Blocati 11 ore pe Otopeni

Wizz Air si-a tinut pasagerii pe aeroport pana la inlocuirea unei aeronave defecte.

Ieri-dimineata, la ora 6.13, ora programata pentru zborul Bucuresti-Budapesta, 77 de pasageri erau imbarcati intr-un Airbus A 320 al companiei aeriene low cost Wizz Air. Chiar inainte de ridicarea de pe pista, unul dintre motoarele aparatului a luat foc, iar pasagerii au fost evacuati din avion.

Timp de 11 ore, cei 77 de calatori au fost „cazati” in aeroport, fara mancare sau despagubiri. „O echipa tehnica investigheaza in acest moment cauzele care au generat acest incident.

Pasagerii cursei vor fi imbarcati intr-o alta aeronava Wizz Air, zborul acestora catre Budapesta fiind amanat cu 11 ore”, a declarat, intr-un comunicat, directorul de comunicare al Wizz Air, Natasa Kazmer. Un alt avion pus la dispozitia calatorilor a decolat de pe Aeroportul Otopeni in jurul orei 17.00 si a ajuns la Budapesta la 17.50, ora Ungariei.

„Pasagerii au fost debarcati si au ramas foarte putin pe pista, iar aeronava a fost tractata la o alta pozitie, chiar dupa ce incendiul a fost stins, astfel ca nu a avut timp sa afecteze alte zboruri”, ne-a declarat directorul de marketing al Aeroportului „Henri Coanda”, Valentin Iordache. Acesta a recunoscut insa ca programul a fost oarecum afectat, iar unele curse au avut ieri intarzieri de 2-3 minute.

Potrivit unor angajati ai unor companii aeriene, intarzieri si aglomeratie sunt lucruri la ordinea zilei pe Otopeni, de cand au fost transferate aici si zborurile low cost. „Aeroportul nu poate sa faca fata tuturor zborurilor. Sunt intarzieri si de 30 de minute, iar in timpul controlului bagajelor aparatele se defecteaza din cinci in cinci minute, lucru care nu se intampla pana acum o luna”, ne-au spus sursele citate. 

Riscul calatorilor

Astfel de incidente neplacute pot aparea atat in cazul companiilor low cost, cat si in cazul operatorilor traditionali, pentru ca ambele categorii de companii trebuie sa respecte aceleasi standarde de securitate.

Cu toate acestea, cele mai frecvente incidente au fost inregistrate de companii care ofera bilete cu costuri reduse, poate si din cauza ca reprezentantii acestor companii aleg uneori sa cumpere aeronave second-hand. In fruntea ghinionistilor se afla operatorul aerian autohton Blue Air.

Cel mai recent incident a fost intarzierea de cateva ore a unei curse pe ruta Arad-Bucuresti din cauza ca nava nu avea echipamente pentru aterizare pe timp de ceata. Alt incident cu care s-au confruntat a fost amanarea decolarii unui avion spre Lyon, dupa ce o pasare a intrat intr-unul dintre motoare.

Tot ieri, un avion venit miercuri dupa-amiaza din orasul german Stuttgart, cu destinatia Oradea, a fost inlocuit la Timisoara, unde avea escala, din cauza unor probleme la sistemul electric.

Bilete mai ieftine sau confort - acestea sunt cele doua variante intre care trebuie sa aleaga calatorii

Companiile low cost au inceput in ultima vreme sa fure tot mai multi dintre clientii companiilor de linie traditionale. Preturile de cateva ori mai mici pentru biletele de calatorie si promotiile companiilor sunt principalele motive datorita carora acesti operatori sunt siguri ca locul lor pe piata este sigur.

Dincolo de promotiile gen „bilete la pretul de 1 euro sau chiar zero euro”, care sunt insa limitate, exista si o serie de dezavantaje bine-cunoscute in cazul acestor operatori.

