Evenimentul Zilei > Social > Black Friday, comparat cu consumul de droguri. Cuvintele „magice” care ne afectează grav creierul
Black Friday, comparat cu consumul de droguri. Cuvintele „magice” care ne afectează grav creierul

Black Friday, comparat cu consumul de droguri. Cuvintele „magice” care ne afectează grav creierul

Black Friday este așteptat ca peste tot şi în România. Lumea cumpără în această perioadă lucruri chiar dacă nu are nevoie de ele. Acest fenomen se datorează tacticilor folosite de magazine. Apelează la două cuvinte „magice” greu de ignorat.
Black Friday, înseamnă reduceri la diverse produse și servicii. De la electronice, electrocasnice până la îmbrăcăminte care vor putea fi cumpărate la prețuri mai mici pe data de 26 noiembrie.

Christian Elger, expert în neuroștiințe, spune: cuvintele „reducere” și „discount” au efect puternic persuasiv asupra creierului, care are niște structuri numite „sisteme de recompense. De fiecare dată când aceste structuri sunt activate, diferite grupuri de neuroni sunt declanșate. Acestea stimulează senzația de plăcere. Acea senzație este atât de puternică, încât creierul nostru uită totul în acele momente”, a explicat expertul.

De Black Friday, creierul tău uită orice altceva

Când vine vorba despre „discount” și „reduceri”, puțini cumpărători rezistă tentației. Printre cuvintele care poate face creierul să pice în „capcană” se mai numără „ofertă” și „vânzare”. Și în aceste cazuri este nevoie să ne gândim bine dacă achiziția este necesară sau nu. Shopping-ul activează puternic sistemul de recompense, aspect reflectat de tomograful cu rezonanță magnetică. Când omenii văd oferte după oferte, se gândesc că trebuie să profite neapărat, iar pe termen mediu și lung, în anumite cazuri, ajung să regrete, mai explică Elger.

Drogurile lucrează în același fel. Activează sistemul de recompense și stimulează senzația de plăcere. Așa este creată dependența. Se aplică la heroină, în special cocaină dar și altor amfetamine”, a mai arătat Christian Elger.

Cumpărăm pur şi simplu pentru că sunt ieftine, nu că ne-ar fi necesare acele obiecte

„Creierul nostru declanșează un fel de comutator în astfel de situații. Acesta trimite semnal către restul creierului spunând ‘nu trebuie să compari prețurile sau să te gândești prea mult. Într-o zi poate că îți va folosi’. Pentru anumite persoane shoppingul devine o serioasă dependență. Au multe produse acasă pe care, poate, nu le vor despacheta niciodată”, a mai explicat medicul.

Potrivit lui Elger, atmosfera creată în magazin prin muzică și etichetele roșii atașate, în ciuda prețurilor nereduse pot avea un puternic rol persuasiv. Astfel, se transmite o senzație de confort și totodată, o presiune de a nu rata cele mai bune oferte.

Cum își declanșează magazinele clienții?

„În primul rând prin acele etichete mari roşii. Am făcut un experiment cu semne roșii care făceau reclamă la prețuri în tot magazinul. Dar, la sfârșitul zilei, aceste produse au fost vândute cel mai frecvent, chiar dacă nu a existat nicio reducere reală. Magazinele pun si muzica multă pentru a crea o atmosfera plăcută. Și când te simți confortabil nu te deranjează durerea de a cheltui bani la fel de mult.

Ceea ce păcălește foarte mult creierul este atunci când cumperi cu un card de credit. În acel moment, nu simți că ai cheltuit mult. Nota de plată vine după ceva vreme, când oamenii aproape au uitat de banii pe care i-au cheltuit”, a mai punctat specialistul.

În aceste condiții, în cazul shoppingului fizic, se recomandă evitarea cardurilor. Plata cash poate crea o stare de neliniște, pentru a nu fi tentat să cheltuie mai mulți bani decât a planificat inițial, mai spune psihologul.

Cum facem să nu mai fim lipsiți de creier?

„Două lucruri sunt importante. În primul rând, alocați timp înainte de a cumpăra produsul. Părăsiți magazinul și mergeți la o plimbare rapidă. Asta dă părții raționale a creierului timp să calculeze necesitatea. După 30 de minute, cel mai probabil nu vrei jumătate din ceea ce aveai inițial în coșul de cumpărături.

În al doilea rând, nu luați analgezice înainte de a merge la magazin. Atenuează regiunea care raționalizează decizia de a face o achiziție, a comentat expertul pentru  DW.

Publicat in categoriile: Social
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: