Editura Evenimentul si Capital

Calea ferată, o colecţie de fier vechi la mâna hoţilor

4b560c6a847e000f1ac04184e901d18d
Autor: | | 22 Comentarii | 0 Vizualizari

Autorităţile nu găsesc leacul pentru evitarea accidentelor de tipul celor din Dolj şi Cluj.

Câteva şuruburi desfăcute au fost la un pas de a provoca o tragedie feroviară. Acceleratul Timişoara - Bucureşti a deraiat duminică noaptea, în dreptul localităţii doljene Cârcea, şi a provocat rănirea a 15 persoane. Sunt suspectate mai multe persoane, între care şi un angajat CFR, despre care se spunea, într-o primă fază, că ar avea probleme psihice şi că şi-ar fi pierdut locul de muncă. „Este clar că nu sunt probleme la locomotivă sau la vagoane, pentru că au deraiat toate, nu locomotiva sau ultimul vagon, spre exemplu”, preciza, ieri-dimineaţă, Constantin Axinia, subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor. Câteva ore mai târziu, reprezentanţii Parchetului au făcut primele declaraţii cu privire la posibila cauză a producerii accidentului. „Cu certitudine şuruburile de la calea ferată au fost dislocate şi le-am găsit alături, ceea ce ne duce la ipoteza că infractorii au început să «opereze» înainte de a trece marfarul care a precedat trenul de călători. Activitatea infracţională a continuat apoi până la trecerea acceleratului. Nu putem exclude nicio pistă”, a declarat prim-procurorul Parchetului Curţii de Apel Craiova, Elisabeta Drăguţ. La rândul său, adjunctul acesteia, Aurel Băjenaru, a precizat că ultimele lucrări la tronsul de cale ferată unde s-a petrecut accidentul feroviar au fost executate în urmă cu patru-cinci ani, ultima verificare având loc duminică, în jurul orei 11.00. În cursul după-amiezii de ieri, un alt tren, încărcat cu produse petroliere, a deraiat la intrarea într-un tunel dintre localităţile Boju şi Valea Florilor, din judeţul Cluj. Şase vagoane s-au răsturnat într-o râpă, iar al şaptelea a ajuns de partea cealaltă a căii ferate. Din vagoane s-a scurs motorină, însă reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Cluj afirmau că nu există un pericol major. PANICA, MINUT CU MINUT Reporter-călător în trenul groazei Andrei Udişteanu Nimic nu anunţa haosul ce urma să se producă pe Acceleratul 1692. Nici nu trecuseră zece minute de când trenul plecase din gara Craiova, iar pasagerii – bătrâni, copii, tineri – dormeau sub luminile de veghe şi în ritmul monoton al vagoanelor care se târau cu viteza de 100 de kilometri pe oră în drumul lor către Bucureşti. Apoi s-a simţit o frână bruscă şi s-au auzit o bubuitură puternică, un scrâşnet de roţi şi toate bagajele au căzut peste călătorii adormiţi. „Şi, în secunda doi am fost pe jos!”, povesteşte pentru EVZ Carmina Brânzei, reporter al postului de radio Europa FM, ce se afla în tren la momentul deraierii trenului. „Persoanele din faţa mea au căzut peste mine, suportul metalic de la bec s-a desprins şi a căzut peste noi. Toată lumea zbiera, toată lumea a panicat”, spune aceasta. Haosul, pe frânturi În astfel de momente nu mai reţii decât frânturi. Reţii oameni gândind cu voce tare că mai bine mor decât să ardă de vii, reţii copii plângând, reţii oameni în toată firea tremurând. Şi apoi faci un bilanţ: vagonul în care se afla reporterul, cel de-al doilea, a fost trântit cu totul la pământ, primul vagon s-a înclinat doar pe-o parte, al treilea s-a pus de-a curmezişul şinelor. Detalii ce pot părea uşor tehnice în astfel de momente. Reţii că s-au gândit toţi că sunt scăpaţi odată ce vor începe să iasă afară din vagoane. Criza însă nu avea să se sfârşească odată cu asta. „Panica a fost în momentul din momentul în care s-a produs accidentul şi până ne-am văzut afară. Dacă începusem să ne calmăm puţin şi să ieşim în mod civilizat, cineva ne-a anunţat că este o prăpastie şi s-ar putea să ne rostogolim, moment în care toată lumea a început din nou să zbiere şi să se împingă...”, povesteşte reporterul. În toată busculada asta, călătorii s-au împins către o ieşire, către aer. S-au gândit că au scăpat. Au găsit însă uşa blocată. „A trebuit să ieşim pe undeva pe sub