghencea, la intersecția dintre sectoarele 5 și 6. Acel teren figurează în PUZ ca pădure urbană și putea fi împădurit de mai multă vreme. Din păcate, municipalitatea a ezitat s-o facă, din motive neclare.
Managementul deșeurilor
Problema poluării este legată și de gestionarea deșeurilor, care ține de primăriile de sector. În opinia lui Nicușor Dan, e nevoie de o practică unitară în București pe acest subiect. Candidatul partidelor de dreapta la Primăria Capitalei are în vedere o colaborare între Primăria Generală și primăriile de sector, astfel că și-ar dori să poată avea la sectoare parteneri pe care să se poată baza. El propune reducerea semnificativă a depozitării la gropile de gunoi și extinderea în schimb a programelor de reciclare și valorificare a deșeurilor, în condițiile în care sunt disponibile fonduri europene pentru realizarea de stații de sortare a deșeurilor.
Transport urban nepoluant
Un rol important în reducerea poluării aerului este implementarea unor soluții nepoluante sau mai puțin poluante pentru încălzirea clădirilor și pentru transport, spune Nicușor Dan, în programul său. Mai exact, vor fi încurajate noile construcții cu amprentă verde, care să reducă substanțial consumul de energie pentru încălzire, și vor fi suplimentate investițiile pentru eficientizarea energetică a clădirilor - atât publice, cât și private.
În privința transportului, Nicușor Dan s-a pronunțat deja pentru realizarea metroului de suprafață și a unor mari parcări în jurul Capitalei, care să ducă destul de repede la reducerea traficului rutier. El susține, de asemenea, investiții importante în infrastructura STB, în modernizarea liniilor de tramvai și a liniilor de troleibuz și mai ales în electrificarea flotei STB. Practic, o utilizare tot mai intensă a transportului electric va conduce la reducerea masivă a emisiilor poluante ale autovehiculelor folosite la transportul în comun. Dar aceste investiții vor contribui, în același timp, la un transport public mai rapid, crescând atractivitatea acestuia și limitând astfel utilizarea mașinilor. În acest fel, reducerea emisiilor poluante va fi amplificată.
Soluții viabile
Analiza propunerilor lui Nicușor Dan privind reducerea poluării și îmbunătățirea calității aerului pe care îl respirăm în București arată că aceste soluții nu doar că sunt ușor de pus în practică de un administrator bun, dar ele pot fi finanțate cu fonduri europene, ceea ce înseamnă că bugetul Bucureștiului va fi eliberat de unele cheltuieli carte pot fi redirecționate în alte direcții. În doar câțiva ani, bucureștenii vor putea să respire mai bine și să se bucure de un oraș mai curat, cu mai multe spații verzi.