La ultimul termen de judecată, din procesul în care Călin Mitică, patronul firmei de reparații material rulant ”Remarul 16 Februarie”, din Cluj Napoca, este judecat la Tribunalul Cluj, pentru fapte de corupție s-a lăsat cu acuzații dure și dezvăluiri interesante. Călin Mitică i-a spus judecătorului că a fost arestat șase luni pentru o sumă de bani cu care nu are nicio legătură.
Răbufnirea lui Călin Mitică vine în contextul unui greu al industriei de reparații feroviare, Călin Grațian (foto), vicepreședinte al companiei Grandpet și președinte al Consiliului de Administrație al Reloc Craiova, a fost audiat ca martor în acest dosar. Mita despre care Călin Mitică susține că nu știe nimic, a fost dată de o altă societate comercială care face parte din grupul de firme unde martorul Călin Grațian, este angajat.
La termenul de vinerea trecută, din dosarul în care fostul director de la CFR Călători, Teodor Gavriș este acuzat de luare de mită, a fost audiat și Călin Grațian, șeful Reloc Craiova.
Dosarul arată fără dubiu că ancheta DNA Cluj lasă de dorit, fiind confundate mite și mituitori și societăți comerciale între ele. În plus, există o evidentă dublă măsură a DNA Cluj prin faptul că aceleași spețe, identice, au fost tratate diferit. Cazul este unul care trebuie predat la facultatea de drept, la capitolul ”așa nu”.
Procesul a început cu audierea lui Călin Grațian, unul dintre cei mai influenți oameni din industria reparațiilor de locomotive. La începutul procesului, Grațian a făcut o mare plecăciune în fața procurorului DNA, Daniel Ciumărnean, semn că cei doi se cunosc chiar bine.
Motoarele CFR reparate de o firmă cu zero angajați
Audiat ca martor, Călin Grațian a adoptat celebra tactică ”nu știu, nu cunosc”, atunci când a venit vorba despre el și despre societatea pe care o reprezintă. Președintele CA al Reloc Craiova a spus că el a făcut un autodenunț la DNA Cluj, cu privire la o așa zisă presiune făcută de directorul CFR Călători, Teodor Gavriș. La aproape toate întrebările puse de judecător, celebrul magistrat Georgiana Fărcaș Hîngan, multe și pertinente, Călin Grațian a spus că fie că ”nu cunoaște”, fie că ”nu își amintește”.
Călin Grațian a explicat că a fost presat ”indirect”, de Teodor Gravriș, să îi acorde acestuia serviciu de reparații a motoarelor Volvo și acutiile de viteză Allison, de pe automotoarele de tip AM700, ale CFR Călători, care au fost reparate la Reloc Craiova. Firma despre care Călin Grațian vorbește se numește ”Rev Blue Power SRL și controlată indirect chiar de directorul CFR Călători, Teodor Gavriș. Cel puțin acest lucru rezultă din depoziția de martor dată de Grațian.
Întrebat de judecător de ce a fost de acord ca motoarele și cutiile de viteză si fie reparate de către o societatea fără experiență, și nu de reprezentanta Volvo România, Călin Grațian a răspuns. ”În cursul deselor deplasări la București, (Teodor Gavriș - fost director în cadrul CFR Călători) i-a spus domnului Săftoiu (fostul director comercial al Reloc SA) că ar fi bine să încheiem un contract cu firma Rev Blue Power, apropiată lui (de Teodor Gravriș). Prin urmare, dl. Săftoiu mi-a spus că este indicat să accept o astfel de colaborare”, a spus Grațian.
În concluzie, societatea Reloc a câștigat o licitație organizată de CFR Călători, pentru repararea unor trenuri, cu motoare Volvo și cutii de viteză Allison. De reaparția acestor motoare și cutii de viteză, s-a ocupat societatea Rev Blue Power, controlată de Teodor Gravriș, director în cadrul CFR Călători. Suma contractului a fost de 200.000 de lei, banii fiind achitați integral. La audieri, Călin Grațian a mai spus că aceste așa zise reparații au fost de proastă calitate, multe dintre piese nici măcar nu erau înlocuite iar pentru că aceste trenuri trebuiau predate la CFR, Reloc Craiova a cheltuit alți bani pentru reparații de calitate efectuate la firma din Brașov, reprezentantul autorizat Volvo.
Întrebat dacă banii erau mită pentru Gavriș sau un contract real între două societăți, șeful de la Reloc SA a spus că ”banii au fost plătiți pentru lucrări foarte slabe calitativ”, excluzând din start cuvântul mită. ”Tot ce s-a întâmplat la Reloc Craiova îmi asum”, a mai spus Grațian.
Procurorul DNA prezent în sala de judecată a afirmat că societatea Blue Rev Power nu avea niciun angajat.
Dubla măsură pentru Remarul 16 Februarie
Patronul de la Remarul 16 Februarie Cluj, Călin Mitică a fost acuzat de DNA că a colaborat cu o altă firmă reprezentată de Teodor Gavriș, și anume Tevpag Plan SRL. În proces, Călin Mitică a demonstrat că firma chiar a livrat piese pentru reparația unor automotoare ale CFR Călători, în cadrul unei licitații câștigate de Remarul 16 Februarie Cluj.
Cu alte cuvinte, pentru Călin Mitică, DNA Cluj a dispus trimiterea în judecată pentru că a considerat că relația cu Tevpag Plan SRL este una care face obiectul de dare și luare de mită, dar pentru Călin Grațian, care a conform spuselor lui a fost ”presat” să colaboreze cu altă firmă controlată de directorul CFR Călători, nu. În cazul lui Grațian s-a dispus clasare pentru infracțiunea de dare de mită.
Mita care nu a dat-o
Patronul firmei Remarul 16 Februarie Cluj a declarat că a fost arestat pentru o mită care nu există. În primele documente de la dosar, procurorul Daniel Ciumărnean de la DNA Cluj a scris negru pe alb că societatea condusă de Călin Mitică a dat o mită de 73.386 lei, către firma Tevpag Plan.
Factura invocată de DNA, trecută cu număr și dată, arată în schimb că banii ar fi fost plătiți de Remarul SA Pașcani, o altă societate, cu alt cod de identificare fiscală, care se află în grupul de firme patronate de Gruia Stoica, șeful direct al lui Călin Grațian. Procurorul DNA Cluj a confundat Remarul 16 Februarie cu Remarul SA Pașcani.
Vizibil pus în încurcătură, procurorul Ciumărnean a precizat în timpul procesului că în acest caz, este deschis un alt dosar penal pentru dare de mită pentru firma din Pașcani. DNA Cluj a retras această acuzație adusă lui Călin Mitică. ”Dar pentru această acuzație eu am stat arestat șase luni”, a strigat omul de afaceri din Cluj.