Boicot pe alegeri și referendum. 73 de posturi radio-tv din Republica Moldova nu vor să reflecte campania electorală

Consiliul Audiovizualului/ Sursa foto: audiovizual.md

Republica Moldova. Consiliul Audiovizualului (CA) a recepționat 64 de notificări pentru 73 de posturi radio și tv privind neparticiparea la reflectarea scrutinelor din 20 octombrie. Dintre acestea, doar două televiziuni au acoperire locală.

Fără obligații, dar și fără dreptul de a primi bani

Consiliul Audiovizualului anunță că 31 de posturi tv și 42 de posturi radio nu vor reflecta alegerile pentru funcția de președinte al Republicii Moldova și referendumul republican constituțional.

Printre acestea, postul public Moldova 2, 7 TV, Accent TV, One TV și Vocea Basarabiei. Unele dintre posturile TV menționate au jurnale de știri în grila lor de emisie. Doar două dintre ele sunt locale, celelalte având o acoperire națională.

Furnizorii de servicii media audiovizuale urmează să publice pe pagina lor web oficială un anunț, în care vor informa publicul despre neparticiparea la reflectarea alegerilor și despre motivul neparticipării.

În conformitate cu art. 90 alin. (9) din Codul electoral al Republicii Moldova, „furnizorii de servicii media care nu participă la reflectarea alegerilor nu au dreptul de a plasa publicitate electorală contra plată.”

„Potrivit pct. 32 din Regulamentul privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat prin hotărârea CEC 1137/2023, furnizorii de servicii media, care au notificat CA că nu participă la reflectarea alegerilor, „nu au dreptul să difuzeze programe cu caracter electoral, inclusiv de publicitate electorală, cu excepția știrilor de interes social general (tehnica votării, evenimente electorale relevante, participarea la vot, rezultatele alegerilor și altele asemenea), la rubrica specială și cu respectarea rigorilor prezentului regulament”, avertizează CA.

Alegeri Republica Moldova. Sursa foto: cec.md

Luați la ochi și de CEC

Pe 1 august a fost dat startul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale si referendumul republican. Comisia Electorală Centrală a avertizat difuzorii de publicitate despre necesitatea prezentării declarațiilor de intenție. Totodată, aceștia urmau să prezinte, până pe 8 august, prețurile medii pentru spațiile de publicitate, aplicate în ultimele 6 luni.

„Ulterior, difuzorii de publicitate vor prezenta săptămânal informațiile privind veniturile obținute din publicitatea politică/electorală a fiecărui grup de inițiativă”, a concretizat CEC.

Partidele cu cele mai mari bugete pentru publicitate electorală

În cadrul alegerilor locale generale din 5 noiembrie 2023, cele mai mari venituri, dar și cheltuieli, au fost înregistrate de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS). Este vorba despre aproximativ 10 milioane de lei la ambele capitole. Concluzia se cuprinde într-un raport al Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT.

PAS este urmat în clasament de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), cu aproape 6 milioane de lei venituri. Un milion nu a fost valorificat. Urmează în top Partidul Nostru, care a raportat venituri de peste 1,8 milioane lei, bani pe care i-a cheltuit în totalitate.

PAS a cheltuit puțin peste 3 milioane de lei pentru producerea și difuzarea spoturilor publicitare. Pentru materialele promoționale – aproximativ 4 milioane de lei.

Și PSRM nu a rămas în urmă la cheltuielile pentru materiale promoționale. Pentru producerea și difuzarea spoturilor publicitare a pus deoparte sume de 5 ori mai mici.