Bere de la Borsec

Numarul unu in apa imbuteliata va produce si bere intr-o fabrica in Sebes, dupa o "reteta" testata de fratii Micula.

Romaqua Group, imbuteliatorul apei minerale Borsec si al sucurilor Giusto, se va extinde de anul viitor pe productia de bere.

Investitia va fi de circa 30 de milioane de euro si ar urma sa asigure volume similare celor inregistrate in prezent de European Drinks, potrivit unor surse din industrie.

Octavian Cretu, principalul actionar al companiei, ne-a declarat ca utilajele au fost deja achizitionate, insa a refuzat sa dea mai multe detalii despre noua investitie.

Fabrica de bere ar urma sa fie amplasata in orasul Sebes, judetul Alba, si va fi un proiect greenfield (constructie de la zero - n.r.). Borsec va produce circa 1,5 milioane de hectolitri de bere pe an, cam cat produce in prezent si divizia de bere a European Drinks, detinuta de fratii Ioan si Viorel Micula, sau cat imbutelia - pana la investitia in cresterea capacitatii din aceasta vara - Tuborg.

Pentru extinderea pe segmentul de bere, producatorul apei Borsec a contractat, in luna martie a acestui an, un credit de 31 de milioane de euro de la BCR. Creditul de investitii este pe termen de zece ani, din care doi ani - perioada de gratie, garantat cu gaj pe fondul de comert. Surse din piata au declarat insa ca o parte din aceasta investitie ar urma sa fie asigurata totusi prin intermediul unor fonduri de la Uniunea Europeana.

Distributia e asigurata

Intrarea puternica pe piata de bere ar urma sa fie sustinuta de reteaua de distributie creata pentru apa minerala Borsec si pe care s-au dezvoltat si sucurile Giusto, dupa cum opineaza Mihai Angelescu, administratorul fabricii de bere Trei Brazi din Sibiu.

„Este o reteta care a fost folosita si de European Drinks. Fratii Micula au decis sa intre in industria berii dupa ce au dobandit o pozitie puternica pe apa minerala si sucuri carbonatate”, spune  Angelescu.

European Drinks, cel mai mare grup alimentar cu capital romanesc, s-a lansat in industria berii la sfarsitul anului 2004, cu marcile Bürger, Meister si Servus, iar intre timp a ajuns sa controleze aproape 20% din piata autohtona de bere.

Potrivit unor surse din industrie, actionarii Romaqua ar urma sa-si pozitioneze berea pe segmentul popular de pret, acolo unde concureaza acum branduri ca Noroc, Bucegi, Skol, Bürger sau Robema, iar ambalajele ar urma sa fie PET si cutie. Informatia nu a fost comentata de reprezentantii imbuteliatorului Borsec.

Lideri pe apa imbuteliata

Romaqua Group este fosta companie de stat Comchim Bucuresti, afacere controlata in prezent de patru persoane fizice romane, principalul actionar fiind Octavian Cretu.

Potrivit datelor furnizate de Societatea Nationala a Apelor Minerale, marca Borsec este lider pe segmentul apelor carbogazoase si vinde anual circa 230 de milioane de litri, urmat la mare distanta de Izvorul Minunilor si Dorna, cu 130 si, respectiv, 120 de milioane de litri.

Romaqua estimeaza cresterea vanzarilor cu 30% in acest an fata de 2006, pana la circa 100 de milioane de euro. Anul trecut, compania a realizat un profit brut de 5,9 milioane de euro, de circa trei ori mai mare decat in 2005.

IN COS

Concurenta e acerba Planurile imbuteliatorului de apa Borsec de a intra in industria de bere nu surprind daca se iau in considerare cifrele privind consumul anual per capita in Romania.

De la circa 60 de litri pe cap de locuitor in urma cu doar patru ani, un roman a ajuns sa bea, anul trecut, in medie 83 de litri de bere si se estimeaza ca va ajunge la 100 de litri in acest an. Prin comparatie, in regiunea Bavaria din Germania se consuma 200 de litri per capita, in timp ce vecinii bulgari consuma 69 de litri de bere pe an.

Cele patru multinationale - Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries - isi impart o cota de piata de aproape 70%, iar restul pietei este impartita intre European Drinks si berarii mici si mijlocii, asa cum sunt Bere Mures, Bere Azuga, Albrau Iasi, Bermans Suceava sau Martens Galati.

Afacerile cumulate ale producatorilor de bere de la noi vor ajunge anul acesta la un miliard de euro, desi decalajele sunt mari: in timp ce marii producatori au avut in primul semestru cresteri de peste 20%, IMM-urile din bere au vandut mai putin cu 10%.