Batjocură până la capăt: motivele reducerii vitezei pe noul DN14, trecute la ”secret de stat”

După ce au introdus o sumedenie de noi restricții de viteză pe proaspăt reabilitatul drum național Sibiu – Mediaș - Sighișoara, CNADNR refuză să dezvăluie motivele pentru care acum se circulă cu cel mult 30 de km/h în curbe, 50 de km/h în pante și 70 de km/h pe liniile drepte.

Într-un răspuns transmis ziarului Evenimentul Zilei, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România susține că Proiectul de reglementare a circulației prin marcaje și indicatoare rutiere este un document care excede sferei de aplicabilitate a Legii 544/2001 (privind liberul acces la informațiile de interes public). Aprecierea vine după ce, în cursul săptămânii trecute, reprezentanții Biroului de presă al CNADNR au anunțat, telefonic, că documentele solicitate sunt extrem  de stufoase, iar cine din cadrul Companie se ocupă de realizarea unui rezumat.

Secrete de stat

”Urmare solicitării dvs. transmisă Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., referitoare la amplasarea noilor semne de circulație și a marcajelor rutiere pe drumul național DN 14, Sibiu – Sighișoara, în cadrul actualului proiect de modernizare, vă comunicăm următoarele: Solicitarea dvs. nu poate fi încadrată conform Legii nr.544/2001, întrucât nu se poate identifica o informație concisă și specific, punerea la dispoziție a întregului proiect conform solicitării încalcă prevederile art. 12 din Legea nr. 544/2001”, se arată în răspunsul CNADNR. EvZ a solicitat celor de la Companie copia ”studiului (sau documentației) care a stat la baza amplasării noilor semne de circulație și a marcajelor rutiere pe DN 14 Sibiu – Sighișoara, în cadrul actualului proiect de modernizare”. Articolul 12 din Legea 544/2001, invocat de reprezentanții CNADNR, include mai multe alineate în care sunt enumerate informațiile exceptate de la accesul liber al cetățenilor. Printre acestea se numără informațiile din domeniul apărării și siguranței naționale, informațiile clasificate pentru protejarea intereselor României sau informații care privesc bucătăria internă a unor anchete penale, de exemplu.

Ce pot face public administratorii drumurilor?

Cei de la CNADNR, totuși, consideră că au și o informație care poate fi făcută publică. ”Vă oferim totuși informația potrivit căreia Proiectul de reglementare a circulației prin marcaje și indicatoare rutiere pentru drumul național DN 14 Sibiu – Mediaș - Sighișoara a fost aprobat de către CNADNR SA în data de 22.05.2014”, se arată în răspunsul semnat ”cu stimă, CNADNR SA”.

”Bătaie de joc”

Aproape 40 de milioane de euro, fără TVA, au fost investiți din bani publici în modernizarea DN14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara, în cadrul unui proiect care și-a depășit termenul inițial de finalizare cu mai bine de un an și jumătate. În urma modernizării care urmărea ”mărirea vitezei de deplasare a şoferilor, reducerea timpului petrecut în trafic, dar şi crearea unor condiţii de confort şi siguranţă pe drumurile publice” (după cum arăta CNADNR în ianuarie 2011), pe DN14 au fost introduse o serie de restricții de viteză care fac ca traseul Sibiu – Mediaș să fie parcurs într-un timp mai lung decât înainte de modernizare. În plus, pe porțiuni întinse, marcajul întrerupt a fost înlocuit cu linia continuă care interzice depășirile. Mai mulți primari din zonă au anunțat că refuză să semneze procesele verbale de recepție a lucrărilor, din cauza numeroaselor restricții considerate aberante. Înainte de modernizare, astfel de restricții nu existau.