CAMPANIA „MEDICUL DE GARDĂ”. 12 ore pentru o consultație de urgență la Spitalul Județean Constanța. Managerul cere schimbarea legii

Aproape 500 de pacienți, din care doar un sfert cu probleme medicale urgente, sunt văzuți zilnic de cei câțiva medici de la Urgențe. Bolnavii așteaptă și câte 12 ore să le vină rândul la consultație, investigații și tratament. Directorul propune soluții care stârnesc un alt scandal cu medicii de familie.

Gemetele bolnavilor din Unitatea Primire Urgențe (UPU) sunt acoperite de țipetele altor pacienți care se răstesc la recepție, cerând să fie văzuți mai repede după ce au așteptat ore în șir să le vină rândul. „Stăm aici de patru ore și vă bateți joc de noi!”, strigă o pacientă. Un bărbat o ia la rost pe o asistentă care trece grăbită pe lângă el. „De ce nu respectați legea, nu a zis domnul Raed Arafat că trebuie să ne primiți pe toți, ce Urgență e asta?”. Tărgile cu bolnavii aduși de ambulanțe alunecă rapid către paturile ascunse de perdele, în spatele cărora medicii intră în acțiune. Pe scaunele din stânga intrării în UPU așteaptă zeci de oameni, de toate vârstele, să le vină rândul la consultații.

O bătrână e isterizată că fata ei a muncit în America și „ar putea avea Ebola”. Cere tratament special, strigând: „Nu vă e rușine puțin?”. Vasile Zlatcu, un tânăr care are temperatură și amețeli, stă de cinci ore la rând. În hărmălaia din Urgență, se aude comentariul pacientului Fănel Miron: „E dezastru cu Sănătatea asta, de aia pleacă medicii din țară. Atâtea ore? Moare pacientul aicea pe scaun. Guvernanții ăștia nu văd? Când vor pune odată Sănătatea asta la punct? Medicul meu de familie e după- masă, urgența e nonstop. Parlamentarii noștri pe care i-am votat ce fac?”.

Se așteaptă și 12 ore

Asistenta șefă, Irina Neagu, lucrează de 37 de ani la Urgență, „dar parcă niciodată nu a fost ca acum”. Numai luni, doar pe Urgența Medicală au fost 195 de pacienți și, în total, aproape 500. „Nu îi putem refuza, îi triem pe toți și îi luăm în funcție de gravitatea afecțiunii”.

O soluție rațională ar fi înființarea centrelor de permanență în care să facă de gardă medicii de familie, crede managerul

Sunt pacienți care vin aproape zilnic, deși nu sunt urgențe. „Nu vor să treacă pe la medicul de familie, știu că aici la Urgență, li se fac investigații complete”. Doar 25% din pacienții care se prezintă sunt cazuri de Urgență. „Suntem sufocați! Ne-am obișnuit deja cu înjurăturile și cu amenințările. Pacienții fac gălăgie, se trântesc pe jos și urlă că așteaptă ore întregi, când pe perete scrie mare că pot aștepta și 12 ore”.

Să se implice medicii de familie!

Managerul Spitalului Județean de Urgență Constanța, Dan Căpățână, crede că pentru descongestionarea situației din UPU este necesară modificarea cadrului legislativ. „Cred că soluția rațională și cea mai corectă ar fi înființarea centrelor de permanență. Autoritățile locale să fie obligate să pună spații la dispoziție, dar la fel de bine medicii de familie să poată fi obligați, prin contractul- cadru, să facă gardă în aceste centre de permanență, sigur, fiind plătiți de Casă. În mod clar ar descongestiona UPU. Decizia trebuie luată la nivelul CNAS și a Ministerului Sănătății”, propune Dan Căpățână. O soluție, complementară, „cum e și afară, în străinătate”, ar fi plata afecțiunilor medicale minore. „Sunt mulți care vin pentru o injecție sau pentru că s-au tăiat la deget. Te rezolv, dar îți spun dinainte că ai două soluții, te duci mâine la medicul de familie sau plătești. Și atunci cred că s-ar micșora presiunea pe UPU”, mai spune managerul Spitalului Județean de Urgență Constanța.

FOTO: Situația este aceeași și la Urgențele din alte spitale din țară

Medicii de familie se opun

„Centrele de permanență pot fi înființate, dar nu prin a obliga medicii de familie să facă gărzi. La sfârșitul lunii martie doresc să-l invit pe managerul Dan Căpățână la noi, la discuții. Aglomerație a fost și este și la cabinetele medicilor de familie, cu virozele”, ne-a declarat dr Laura Condur, președintele Asociației Medicilor de Familie „Tomis” Constanța.

„Posibil să existe colegi care vor să facă gărzi în centrele de permanență, dar în nici un caz să fie obligați. Cred că prin dialog se pot găsi soluții. Aceste centre de permanență sunt necesare, nu știu cât sunt de utile în centrele urbane. În Constanța există centru de permanență, dar pacientul se duce tot la Urgență, unde chiar dacă nu este asigurat i se fac gratis toate investigațiile. Aici este problema. Trebuie găsită o soluție de comun acord”, ne-a declarat dr. Laura Condur.

Și Capitala e împotrivă

„Nu e prima dată când dl Căpățână vorbește pe lângă subiect. Există centre de permanență în țară, la un moment dat erau vreo 200, dar plata medicilor nu se face la timp. În aceste centre, medicii de familie acordă asistență numai pacienților care au asigurare. Urgența le asigură asistență tuturor. Problema este cu neasigurații. Centrele de permanență nu sunt eficiente. În marile orașe nu își au rostul, mai degrabă în zonele rurale. Nu poți să rezolvi tot ce e în plus la urgențe cu medicii de familie. Să-și organizeze eficient triajul în camera de gardă. Alte spitale de ce nu se plâng? Și cum vrea să ne oblige să facem gărzi, cu pistolul la tâmplă?!”, a reacționat și reprezentantul Asociației Medicilor de Familie București, dr. Sandra Adalgiza Alexiu.

Sesizați „MEDICUL DE GARDĂ”!

Dacă doriți să ne semnalați situații ilegale sau nereguli din sistemul sanitar, o puteți face la e-mail doctorevz@evz.ro, telefon 021.2022000 sau la adresa Evenimentul zilei, bd. Dimitrie Pompeiu, nr. 6, sector 2, București - pentru „Medicul de Gardă”.