Campanie EVZ. Cultura, încotro? Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovschi” sau rezistenţa prin cultură, la Constanţa

Campanie EVZ. Cultura, încotro? Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovschi” sau rezistenţa prin cultură, la Constanţa

Desfiinţat de Consiliul Judeţean Constanţa, sacrificat de autorităţi, cu posturi tăiate şi salarii micşorate, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovschi” (TNOB), se chinuieşte de peste zece ani să reziste pentru puţinii iubitori ai culturii autohtone. Cu o „încăpăţânare” de care nu se credea capabilă, directorul TNOB Constanţa, Daniela Vlădescu, încearcă acum să înduplece Ministerul Culturii să aloce un buget care să-i permită supravieţuirea.

Teatrul de Operă şi Balet din Constanţa a primit recent de la Ministerul Culturii un buget cu 30% mai mic decât anul trecut. A fost un şoc pentru artiştii care şi aşa abia reuşesc să supravieţuiască. Au cele mai mici salarii din instituţiile de cultură, între 800 şi 1600 de lei, cu până la 55% mai mici faţă de salariaţii instituţiilor cu acelaşi specific din ţară. Dar până acum nu s-au plâns. S-au învăţat cu suferinţa încă din 2004 când Consiliul Judeţean Constanţa a desfiinţat Opera, Filarmonica Marea Neagră şi Baletul „Oleg Danovschi”, adunându-i într-un singur teatru. Şi-au continuat spectacolele pentru spectatorii fideli şi pentru succesele „extraordinare” de pe scenele lumii.

Iubitorii culturii constănţene nu ştiu că în culise, artiştii repetă în săli văruite, când sunt bani, chiar de zugravul teatrului. Sau că acoperişul este spart, îl cârpesc pe bucăţi, şi se roagă să nu plouă pe scenă. „E o luptă continuă, eu  sunt sigură că odată şi odată ne vom reveni. Totul e să rezişti”, se încurajează Daniela Vlădescu.

Desfiinţat de CJ Constanţa, salvat de Ministerul Culturii

Ne puteți urmări și pe Google News

Teatrul condus de Daniela Vlădescu este ultimul primit în ograda Ministerului Culturii. După ce în 2010, Consiliul Judeţean Constanţa „l-a aruncat la gunoi”, TNOB Oleg Danovschi a fost „salvat” de ministrul Kelemen Hunor. L-a preluat însă cu 124 de angajaţi, cu salarii micşorate la minimum, restul de până la 250, fiind „tăiaţi” deja de Consiliul Judeţean Constanţa. De atunci, în fiecare an, au funcţionat „în regim de avarie”, apelând la colaboratori pentru a completa orchestra simfonică, baletul şi corul. „Balerini din Coreea, Japonia şi Marea Britanie lucrează la Constanţa, pentru prestigiul companiei Oleg Danovschi”, spune consilierul artistic al TNOB, Mircea Tegzeşiu. Luându-şi inima în dinţi, în urmă cu câteva zile, Daniela Vlădescu a bătut la uşa secretarului general al Ministerului Culturii, Mihaela Kaitor. A primit asigurări că la rectificarea bugetară vor primi sprijinul financiar necesar.

Politica CJ Constanţa-Nunţile şi expoziţiile de vinuri, mai bănoase decât Teatrul de Operă şi Balet

Consiliul Judeţean Constanţa „a desfiinţat cultura constănţeană ,fără să clipească”, într-o şedinţă din vara lui 2010, când după 55 de ani, „teatrul a fost şters” prin votul consilieriilor judeţeni care, imediat, au acceptat să tranfere 3 milioane de lei la Fundaţia Fantasio a CJ Constanţa, „condusă la acea vreme de Cristian Zgabercea“, şeful Culturii constănţene. „Adică la ei. Eu aş înţelege când spui nu avem. Dar când te foloseşti de acelaşi domeniu, zici că e de cultură, într-o fundaţie care e a ta. Tu faci de fapt concurenţă, dai bani pentru cultura judeţului, şi nimeni nu a spus nimic. Fundaţia Fantasio există şi acum. Taie moţuri şi face expoziţii în Pavilionul expoziţional, de brânză, ceapă şi de vinuri. Poate se va face dreptate, în instanţă, e prea mult, un mai au limite”, spune indignată, Daniela Vlădescu. 

Spectacole cu săli pline, fără salarii  

Directorul TNOB vrea să uite de perioadele în care, din cauza CJ Constanţa, artiştii au fost lăsaţi pe drumuri, fiind evacuaţi, de Crăciun, din casele lor. Până să fie preluaţi de Ministerul Culturii, au fost sprijiniţi de populaţie şi de artişti din ţară care au venit să cânte sau să regizeze fără bani. De altfel, Daniela Vlădescu cântă şi acum pe gratis, deşi este solistă. „A fost planul lui Cristian Zgabercea, care l-a convins pe preşedintele CJ Nicuşor Constantinescu, marşând la toate iniţiativele lui de distrugere a culturii constănţene. Căci ei nu iubesc cultura, ei aveau interese financiare, banii se duceau la Fundaţia Fantasio pentru că de la Teatru un puteau scoate bani”.

„Nu au reuşit să distrugă teatrul, dar zece ani au fost cumpliţi. Şi acum tragem toate ponoasele de la Consiliul Judeţean, ale organigramei, ale salariilor, a bazei materiale care este vai de noi. Că trăim acuma rău nu e din cauza ministerului. Că dacă ne găsea într-o formulă bună, ne dădea bugetul pentru salariaţii pe care îi aveam. Nu am fi avut niciodată probleme”, spune directorul teatrului, Daniela Vlădescu.