Editura Evenimentul si Capital

Faraonii autostrăzilor din România. O piramidă controlată de politiceni şi multinaţionale

Autor: | | 16 Comentarii | 37275 Vizualizari

Într-o Românie plină de gropi în asfalt, cu drumuri naţionale de pământ, cu bucăţi de autostradă care se surpă peste noapte, un grup de interese organizat în stil mafiot conduce din umbră maşinăria de sifonat bani publici destinaţi infrastructurii. În vârful piramidei sunt politicieni de top, consorţii multinaţionale, înalţi funcţionari publici şi lobby-işti. Cine sunt aceştia şi cine îi sprijină în acţiunile lor citiţi în articolul de mai jos

Au trecut 29 de ani de la Revoluţie, iar România este încă în lumea a treia în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. Peste 36% din drumurile României sunt pietruite şi de pământ, un procent uriaş care ne plasează la coada Europei. Nu avem nicio autostradă care să treacă munţii dintr-o regiune istorică în alta. Avem însă studii de fezabilitate scoase la licitaţie pe miliarde de euro, şi care zac în sertarele fără fund ale Ministerului Transporturilor până expiră.

Plătim cele mai mari preţuri din Europa pentru kilometrul de autostradă construit, deşi nu avem relieful Elveţiei, şi mai avem ceva: băieţii deştepţi din infrastructură.

Vă prezentăm mai jos cine sunt păpuşarii care drenează miliardele de euro din cel mai bănos domeniu din România - construcţia de drumuri şi autostrăzi şi modus operandi prin care această caracatiţă a reuşit să ţină pe loc dezvoltarea României.

Episodul 1. REŢEAUA - oameni şi firme

Aprilie, 2015. Vremea în Atena este superbă, cu o maximă de 24 de grade Celsius şi un cer senin. O familie de români, trei persoane, îşi primesc cartelele de la camerele unuia dintre cele mai luxoase hoteluri din capitala Greciei: Divani Apolon Palace&Thallaso. Urmează să se relaxeze o săptămână pe malul mării Mediterane. În Bucureşti sunt numai 11 grade Celsius iar nopţile sunt încă reci şi ploiase.

La Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România treaba merge strună. Treaba pe hârtie, desigur. Românii pot dormi liniştiţi, pentru că Narcis-Ştefan NEAGA (în calitate de director general interimar al CNADNR SA) s-a ocupat personal, în ultimii doi ani (2013-2015), de proiectarea, construcţia, finanţarea şi întreţinerea Autostrăzii Bucureşti - Braşov, tronsonul Comarnic - Braşov. Pentru realizarea acestei lucrări, consorţiul Vinci SA Franţa - Strabag AG Austria - Aktor SA Grecia a bătut palma cu statul român. Între 2013 şi 2015, Narcis Neaga a făcut ce ştia el mai bine pentru a-i favoriza pe constructorii greci, francezi şi austrieci să poată construi Comarnic-Braşov. Iar acum, după această muncă asiduă, familia Neaga, formată din trei persoane, se lasă mângâiată de razele soarelui grecesc. Ce a muncit Neaga între 2013 şi 2015?

FOTO: Narcis Ștefan Neaga

• S-a autopropus preşedinte al comisiei de licitaţie fără drept de vot, concomitent cu numirea, ca membri, a unor persoane obediente lui, pentru a putea monitoriza îndeaproape procedura de atribuire.

• A convenit cu un fost subaltern de-al lui să nu menţioneze criterii cruciale în caietul de sarcini, cum ar fi algoritmul de calcul al punctajului, pentru a câştiga cine trebuie.

• A avansat inclusiv varianta renunţării, pe anumite segmente, la realizarea a două benzi pe sensul de circulaţie, pe respectivele porţiuni, pentru a spori şansele de parafare a contractului cu asocierea Vinci-Aktor-Strabag, în condiţiile problemelor generate de costul semnificativ al proiectului.

Ce s-a întâmplat... ştim cu toţii. În decembrie 2015, Narcis-Ştefan Neaga a fost demis, după ce timp de trei ani a gestionat în mod dezastruos toate proiectele de mare infrastructură rutieră, iar autostrada Bucureşti+Braşov a rămas un vis al unei nopţi de primăvară...

În timpul mandatului său, proiectele de autostrăzi au suferit tergiversări şi întârzieri semnificative, inclusiv proiectul Autostrăzii Piteşti - Sibiu, ce a fost amânat birocratic aproape doi ani, timp în care s-a negociat concesiunea Autostrăzii Comarnic - Braşov, convenţie ce presupunea un cost uriaş şi care în cele din urmă a eşuat.

După tot acest trecut glorios, plin de succese profesionale, cine este din nou,

astăzi, director interimar la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)? Doamnelor şi domnilor, Narcis Ştefan Neaga.

