Un bucureştean bugetar care nu mai poate plăti ratele la maşină spune că firma de leasing nu doreşte să-i prelungească perioada de achitare a ratelor.
Marin Cămăraşu are 50 de ani şi este poliţist. Pentru că veniturile i-au scăzut, a făcut o cerere la firma de la care luase în leasing două maşini să-i facă o reeşalonare a ratelor pentru a-şi permite să le achite până la capăt.
Bărbatul reclamă însă că nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu compania de leasing, care l-a dat deja pe mâna recuperatorilor pentru întârzieri la plata ratelor. Pe de altă parte, oficialii firmei acuzate, Impuls Leasing, susţin că pentru a reeşalona plăţile, clientul trebuie să aducă giranţi, ceea ce a refuzat să facă.
"La achiziţia maşinii au cerut doar buletinul"
În iulie 2007, bărbatul a făcut un contract cu firma Impuls Leasing pentru un Renault Symbol, iar în decembrie încă unul. Aproximativ doi ani nu a avut probleme cu plata, însă din vara lui 2009 a solicitat o reeşalonare a ratelor pentru că nu mai putea plăti.
"Fiind bugetari, am ajuns să fim afectaţi de criză în 2009 şi am apelat la Impuls Leasing să îmi acorde o reeşalonare. Mi-au spus că, dacă ajungem cu plata la zi, se aprobă cererea. Am adus actele necesare, adeverinţă de salariu, fişă fiscală, am achitat suma restantă, însă mi s-a refuzat cererea pe motiv că trebuie să aducem giranţi, deşi la achiziţie ne-a trebuit doar buletinul şi o cerere completată la dealer. Ei preferă să îmi ia maşina decât să mă ajute să pot plăti ratele", povesteşte supărat bărbatul.
În plus, de curând a fost contactat de recuperatori, care i-au cerut să achite 3.900 de lei până pe 24 septembrie pentru a nu-i lua maşina, sumă din care bărbatul a plătit 3.000 de lei .
Soluţia firmei: clientul să aducă giranţi rude de gradul 1
Reprezentanţii Impuls Leasing susţin însă că există norme care spun că pentru o reeşalonare a plăţilor clientul trebuie să aducă garanţii sau giranţi dacă nu se încadrează în anumiţi parametri ai cheltuielilor şi veniturilor.
"Începând cu vara anului 2008, conform normelor BNR cărora se supune şi Impuls Leasing România, orice contract nou-semnat şi orice reeşalonare de contracte existente trebuie să îndeplinească condiţia conform căreia angajamentele totale de plată lunară ale solicitantului trebuie să reprezinte cel mult 35% din veniturile lunare nete ale solicitantului. În cazul în care clientul nu se încadrează în acest procent, există posibilitatea de a aduce giranţi, rude de gradul unu. Astfel, în cazul reeşalonărilor pentru contracte semnate înainte de intrarea în vigoare a respectivei norme, dacă clientul nu îndeplineşte condiţiile din norma BNR se solicită aducerea de garanţii suplimentare, printre care şi giranţii", detaliează Alexandra Ţolescu, PR&Marketing Manager Impuls Leasing.
SFATUL AVOCATULUI
"Faceţi refinanţare la o altă firmă"
Reprezentanţii Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC) îi recomandă bărbatului căruia i s-a refuzat reeşalonarea ca, în cazul în care nu este posibil să ajungă la o înţelegere cu firma de leasing, să se gândească la o refinanţare a leasingului la o altă firmă de specialitate.
"În orice caz, ar fi bine să luaţi legătura şi cu un avocat specializat care ar putea să vă sprijine în stoparea procedurii de recuperare", vă recomandă Mihai Tititchi, şef Serviciu juridic al APC România.
Pe de altă parte, oficialii de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă clientului să facă o plângere la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului din Bucureşti, la care să ataşeze copii după documentele emise sau încheiate cu firma de leasing.
Citiţi şi:
- Dezbatere evz.ro. Lucian Filip, director Omniasig: Ca şi pensionarii, bugetarii vor beneficia de avantaje la CASCO