Ca sa reziste pe piata, companiile aeriene, care pun la dispozitia calatorilor bilete la preturi reduse, aleg sa zboare de pe aeroporturi secundare, aflate la cativa kilometri distanta de oras, pentru a plati taxe de aeroport mai mici, si introduc asa-numitele taxe „pentru orice”: pentru un pahar cu apa, o punga cu chipsuri sau pentru controlul bagajelor. Aceste lucruri sunt valabile si pentru operatorii din Romania. Cu o singura exceptie: de la inceputul lunii mai, Aeroportul Baneasa a fost inchis pentru reparatii, iar operatorii aerieni low cost au fost transferati pe Aeroportul Otopeni - „Henri Coanda”.

Avantaje

> preturi de 2-3 ori mai mici decat cele practicate de companiile traditionale

> promotii: bilete la pretul de 0 euro, dar in numar limitat

> norme de securitate ce trebuie respectate ca si in cazul operatorilor clasici

> concurenta mare pe aceasta piata determina unele companii sa-si imbunatateasca serviciile

> curse dese spre destinatii populare precum Roma, Budapesta, Viena, Milano, Istanbul, Madrid, Lisabona, Paris si altele

Dezavantaje

> opereaza de pe aeroporturi secundare, iar personalul este mai slab calificat decat in cazul companiilor mari

> in pretul biletului nu sunt incluse bauturile sau mancarea

> unele companii taxeaza rezervarea locurilor, verificarea bagajelor sau rezervarile facute in avans

> in cazul intarzierilor sau defectiunilor, companiile low cost nu le ofera calatorilor cazare, mancare sau despagubiri

> nu au insotitori pentru minori si persoanele cu dizabilitati

OPERATORI

Blue Air, lider pe piata Numarul companiilor low cost a crescut pe piata din Romania, mai ales incepand din 2005, cand au intrat pe piata operatori precum MyAir, SkyEurope sau Wizz Air.

In momentul de fata, lider pe acest domeniu este Blue Air, care transporta anual 680.000 de pasageri, urmata de Wizz Air cu 500.000 de calatori pe an.

> Blue Air: Verona, Lisabona, Atena, Barcelona, Torino, Valencia, Malaga, Paris, Lyon, Madrid, Köln, Bruxelles, Roma, Istanbul

> Wizz Air: Budapesta, Roma, Milano, Dortmund, Barcelona, iar din octombrie 2007, Liverpool, Parma si Valencia

> SkyEurope: Bratislava, Budapesta, Roma, Kosice, Viena

> MyAir: Venetia, Milano, Napoli, Roma, Catania, Barcelona

> Iberia: Madrid, Alger

> Click Air: Barcelona

> My Way Airlines: Venetia, Bergamo

> Aegean Airlines: Atena

> Germanwings: Köln

> Alpi Eagles: Venetia

> Wind Jet: Catania, Palermo, Forli

Lansare

Zbor direct Bucuresti-New York

De miercurea viitoare, romanii vor putea zbura direct pana in America, la New York. Operatorul aerian american Delta Airlines va opera patru zboruri saptamanale cu destinatia New York, de pe Aeroportul Otopeni. Cursa directa Bucuresti-New York va reduce semnificativ timpul de calatorie intre cele doua destinatii.

Astfel, calatoria va dura aproximativ zece ore, cu patru ore mai putin decat in cazul unui zbor cu escala intr-un oras european. Oficialii operatorului american au anuntat, in urma cu cateva luni, ca intentioneaza sa lanseze aceste curse si ca mizeaza pe un grad de ocupare de 80-90%.

Delta Airlines va efectua aceste zboruri  cu aeronave Boeing 767-300ER, avand o capacitate de 214 pasageri, din care 35 de locuri la clasa Business Elite. Delta Airlines a mai operat zboruri in Romania, dar in urma cu aproape opt ani.

Romanii nu au mai calatorit direct pe ruta Romania-SUA din 2003, atunci cand Tarom a decis intreruperea acestor curse. La acea vreme, reprezentantii companiei motivau decizia prin lipsa de profitabilitate a zborurilor spre SUA.

In prezent, si Tarom ia in calcul introducerea unor curse intercontinentale, „dar in acest an nu vor aparea noutati”, potrivit unor surse din companie.