Un om, o voinţă, 20 de miniştri

În cei 29 de ani de la Revoluţie, România a avut 27 de miniştri ai Transporturilor. Aceasta este imaginea instituţiei care a gestionat infrastructura rutieră a României. În cei 16 ani de activitate în domeniul infrastructurii, Narcis Ştefan Neaga a schimbat el însuşi 20 de miniştri. Din luna mai a anului 2002 şi până în prezent, cu o scurtă pauză, Neaga a fost păpuşarul şef în companiile naţionale de drumuri.

• mai 2002 - martie 2005 - director al Direcţiei de Parteneriate Public – Private (PPP), în perioada respectivă a negociat contractul pentru construcţia Autostrăzii Transilvania cu firma americană Bechtel);

• martie 2005 - iunie 2006 - şeful Serviciului de derulare a proiectelor PPP;

• iunie 2006 - 2007 - şef al Direcţiei Autostrada Bucureşti - Braşov;

• 2006 - şef al Direcţiei Investiţii prin Finanţări Externe;

• 2006 - şef al Direcţiei Autostrada Bucureşti - Braşov;

• 2007 - 2009 - şef al Direcţiei Concesiuni;

• 2009 - 2011 - şef al Direcţiei Autostrada Bucureşti - Comarnic; 2012 - 2013 - şef al Direcţiei Concesiuni;

• octombrie 2012 - destituit temporar din funcţia de director al Direcţiei Concesiuni; 01.06.2013 - 22.08.2013 - şef al Direcţiei Concesiuni;

• 22.08.2013 - numit director al CNADNR SA;

• 08.12.2015 - demis de la conducerea CNADNR SA;

• ianuarie 2017 - mai 2018, a fost consilier al miniştrilor transporturilor

• mai 2018 să revină în funcţia de director general al CNAIR SA.

OAMENII-Refacerea caracatiţei

Astăzi, Narcis Neaga este pe cale de a fi numit pentru următorii 4 ani şef peste CNAIR.

Primul lucru pe care l-a făcut Neaga când a fost repus pe funcţie, cu susţinerea lui Liviu Dragnea, Codrin Ştefănescu şi Darius Vâlcov, a fost să îşi readucă pe poziţii-cheie pionii din mandatele lui anterioare.

Numirile au fost abuzive, pentru că statutul nu îi permitea lui Neaga să ceară demisia cuiva sau să anuleze deciziile de numire. Aşa că, noul director al CNAIR a desfiinţat organigrama!

Prima revenire pe funcţie este cea a Getei Săbăduş, pe poziţia de director general adjunct, pentru că în 2013-2015 a lucrat alaturi de Neaga si Renata Bendeac la contractul de concesiune pentru Comarnic - Brasov.

O a doua revenire în poziţie de conducere o reprezintă Silvia Barbulescu şi aghiotantul ei, Iohan Nunweiller, cu care a pregatit şi pregăteşte licitaţiile cu dedicaţie pentru apropiaţii lui Neaga.

O altă numire pe lista de directori este Cătălin Aflat, cel care s-a ocupat de lucrările la autostrada Sebeş - Turda şi care a fost recomandat de italienii de la Pizzarotti şi de prietenul lui Neaga, Guido Retter, patronul societăţii Retter ProjectManagement SRL, abonat în calitate de subcontractant, la marile proiecte de construcţie de autostrăzi.

Următorii pe lista de aşteptare au fost Nicoleta Pordea si Horaţiu Simion, ambii de la regionala de drumuri Timişoara, unde au fost derulate contractele cu firmele de casă ale lui Neaga, Salini-Impregilo, Tirrena Scavi şi Comsa. Nicoleta Pordea, fost director la autostrăzi până în februarie 2019, în timp ce Horaţiu Simion mai trage speranţă la funcţia de director general adjunct, cu responsabilităţi pe partea de autostrăzi şi drumuri naţionale.

Partea de intreţinere a drumurilor le-a revenit directorilor Cristian Andrei şi Florin Dascălu, ambii cunoscuţi ca apropiaţi ai firmelor din Alexandria.

Nu a rămas nepromovată nici Lăpuşan Crina, apropiată a lui Neaga, fiind numită director regional în cadrul DRDP Cluj, după mazilirea lui Radu Baruţă. Prin intermediul acesteia din urmă, Neaga ştie tot ce se întamplă la nivelul direcţiei regionale.

Persoana de legătură între interesele lui Narcis Neaga şi anumite firme este lobbystul Guido Retter, legat de Tirrena Scavi, dar şi de Aktor, Itinera, Porr.

FIRMELE - Toate drumurile duc la Roma.... şi nu numai

Doliu URIAS in lumea filmului! S-A STINS in urma cu putin timp... Vestea a fost un SOC pentru TOTI

Pagina 1 din 2





Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI