Campania electorală, la televizor. Doar două posturi de radio s-au angajat să o reflecte

Sursa foto: Dreamstime.com

Republica Moldova. Consiliul Audiovizualului (CA) a aprobat 30 de declarații din partea furnizorilor de servicii media. Notificările se referă la politica editorială de reflectare a campaniei electorale din 20 octombrie 2024.

Campania electorală, cu acoperire televizată națională

Conform informațiilor CA, din cele 18 posturi tv care vor reflecta scrutinele din toamnă, 12 au acoperire națională, iar 6 sunt regionale.

Totodată, din cele 12 posturi de radio care s-au angajat să reflecte campania electorală pentru prezidențiale și referendum, doar două sunt naționale. Este vorba despre Radio Moldova și Radio Plai. Celelalte 10 au acoperire regională și locală.

În același timp, CA a respins cererea depusă de postul de televiziune „R Live TV”.  Furnizorului i-a fost acordat însă un termen de 3 zile pentru remedierea neajunsurilor.

Pentru nedepunerea unei declarații privind reflectarea sau a unei notificări privind decizia de a nu reflecta scrutinele din octombrie 2024, membrii CA au dispus sancționarea a 5 furnizori de servicii media.

• Postul TV „MBC” – avertizare publică; • Postul Radio „Ai noștri” – avertizare publică; • Postul Radio „Dive FM” – avertizare publică; • Postul TV Cotidianul TV – CTV – 5 000 de lei (încălcare repetată); • Postul TV „TV PLUS” – 5 000 de lei (încălcare repetată).

Consiliul Audiovizualului/ Sursa foto: audiovizual.md

Fără obligații, dar și fără dreptul de a primi bani

Pe 14 august, Consiliul Audiovizualului (CA) anunța că a recepționat 64 de notificări pentru 73 de posturi radio și tv privind neparticiparea la reflectarea scrutinelor din 20 octombrie. Astfel, 31 de posturi tv și 42 de posturi radio au declarat că nu vor reflecta alegerile pentru funcția de președinte al Republicii Moldova și referendumul republican constituțional.

Printre acestea, postul public Moldova 2, 7 TV, Accent TV, One TV și Vocea Basarabiei. Unele dintre posturile TV menționate au jurnale de știri în grila lor de emisie. Doar două dintre ele sunt locale, celelalte având o acoperire națională.

Furnizorii de servicii media audiovizuale urmează să publice pe pagina lor web oficială un anunț, în care vor informa publicul despre neparticiparea la reflectarea alegerilor și despre motivul neparticipării.

În conformitate cu art. 90 alin. (9) din Codul electoral al Republicii Moldova, „furnizorii de servicii media care nu participă la reflectarea alegerilor nu au dreptul de a plasa publicitate electorală contra plată.”

„Potrivit pct. 32 din Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea CEC 1137/2023, furnizorii de servicii media, care au notificat CA că nu participă la reflectarea alegerilor, „nu au dreptul să difuzeze programe cu caracter electoral, inclusiv de publicitate electorală, cu excepția știrilor de interes social general (tehnica votării, evenimente electorale relevante, participarea la vot, rezultatele alegerilor și altele asemenea), la rubrica specială și cu respectarea rigorilor prezentului regulament”, avertizează CA.