Televiziunea digitala lupta cu toate armele si pune la bataie investitii in productii proprii.
Boom a incercat in urma cu un an sa patrunda pe piata serviciilor de televiziune digitala DTH (direct to home). 10 canale proprii, in afara de clasicele canale pe care abonatii le pot primi de la orice furnizor de televiziune prin cablu, si pachete promotionale de sport, divertisment sau filme.
Acestea au fost principalele „arme Boom”. Totusi, campaniile publicitare si noutatea pe care o aduce compania - emisiuni si canale proprii - nu au atras timp de un an decat aproximativ 30.000 de abonati, pe care Boom incearca sa-i inmulteasca pana la sfarsitul anului pana la 100.000.
„Acum, compania incearca sa mai castige clienti printr-o noua campanie publicitara care sa le explice clientilor de ce Boom este diferit si ca Boom Sport One nu este un pachet care include canalele de sport de baza, ci un canal propriu al Boom, cu stiri proprii si cu o emisiune gandita de oameni cu experienta in televiziune”, ne-a explicat Ionut Bodea, directorul de marketing al companiei.
Oficialii Boom sunt constienti insa ca au pierdut deja teren in fata unor furnizori de televiziune prin extrasatelit precum Digi TV, divizie a RCS&RDS, sau Dolce, oferta operatorului de telefonie fixa Romtelecom.
Sportul aduce clienti
„Camera cu frigidere” - cum ii spun angajatii Boom - adica o incapere foarte racoroasa unde sunt stocate cel putin 10.000 de filme pe suport digital, doua camere cu pereti alcatuiti din zeci de monitoare unde 24 de ore din 24 trebuie sa fie cineva care sa urmareasca transmisia si departamentul de „Content”, „de unde vin ideile”.
La prima vedere, un sediu normal, unde peste 150 de angajati urmaresc zilnic ca transmisia canalelor sa fie de cea mai buna calitate. „Sunt oameni cu zeci de ani in spate de televiziune si regie. Raman aici pentru ca au echipamente moderne si pentru ca le dam bani mai multi”, explica Bogdan Chiritoiu, seful Departamentului Content, cel care decide ce vede telespectatorul prin extrasatelit.
La capatul celor doua culoare circulare insa, cativa tineri lucreaza zi de zi ca intr-o redactie. „Canalul nostru propriu ne-a adus mai mult de 60% dintre clienti. Diferenta dintre celelalte canale de sport si Boom Sport One este ca incercam sa avem si fotbal, si extra-fotbal in mod echilibrat”, spune Bodea.
Cel mai ambitios proiect al celor de la Boom este insa, dupa cum sustin cei din conducere, singura emisiune realizata in Romania de un furnizor de televiziune prin extrasatelit. In sediul Boom, nu este spatiu pentru un studio. Dar, in fiecare zi, de luni pana joi, intr-un studio la cativa kilometri, singura femeie agent FIFA din Romania, Ana Maria Prodan, modereaza un talk-show sportiv realizat de oameni care au in spate zeci de ani de jurnalism sportiv, „Arta Football”.
„Astazi nu avem fotbal, avem rugby”, spune Ana Maria, in timp ce se pregatea pentru emisiune. Repeta cateva idei, cateva replici. „Ideea e tocmai ca nu e nimic programat, sunt doar cateva replici de inceput, in rest eu zic ca ma descurc sa tin pasul cu invitatii, pentru ca e o emisiune in direct”, tine sa precizeze moderatoarea.
Se lupta cu greii Reteta Boom nu a reusit insa sa doboare metodele prin care liderul de pe piata, compania RCS&RDS, prin intermediul serviciului Digi TV, a atras peste 500.000 de clienti. Si Dolce, serviciul operatorului de telefonie fixa Romtelecom, a reusit in mai putin de sase luni sa aduca peste 200.000.
Seful Boom pe Romania, Amit Levin, crede ca intrarea mai greoaie pe piata din Romania este cauzata de faptul ca aici oamenii sunt obisnuiti cu cele cateva canale de baza, si atat. „In Statele Unite, oamenii vor canale platite, dupa gustul fiecaruia”, spune Amit Levin.
Avantajele televiziunii prinextrasatelit sunt recunoscute si de furnizorii traditionali prin cablu: calitate mai buna a receptiei si mai multe canale. Totusi, si dezavantajele pot fi pe masura: transmisia poate fi ecranata usor chiar si de o pasare care-si face un cuib in „antena-farfurie” de pe bloc. Preturile pentru pachetele oferite de Boom ajung pana la 18,99 euro fara TVA.
IDEE
Afacere de 100 de milioane de euro Boom a ajuns in Romania in mai 2006. „Rationamentul unui astfel de serviciu era unul simplu: oamenii vor ceva mai bun, iar televiziunea digitala inseamna calitate mai buna”, spune directorul Boom, Amit Levin. Acesta a lucrat inainte sa ajunga in Romania pentru proiecte similare din Polonia si Israel.
„Diferenta dintre televiziunea de acolo si cea de aici este ca ei incearca sa ofere divertisment, emisiuni bune, filme, aici este „o vorbareala” continua, numai talk-show-uri. In plus, aici aproape toata lumea se invarte in jurul pretului, dar consumatorii sunt in schimbare”, considera Amit Levin.
Din mai 2006 pana in mai 2009, 100 de milioane de euro vor fi investiti in imbunatatirea serviciilor Boom. „In domeniul acesta serviciile trebuie mereu updatate. Amortizarea investitiei initiale se va produce in 5-6 ani”, incheie seful Boom.