tren, unde era spart. Am ieşit printre fiare. Vagonul era înclinat. Am mers cu un picior pe geamuri, cu un picior pe culoar. Călcam pe bagaje, lumea se împingea”, a povestit Carmina. Ce a uimit-o a fost că toată lumea a încercat cumva, în toată tevatură asta, să-l ajute pe cel de lângă el. La urma urmelor, erau singuri acolo, în câmp. S-au întors inclusiv după un pui de găină uitat de o fetiţă într-o cutie, în compartiment. „Cei mai mulţi au încercat să ajute. Când am ieşit, în sfârşit, am văzut o femeie cum vroia să-i dea bani unui bărbat, spunea că i-a salvat viaţa”, spune Carmina. Noaptea în câmp Apoi a urmat aşteptarea, în noapte, în câmp. Jandarmii au sosit abia după o oră, spune Carmina. O bătrână era încă bolcată în primul vagon – avea o proteză la picior şi nu se putea mişca. Au scos-o forţele de ordine. Ambulanţa era la un kilometru, au mers pe câmp către ea. Mulţi s-au grăbit. Unei femei în vârstă i s-a făcut rău şi nimeni, în afară de Carmina, n-a mai avut timp s-o aştepte. „Mergeam pe unde ne-au zis jandarmii, prin gropi, prin boscheţi. Femeia asta fusesă lăsată în urmă de o prietenă. Spunea s-o lăsăm, că ea vrea să moară, era speriată. Am strigat acolo, în câmp, să vină cineva. Ne-au ajutat doi poliţişti care se rătăciseră şi ei pe acolo. Apoi am fost duşi la autobuze”, spune reporterul. Au ajuns la Bucureşti în şapte ore. „Acum sunt bine. Am vânătăi pe mâini, pe picioare, am o lovitură la spate. Sunt mulţumită că am ieşit cu viaţă şi că m-am ales doar cu asta. Dacă este cineva vinovat, nu pot să spun decât că autorităţile trebuie să-l pedepsească. Deşi numai un om cu probleme psihice ar fi putut pune în pericol viaţa a 300 de oameni”, mai spune, pentru EVZ, Carmina Brânzei. SIGURANŢA PASAGERILOR, RĂTĂCITĂ PRIN SERTARE Guvernul a ignorat proiectul care ar fi limitat furturile Reprezentanţii centrelor de colectare a fierului vechi n-au de ce să-şi facă prea multe griji dacă sunt prinşi cu materiale provenite din infrastructura feroviară: guvernul a uitat să aprobe un act menit să prevină furturile de acest gen. Mai exact, un proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Transporturilor la sfârşitul anului trecut, care prevedea interzicerea achiziţionării de deşeuri industriale, provenite de la căile ferate şi din trenuri. Proiectul nu a primit nici până acum avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Afacerilor Externe. Asta, în ciuda faptului că firmele de colectare a fierului vechi au mai avut, în anii 2002-2003, o interdicţie de a achiziţiona materiale provenite din infrastructura feroviară, după care au primit din nou undă verde. Potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordonanţă de urgenţă, numărul furturilor e în creştere: dacă în 2007 au fost 562, în 2008 s-a ajuns la 718 astfel de fapte. „Valoarea totală a pagubelor a crescut, anul trecut, faţă de 2007, de la 1,29 de milioane, la 4,6 milioane de lei. Utilizarea fondurilor pentru înlocuirea echipamentelor sustrase reduce posibilităţile de întreţinere corespunzătoare şi de modernizare a infrastructurii feroviare”, se precizează în document. Cel mai des dispare material mărunt de cale ferată, apoi şine, contraşine, eclise metalice, cabluri de semnalizare şi telecomunicaţii. Întrebat ce s-a întâmplat cu ordonanţa, subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, ne-a explicat că au intervenit o serie de neînţelegeri la nivel înalt. „Ministerul Finanţelor, Departamentul de export din cadrul Ministerul Afacerilor Externe şi Asociaţia colectorilor de fier vechi nu au fost de acord cu această ordonanţă, aşa că nu s-a mai aprobat. În curând însă, o să o reluăm în discuţie actul normativ şi îl vom duce în guvern”, a precizat Axinia. Pe de altă parte, firmele de colectare a fierului vechi din judeţul Dolj - acolo unde s-a petrecut accidentul - au ieşit în acest an basma curată la controalele efectuate de poliţişti. În toată ţara au fost 1.134 de asemenea verificări, în urma cărora au fost date 73 de amenzi, în valoare totală de 91.500 de lei şi au fost constatate 227 de infracţiuni