Bruxelles - Strasbourg, euro-navetă de 300.000.000 €

Cele 48 de zile pe care trebuie să le petreacă la Strasbourg - unde se află sediul oficial al Parlamentului European - sunt un coşmar pentru europarlamentarii români.

Legătura Bucureşti-Strasbourg presupune ore întregi petrecute prin aeroporturi de tranzit, hotelurile sunt supraaglomerate şi proaste, iar restaurantele sunt scumpe. Europarlamentarii s-au săturat de celebra şi omniprezenta choucroute alsaciană - varză călită - şi cred că este cu totul exagerat ca, anual, contribuabilii europeni să plătească 300 de milioane de euro pe naveta Bruxelles-Strasbourg a Parlamentului European. Aventuri la castel Din cauză că, în perioada sesiunilor plenului Parlamentului European, la hotelurile din oraş nu se mai găsesc locuri, europarlamentarii şi stafful lor se cazează pe unde pot: pe un vapor de croazieră, întrun castel vechi sau în Germania învecinată. Cei care au stat la castel, de exemplu, aveau baia pe hol, dar erau încântaţi, întrucât în clădire erau cazate şi nişte studente. Un europarlamentar s-a stabilit, în această sesiune, în Germania - „mâncarea e mult mai bună şi e mai ieftin“ -, dar s-a trezit că nu are cu ce să ajungă la sediul parlamentului.

A fost nevoie de o cerere specială la unul dintre chestorii instituţiei pentru ca o maşină să se deplaseze zilnic circa 30 de kilometri, dus, şi alţi 30 de km, la întoarcere. Drumul cu avionul este o altă problemă: majoritatea celor care vin de la Bucureşti zboară la Frankfurt, după care, până la Strasbourg, petrec peste trei ore înghesuiţi într-un autocar învechit. Până anul trecut exista o cursă directă Bucureşti-Strasbourg, dar Romavia a desfiinţat-o. Franţa nu renunţă la sediul din Strasbourg Europarlamentarul PDL Rareş Niculescu crede că este deplasat să se plătească anual 300 de milioane de euro de către cetăţenii UE pentru ca el şi colegii săi să se plimbe între Bruxelles şi Strasbourg. Franţa are ambiţia de a menţine pe teritoriul ei sediul oficial al Parlamentului European, iar preşedintele Sarkozy tocmai a declarat că nu intenţionează să renunţe la această prevedere, înscrisă într-unul dintre tratatele UE.

Nu mai puţin de 1,2 milioane de contribuabili europeni au semnat o petiţie în care cer abandonarea sediului din Strasbourg. Comisia de petiţii a Parlamentului European nu ştie cum să rezolve această chestiune sensibilă. Potrivit lui Rareş Niculescu, joi seara sau vineri dimineaţa, la sfâr- şitul plenului, cele trei clădiri imense din Strasbourg se golesc, iar holurile sunt pline de cufere metalice, de tip militar, umplute cu documente.   Şase camioane cu remorci - pline cu documente, dar unii consilieri enervaţi de preţurile mari din Franţa îşi transportă pe această cale şi apa minerală - fac naveta între Bruxelles şi Strasbourg, de fiecare dată când are loc o sesiune în plen, adică de 12 ori pe an.