Autostrada Bechtel, în rate

Berceanu le va propune mâine americanilor să facă o parte din autostradă pe banii lor, urmând ca statul să achite contravaloarea în mai multe tranşe.

Din lipsă de bani, Ministerul Transporturilor se gândeşte să le concesioneze americanilor de la Bechtel o parte a Autostrăzii Transilvania, respectiv secţiunea Braşov-Câmpia Turzii.

„Dacă încercăm să facem autostrada din bugetul de stat, nu or să ne ajungă banii niciodată. Trebuie să găsim o modalitate prin care banii să vină, lucrarea să se facă, iar noi să plătim rate pe termen lung“, a declarat, ieri, ministrul transporturilor, Radu Berceanu.

La întâlnirea de mâine cu reprezentanţii de la Londra ai companiei Bechtel se vor lua în discuţie atât finanţarea sectoarelor de la Câmpia Turzii la Borş, cât şi varianta de concesiune propusă de minister.

Cu doar 100 de metri de autostradă cu asfalt turnat până la stratul de uzură, Bechtel a încasat de la statul român până în prezent circa 630 de milioane de euro. Compania Naţională de Autostră zi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) mai are de plătit către constructorul american circa 130 de milioane de euro, din care doar jumătate are avizul consultantului.

Potrivit estimărilor lui Berceanu, finalizarea lucrărilor pe cele două secţiuni aflate în lucru, respectiv Câmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş, însumând circa 118 kilometri, va mai scoate de la bugetul de stat încă 600 de milioane de euro. Astfel, pentru mai puţin de un sfert din autostradă vom ajunge să plătim mai bine de jumătate din suma negociată iniţial pentru întregul proiect de 415 kilometri.

Aflat la prima vizită la şantierul americanilor după preluarea mandatului, Berceanu şi-a propus să finalizeze până în 2012 doar porţiunea dintre Câmpia Turzii şi Borş, pentru care statul va plăti în final peste 2,5 miliarde de euro.

„Nu s-a discutat limitarea proiectului“

Michael Mix, directorul Bechtel România, s-a arătat optimist în legătură cu situaţia autostrăzii, în ciuda faptului că aproape 2.400 de angajaţi din cei 2.700 se află în şomaj tehnic.

„Vom construi cea mai mare autostradă din România şi va fi un proiect fantastic. Este un proiect prea important pentru noi ca să nu îl terminăm şi sunt sigur că îl vom duce la bun sfârşit“, a spus Mix. Referitor la afirmaţiile ministrului Berceanu, care a lansat posibilitatea ca Bechtel să construiască doar până la Târgu-Mureş, iar restul tronsoanelor să fie relicitate, Michael Mix a spus că nu ştie nimic despre acest lucru deoarece nu s-a discutat niciodată despre limitarea proiectului.

DEFICIENŢE „Înţepături“ din cauza fisurilor Vizita ministrului Radu Berceanu pe şantierul Autostrăzii Transilvania a fost pigmentată de „înţepături“ între reprezentanţii CNADNR şi cei de la firma de consultanţă Egis Scetaroute, pe de o parte, şi cei ai companiei Bechtel, de cealaltă parte:

  • Ministrului Berceanu i-au fost expuse problemele apărute în construcţia autostrăzii, alunecări masive de terenuri sau fisuri apărute în structura de rezistenţă a unor poduri şi viaducte.
  • Radu Gaşpar, directorul proiectului din partea CNADRN, i-a spus ministrului că fisurile sunt la suprafaţă şi că singura lor problemă este că nu sunt „estetice“.
  • „Dacă este aşa, mă întreb de ce s-au mai oprit să îi arate ministrului asta“, a comentat Bogdan Sgârcitu, directorul de comunicare al Bechtel.
  • Deşi responsabil la plata lucrărilor de reparaţii este Bechtel, ministrul a declarat că nu i s-a confirmat achitarea acestora.
  • Oficialii americani au transmis ieri că refuză să mai lucreze la repararea alunecărilor de teren, de teamă că guvernul nu le va achita datoriile existente.