Nu mai este un secret că dezvoltarea unei rețele de aziluri de bătrâni, centre pentru copii cu dizabilități și chiar contractele făcute cu asistenții maternali sunt, în fond, afaceri private cu ajutor financiar de la stat. Frații Godei și cuplul Dumitra, de exemplu, s-a descoperit că făceau tot felul de șmecherii pentru bani. Iar banii veneau în mare parte de la stat, printr-o Hotărâre de Guvern.
Un lucru necesar s-a transformat, în unele cazuri, într-o activitate inumană și ticăloasă. Nu vrem să le facem un proces de intenție miniștrilor Gabriela Firea și Marius Budăi, dar nu putem trece cu vederea că, după ce s-a „închis” pandemia și s-au putut muta pacienții – bătrâni și bolnavi – de colo-colo, s-a pregătit și o hotărâre de guvern care să majoreze costurile de îngrijire a lor în unități de stat și private. Mai mult cel private au devenit beneficiare, fiindcă statul nu a investit în construcția de clădiri pentru cazurile sociale, mai ales pentru persoanele cu handicap neuro-psihic grav. Cu siguranță, acesta a fost unul dintre motivele serioase pentru care colegii din guvern și din partid le-au cerut să demisioneze.
Istoria unei hotărâri de guvern de care frații Godei au profitat în afacerea cu azilurile
Ultima modificare a standardelor de cost pentru serviciile sociale a dat-o Guvernul Ludovic Orban, în 27 mai 2020, prin HG 426/2020, publicată în Monitorul Oficial în 2 iulie 2020. Motivarea este următoarea:
„În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 80 alin. (3) teza I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 134 alin. (3) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare”.
Apoi, premierul Nicolae Ciucă și restul miniștrilor din domeniu au fost convinși să modifice normele, adică costurile alocate, la propunerea miniștrilor Familiei și Muncii, respectiv Gabriela Firea și Marius Budăi.
HG nr. 1.253 din 12 octombrie 2022, pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, a fost publicată în Monitorul Oficial din 20 octombrie 2022.
„În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre:
ARTICOL UNIC
Hotărârea Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 2 iunie 2020, se modifică după cum urmează:
1.Articolul 4 va avea următorul cuprins:
Standardul de cost este prevăzut în anexele nr. 1-4, după cum urmează:
- a) anexa nr. 1, pentru serviciile sociale destinate protecției și promovării drepturilor copilului;
- b) anexa nr. 2, pentru serviciile sociale destinate protecției și promovării drepturilor persoanelor adulte cu dizabilități;
- c) anexa nr. 3, pentru serviciile sociale destinate persoanelor vârstnice;
- d) anexa nr. 4, pentru serviciile sociale destinate prevenirii și combaterii violenței în familie.
- Articolul 6 va avea următorul cuprins:
În funcție de dinamica cheltuielilor ce compun standardele de cost prevăzute în anexele nr. 1-4, precum și de particularitățile în evoluție ale serviciilor sociale și de standardele de calitate aferente, prezenta hotărâre se modifică și se completează în mod corespunzător, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și, după caz, a Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.
Anexele nr. 1-5 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 la prezenta hotărâre”.
Hotărârea este semnată de prim-ministru Nicolae Ionel Ciucă și de miniștrii Gabriela Firea, Marius Constantin Budăi, Adrian Câciu și secretarul de stat Marian Țole pentru ministrul Dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.
Vom arăta și sumele modificate de la o HG la alta, dar este bine de știut conținutul HG din 2020, articolele cele mai importante care se referă la modul de finanțare.
Legea prevede și finanțări de la consiliile județene și locale, de la primării, dar și de la ONG-uri
HG 426 din 2020 prevede la articolele 2 și 3 modalitățile de finanțare. Aceste dispoziții se regăsesc și în HG din 2022, doar la bani s-a umblat în anexe.
Costurile pentru îngrijirea copiilor și bătrânilor cu nevoi speciale s-au modificat substanțial în proiectul miniștrilor Budăi și Firea. Sunt specificate, în anexe, ajutoarele financiare pe care le vor primi și centrele private, precum și cine va face aceste plăți.
„ART. 2
(2)Standardul de cost reprezintă costul normativ utilizat de autorităţile administraţiei publice locale în cadrul procesului de contractare a serviciilor sociale de la furnizorii privaţi.
(3) În cadrul procesului de contractare a serviciilor sociale de la furnizorii privaţi prevăzut la alin. (2), standardul de cost prevăzut la pct. 3 şi 4 din anexa nr. 1 va fi diminuat cu valoarea anuală a alocaţiei lunare de plasament acordată în baza prevederilor art. 128 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
În situaţia în care, datorită nevoilor specifice şi situaţiilor particulare ale beneficiarilor de servicii sociale, costurile necesare furnizării serviciului respectiv depăşesc nivelul prevăzut de standardul de cost, consiliile judeţene, consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi consiliile locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor alocă sumele necesare din venituri proprii sau din alte surse atrase, în condiţiile legii (n.r. ONG-uri și sponsori)”.
În general, din documentările făcute, primăriile alocau bani doar pentru persoanele îngrijite la domiciliu, după ce inițiau hotărâri de consiliu. Aici costurile erau mult mai mici. În 2020, suma anuală per bolnav era de 14.728 lei, iar în 2022 s-a majorat la 18.720 lei.
De la 13.370 euro anual, la aproape 17.000 de euro pentru un pacient cu handicap grav
În HG 426/2020 , promovată de cabinetul Ludovic Orban, cu Raluca Turcan la Ministerul Muncii, suma alocată anual pentru persoanele cu cel mai grav handicap, internate în centru, pleaca de la maximum 66.853 și ajungea la 14.728 lei pentru îngrijirea pacientului la domiciliu. Sumele sunt stabilite în funcție de gradul de handicap, timpul petrecut în centru și locul întreținerii bătrânului și sunt trecute în anexele hotărârilor. Întotdeauna în HG se precizează că din suma alocată 80% reprezintă cheltuieli cu personalul.
„ Cheltuielile de personal reprezintă maximum 80% din valoarea standardului de cost”. De aceea era simplu pentru cei care au administrat „caminele groazei” să treacă în acte personal fictiv, iar salariul angajatului inexistent să rămână în buzunarele lor. Controlul temeinic al funcționarilor de la Direcțiile de Asistență Socială (DGASPC), de la ITM, de la Agenția specializată și responsabilă a Ministerului Muncii era aproape inexistent, iar lucrul acesta se știa în întreaga rețea care se ocupa de îngrijirea bătrânilor, copiilor sau victimelor violenței domestice.
Hotărârea nr. 1253/2022 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale a venit cu anexe care au modificat substanțial sumele. Astfel, maximul anual de 66.853 lei (circa 13.370 euro) a ajuns la 84.488 lei (aproape 17.000 euro). Pentru patronii „căminelor groazei”, un plus de aproape 4.000 de euro pentru un bolnav neuro-psihic, adus de la Bălăceanca sau racolat din familii, reprezenta un venit frumos, în condițiile în care nu plătea personal angajat conform legii, așa cum susțin anchetatorii.