comise de angajaţii acestor societăţi, care uită frecvent să declare componentele de cale ferată cumpărate de la persoane fizice. ‚‚Din păcate, pot fi pedepsiţi doar pentru evaziune fiscală, fals sau uz de fals’’, spun surse din rândul anchetatorilor. O reţea ce „intră la apă” În aceste condiţii, infrastructura feroviară a ajuns într-o stare deplorabilă. Conform datelor CFR, lungimea totală a reţelei s-a micşorat cu câţiva zeci de kilometri pe an. La finele lui 2007, peste un sfert din reţeaua de cale ferată avea termen scadent la reparaţii capitale. Mai mult, mare parte din numărul total de poduri şi podeţe (18.170) au durata de viaţă expirată. Mai mult, din datele CFR reiese că 209 poduri şi podeţe au nevoie de re facere integrală, iar peste 1.100 - de reparaţie în primă urgenţă. O situaţie similară se înregistrează şi în ceea ce priveşte tunelurile. Adică, 67 din cele 170 de tuneluri au nevoie urgentă de reparaţii capitale. „Pe întreaga reţea de cale ferată există 1.054 de puncte periculoase, dintre care 319 sunt de categoria I (cele mai periculoase), iar 19 din acestea se află pe linii magistrale şi principale”, se arată într-un document al CFR SA. Tot aici se menţionează că în anul 2007 s-au produs circa 20.000 de deranjamente la instalaţiile de semnalizare şi electrificare. Stării precare a infrastructurii feroviare i se adaugă şi datoriile, mai ales către furnizorii de energie. La finele primului semestru al anului, compania avea de achitat peste 1,27 miliarde lei la societăţiile de distribuţie a e lectricităţii. Autorităţile au încercat diverse metode pentru achitarea datoriilor, dar a fost în zadar, întrucât majoritatea veniturilor au fost alocate pentru salarii. Acum însă, nici lefurile angajaţilor nu mai pot fi achitate, iar în prezent se pregăteşte disponibilizarea a peste 1.000 dintre ei. Acestora li se vor alătură încă 1.500 de persoane de la CFR Călători şi alte 7.000-8.000 de angajaţi de la CFR Marfă. O altă piatră care atârnă de „gâtul” companiilor din sectorul feroviar este datoria către stat. Peste 800 de milioane de lei avea de plătit numai CFR SA. (Ciprian Mailat, Antoaneta Etves) TRAGEDIA DIN ACCELERATUL 1661 Ucisă pentru câteva şuruburi O fată de 17 ani a murit, iar alţi patru călători au fost răniţi, în mai anul trecut, într-un accident provocat tot de hoţii de componente de cale ferată. Cu toate că accidentul a fost unul dintre cele mai grave petrecute pe şine în ultimul deceniu, autorii furtului nu au fost identificaţi nici până astăzi. Macazul n-a funcţionat Povestea e simplă şi dureroasă. Acceleratul 1661 plecase din Bucureşti cu destinaţia Iaşi. La ora 16.57, când trenul trecea prin dreptul localităţii prahovene Valea Călugărească, un macaz nu a funcţionat, iar trenul a deraiat. O şină desprinsă a pătruns prin podeaua primului vagon, apoi prin banchetă şi a omorât o elevă din Focşani. Ca o ironie a sorţii, fata era fiica unui angajat al CFR. Săptămânile următoare, s-au făcut simulări, a fost chestionat personalul implicat în accident, s-au făcut expertize. În urma anchetei, ale cărei concluzii au fost publicate în iunie 2008, s-a stabilit că accidentul a fost cauzat de un furt. Fuseseră sustrase şuruburile şi piuliţele de prindere ale macazului, după cum preciza preşe dintele comisiei de investigare a accidentului, Laurenţiu Dumitru, într-o conferinţă de presă. „Accidentul a fost provocat de desfacerea voluntară a acestor elemente, astfel încât macazul nu a mai putut realiza una dintre cele trei operaţiuni de aşezare. Piesele au fost sustrase de către o persoană necunoscută, dar au fost găsite desfăcute de către organele de cercetare”, spunea Dumitru. Calea ferată fusese verificată în acea dimineaţă, însă nu fuseseră constatate defecţiuni sau piese lipsă. Revizorul care a făcut verificarea n-a fost sancţionat întrucât, potrivit oficialului - „şi-a îndeplinit atribuţiile de serviciu”.

Iubitul Elenei Udrea il face PRAF pe Ilie Nastase! Adrian Alexandrov a izbucnit DUR: Si-a pierdut mintile!

Pagina 1 din 2


Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI