Companiile de asigurări din Statele Unite ale Americii militează pentru introducerea la scară largă a unui sistem electronic de monitorizare a conducătorilor auto – pentru mai buna evaluarea a riscurilor pe care le impun aceștia.
Vi s-ar părea oportun să fiți monitorizați electronic de compania dumneavoastră de asigurare, în timp ce vă conduceți mașina, dacă această situație ar putea conduce la obținerea unei polițe mai ieftine? – întreabă ”New York Times” într-un articol postat pe ediția electronică a ziarului.
Cel puțin în Statele Unite ale Amercii, companiile de asigurări militează pentru introducerea la scară largă a unui sistem care ar putea fi numit generic ”plătești în raport cu cât și cum conduci”. Ce înseamnă asta?
Șoferii ar putea fi taxați diferențiat, în baza distanțelor pe care le acoperă la volanul mașinilor pentru care plătesc o asigurare, dar, și aici intervine aspectul cu adevărat interesat, în funcție de stilul de condus.
”New York Times” notează că, în rândul companiilor de asigurări (de peste Ocean), există percepția potrivit căreia monitorizarea electronică a șoferilor – prin intermediul unui dispozitiv similar cutiei negre de la avioane – ar permite evaluarea cu mai mare acuratețe a riscurilor pe care le impune fiecare conducător auto în parte lucru care, susțin apărătorii ideii, ar genera diminuarea costurilor actuale pentru șoferii prudenți.
Dispozitivul (cu un receptor GPS integrat), care ar urma să fie montat în autoturism, va înregistra informații privitoare la distanța acoperită, viteza medie, felul în care accelerează și decelerează vehiculul și, evident, traseul parcurs.
Printre altele, se consideră că șoferii care conduc la orele cu vârf de trafic sunt mai expuși pericolelor decât aceia care se deplasează atunci când drumurile sunt mai libere. Admițând că este adevărat, se conturează totuși o întrebare: când și cum ar trebui să se alăture traficului un om normal, care lucrează după cel mai des întâlnit program, de dimineață până după-amiază?
Evident, sistemul ”Big Brother” ar urma să îi dea în vileag pe aceia care, potrivit percepției generale, apasă exagerat de mult pedala de accelerație.
Trebuie spus că există deja companii de asigurare care utilizează acest sistem de câțiva ani. Între timp, susțin acestea, costurile suplimentare pe care le impune montarea dispozitivului de urmărire (suportate, ați ghicit, de client) au mai scăzut.
În SUA, acestea se cifrau inițial la 500-1.000 de dolari. Astăzi, oricine dorește se fie spionat trebuie să achite numai 175-250 de dolari.